ماهان شبکه ایرانیان

از تایوان تا موشک‌های بالستیک کره شمالی / همه چالش‌های پیش روی دیدار ترامپ و جینپینگ

جیپینگ همانند ترامپ از روحیه اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و از طرفی از روابط اقتصادی و گرایش‌های اطرافیان ترامپ به خصوص جارد کوشنر، داماد ترامپ، با برخی مقامات چینی نباید غافل بود.

 
 
سرویس بین‌الملل فردا: روسای جمهور چین و آمریکا در آستانه دیدار با یکدیگر قرار دارند. حدس و گمانه‌های زیادی درباره سخنان احتمالی بین این دو رئیس جمهور، زده می‌شود.

البته بی‌شک جنجال جدید ترامپ بر سر روابط ترامپ با مقامات تایوان از مهم‌ترین موضوعات روسای جمهور این دو غول اقتصادی دنیا خواهد بود. آمریکا هیچگاه اقدامی برای کنار زدن سیاست چین واحد و قبول رسمی دولت تایوان انجام نداده است ولی سی و هشت سال پیش قانون روابط با تایوان (TRA) توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید که به موجب آن مقامات دولت آمریکا با به رسمیت شناختن دولت تایوان، اجازه حفظ دوستی و ایجاد روابط دوطرفه با مردم و دولت این کشور را پیدا کردند. البته در همان زمان و دولت چین مخالفت با این موضوع را اعلام کرد و با حمله نظامی در تنگه تایوان ادعای مالکیت بر این جزیره را اعلام نمود.

بازی آمریکا با چین بر سر جزیره تایوان 
 
دولت چین، جزیره تایوان را به عنوان یکی از استان‌های چین قلمداد می کند و همواره سایه تهدیدهای نظامی چین بر سر حکومت تایوان و احتمال اعلام استقلال تایوان و توسل به زور توسط حکومت چین بر سر رویدادهای این دو منطقه مهم شرق آسیا بود است.
 
دولت آمریکا حتی بعد از تصویب قانون (TRA) هم حکومت تایوان را به رسمیت نشناخته است ولی از طرفی ادعای مالکیت چینی‌ها بر تایوان را نیز قبول ندارد و عملاً به دنبال تبدیل مساله تایوان به یک ابزار فشار سیاسی و اقتصادی علیه دولت چین بوده است. موضوعی که تا به امروز برای چینی‌ها قابل پذیرش نبوده است.

حالا یعنی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، دوباره مساله تایوان و شکل روابط این جزیره با دولت آمریکا به یک موضوع چالشی بین چین و آمریکا تبدیل شده است. چالشی که به طور مشخص محصول رفتار ناشیانه ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات آمریکا بود. دونالد ترامپ زمانی که هنوز مراسم تحلیف وی برگزار نشده بود، با برقراری تماس تلفنی، موفقیت خانم تسای اینگ اون، رهبر حزب DPP تایوان را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تبریک گفت.
 
حزب DPP در تایوان همواره به سیاست جدایی از چین و تشکیل جکومت مستقل و پشت کردن علنی به سیات چین واحد گرایش داشته است. این اقدام ترامپ و همینطور بیان سخنان فراوان علیه سیاست‌های پولی در چین و شروع تدریجی جنگ اقتصادی با این کشور، روابط بین آمریکا و چین را عملاً وارد چالش‌های جدی کرده است.

 
 
علاوه بر اینها آمریکایی‌ها با انتخاب خانم تسای در فضای سیاسی تایوان مدعی هستند که علاوه بر گسترش روابط اقتصادی، مردم تایوان اکنون پذیرای دموکراسی غربی و سایر ارزش‌های آمریکایی مثل آزادی فردی در جامعه خود شده‌اند. دخالت در اوضاع سیاسی کشورهای گوناگون و مناطق بحرانی دنیا آن هم به بهانه ترویج دموکراسی از بهانه‌های همیشگی دولت آمریکا برای ایجاد تشنج سیاسی بوده است.

حالا رسانه‌های جمهوری‌خواه و حتی لیبرال آمریکا هم به کمک ترامپ آمده‌اند و به وی هشدار می‌دهند که هرچند تعامل با چین از اهمیت بالایی برخوردار است ولی منافع مشترک دولت آمریکا با تایوان و حفظ فشار سیاسی اقتصادی به پکن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لازم به توضیح است روابط چین و تایوان از زمان به قدرت رسیدن مااینگ جیو در سال 2008 بهبود یافته است. در سال 2009 مااینگ جیو و رهبر چین پس از 60 سال مستقیماً پیام‌هایی (در قالب وظایف حزبی و نه در نقش رهبر) مبادله کردند. یک سال بعد دو کشور یک پیمان تجاری تاریخی امضا کردند.

آمریکا همچنان به دنبال همراهی چین در بحران کره شمالی 
 
اما موضوع مهم دیگر در روابط بین چین و ایالات متحده، مساله کره شمالی و عدم حمایت چین از سیاست‌های آمریکا در منطقه شرق آسیا خواهد بود. جالب آنکه دیروز و در آستانه دیدار ترامپ و شی جینپینگ کره شمالی باز هم سری جدیدی از موشک‌های بالستیک خود را به آزمایش گذاشت. هرچند که واکنش عجیب رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی خالی از حاشیه نبود. تیلرسون در بیانیه کوتاهی صرفاً گفت: «ایالات متحده آمریکا به اندازه کافی درباره کره شمالی صحبت کرده است. اکنون سخن بیشتری در این رابطه نیست.»

البته با وجود اینکه تیلرسون و تیم سیاست خارجی ترامپ مطلب جدیدی درباره کره شمالی بیان نکردند، اما تعیین یک بازه زمانی محدود برای کره شمالی برای پایان دادن به آنچه تهدید جهانی این کشور از سوی دستگاه دیپلماسی آمریکا عنوان می‌گردد، شاید نشان از تغییر تاکتیک آمریکا در میدان دیپلماسی و حتی عرصه نظامی در قبال کره شمالی باشد. مساله‌ای به اصرار ترامپ باید با همراهی چینی‌ها صورت بپذیرد. ترامپ چندی پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود که چین باید تصمیم بگیرد که در مقابل کره شمالی به ما کمک کند و اگرنه آمریکا به تنهایی آماده است علیه کره شمالی اقدام کند.

اکنون فرماندهی نظامی آمریکا در شرق آسیا به طور کامل برای همکاری نظامی با کره جنوبی و ژاپن اعلام آمادگی نموده است. (درباره سطح رزمایش مشترک آمریکا و کره شمالی و نیروهای نظامی گسترده آمریکا که در نزدیک سواحل کره شمالی مستقر هستند اینجا را بخوانید)

ترامپ اکنون در مقام منتقد سیاست‌های گذشته کاخ سفید قرار است میزبان همتای چینی خود باشد. جیپینگ همانند ترامپ از روحیه اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و از طرفی از روابط اقتصادی و گرایش‌های اطرافیان ترامپ به خصوص جارد کوشنر، داماد ترامپ، با برخی مقامات چینی نباید غافل بود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان