آبشار خون ؛ جایی که زخم زمین سر باز کرد

یخچال های طبیعی یکی از مهمترین داشته های کره ی زمین به حساب می آیند که از زمان های بسیار دور تا به امروز در قطب شمال و جنوب در ارتفاعات کوه های بلند شکل گرفته اند

یخچال های طبیعی یکی از مهمترین داشته های کره ی زمین به حساب می آیند که از زمان های بسیار دور تا به امروز در قطب شمال و جنوب در ارتفاعات کوه های بلند شکل گرفته اند . این یخچال ها ممکن هست فصلی و یا دائمی باشند . به دلیل گرمایش کره ی #زمین این یخچال ها با سرعت بالایی در حال ذوب شدن هستند و روز به روز به سمت نابودی پیش می روند . سال 2015 گرمترین سالی بود که ما بر روی کره ی خاکی خودمان تجربه کردیم . 

اگر نگاهی یافته های علمی بیندازیم روز به روز کره ی زمین گرم تر می شود . سفری خواهیم داشت به جنوبگان خاوری که در #قطب جنوب قرار گرفته است . به آن جنوب بزرگ نیز گفته می شود . این منطقه سردترین و متروکه ترین مکان بر روی کره ی زمین به حساب می آید که دارای کوه های بلندی است که باد با سرعت بالای در تمامی نواحی آن در حال وزیدن است . 

سری می زنیم به یکی از #یخچال های طبیعی در منطقه ای به نام زمین های ویکتوریا . با یخچالی آشنا می شویم که خون گریه می کند . شاید برای این که روزی دیگر وجود نخواهد داشت ، شاید برای گرم شدن زمین می گرید ، شاید برای نابود شدن می گرید . 

همراه کارناوال باشید تا سفر خود را به قطب جنوب آغاز کنیم . 

آبشار خون
آبشار خون
نمایی جالب از آبشار خون

ملاقات با کوه یخی که می گرید

تصور کنید برروی زمین های سرد و برفی قطب جنوب حرکت می کنید . باد سردی می وزد هیچ گیاه و یا جانداری را نمی توانید بیابید . در فاصله ی دور دست منطقه ای را می بینید که قرمز شده و نظر شما را جلب می کند . با خود فکر می کنید که چه چیزی باعث شده تا قسمتی از آن کوه یخی به رنگ قرمز در بیاید . تصمیم می گیرید که به کوه یخی قرمز رنگ نزدیک شوید تا در یابید چه اتفاقی افتاده است . 

در میان راه به این فکر می کنید که شاید خون حیوانی شکار شده را دیده اید که از بالای کوه یخی به سمت پایین سرازیر شده است . با نزدیک شدن به #کوه هیجان زده تر می شوید . فاصله ای تا کوه نمانده ، ضربان قلبتان تند تر می زند …

به کوه رسیده اید و با یکی از عجیب ترین پدیده های زمین شناسی مواجه شده اید . خونی در کار نیست بلکه تنها با یک پدیده ی علمی برخورد کرده اید . در ادامه به بررسی این پدیده از دیدگاه های علمی خواهیم پرداخت . 

آبشار خون
آبشار خون

ویدیویی از توضیح علمی درباره ی این پدیده

در حال بارگذاری ویدئو ...

کمی با این پدیده ی علمی آشنا شویم 

5 ملیون سال پیش زمانی که سطح آب بالا تر از امروز بوده است ، آب دریا ها تمامی این منطقه را در بر گرفته بودند . بعد از گذشت میلیون ها سال سطح آب پایین رفت و یخچال های طبیعی بر روی این آب ها قرار گرفتند . 

جالب این جاست که باکتری ها و دیگر جانداران میکروسکوپی درون آب زیر این لایه ی ضخیم یخ موسوم یه یخچال های یخی زندگی می کردند . امروزه برخی از ماهیگیران و محققین با صحنه ی عجیبی مواجه می شوند و شاهد این هستند که مایعی قرمز رنگ مانند خون از آن به بیرون می ریزد . 

حالا چرا قرمز رنگ ؟

در ادامه متوجه خواهید شد . 

آبشار خون
آبشار خون
آبشار خون

دلیل قرمز بودن این مایع ، آب دریاچه

اکسید آهن دلیل بر قرمز بودن این مایع که همان آب دریاچه هست می باشد . زمانی که این مایع به بیرون می ریزد به رنگ قرمز است و برای یافتن دلیل آن باید به زیر این لایه های یخی نگاهی بیندازیم . 

اتفاقی در همان لایه های زیرین یخ ها در سالیان دور رخ داده است . آبی که زیر یخ ها قرار گرفته است شور بوده و به همین دلیل نمی تواند یخ بزند . طی سالیان سال آب دریاچه با اکسیژن برخوردی نداشته است . سپس آب برای نفوذ به به سطح یخی و برخورد با اکسیژن منفذی یافت و این گونه شد که آهن وجود در آب دچار زنگ زدگی شد و آب دریاچه به رنگ قرمز در آمد . نکته ی جالبی که باید به آن اشاره کرد این است که باکتری ها و تمام موجودات میکروسکوپی هنوز زنده هستند و به زندگی خود ادامه می دهند . حدود 17 نوع باکتری درون این آب ها زندگی می کنند . 

جالب است مگر نه ؟ چگونه بعد از گذشت میلیون ها سال این باکتری ها هنوز زنده هستند ؟ 

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت . 

آبشار خون
آبشار خون
آبشار خون

باکتری ها ، بعد از گذشت میلیون ها سال

باکتری های موجود درون آب در زیر یخ ها حبس شدند و نیازمند اکسیژن برای ادامه ی حیات بودند و همین طور نیاز شدیدی به غذا داشتند . درون آب دریاچه عنصر هایی مانند سولفور آهن وجود دارد . در نتیجه باکتری ها این عنصر ها را می شکنند و اکسیژن را از آن ها جدا می کنند ، سولفور را می خورند و این گونه اکسیژن را جذب می کنند و به آن دسترسی پیدا می کنند . 

این چرخه پایان ناپذیر است و تکرار می شود و غذای باکتری ها هیچ گاه تمام نمی شود . 

آبشار خون ، توضیح علمی به صورت تصویری
تحقیقات در کنار آبشار خون
آبشار خون

نتیجه گیری

در این منطقه ما با یکی از بیگانه ترین شکل زندگی مواجه هستیم که بهد از گذشت سال ها به تازگی دلیل ان را کشف کرده ایم . شکل حیات در این منطقه و در زیر این یخ ها بسیار جالب و شگفت انگیز است . 

در نهایت به این نتیجه می رسیم که این پدیده ی علمی نادر و جالب ممکن است محققین را درگیر خود کند و باعث شود از لحاظ علمی اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار ما قرار دهد . این شکل حیات برای ما انسان ها تا زمان کشف آن ناشناخته بوده است و با کشف آن نتایج خیره کننده ای را یافتیم . در آینده ممکن است اشکال حیات دیگری را چه در کره ی زمین و چه در دیگر سیارات پیدا کنیم . 

اگر به دنبال اطلاعاتی از حیات به این شکل در دیگر سیارات هستید در ادامه همراه ما باشید . 

آبشار خون
آبشار خون

حیات بیگانه در دیگر سیارات 

ممکن است در زیر سطح سیاره هایی که ما فکر می کنیم حیات در آن ها امکان پذیر نیست چنین شکلی از حیات و زندگی در آن ها و در زیر پوسته ی سیاره در جریان باشد . ما بر روی کره ی زمین هر از گاهی با شکل های تازه ای از حیات چه بر روی خشکی ، زیر زمین و حتی زیر آب های اقیانوس ها مواجه می شویم . چگونه می توان گفت که در دیگر سیارات این اتفاق نمی تواند رخ دهد ؟ به هیچ عنوان نمی توان این حرف را قبول کرد ، آن هم بطور کامل . 

سیاره هایی مانند مریخ ، اروپا و … می توانند چنین شکل حیاتی را در خود جای دهند چون در زیر پوسته ی این سیارات یخ هایی وجود دارد که بسیار شبیه به یخچال ها هستند . 

شاید موجوداتی کوچک منتظر هستند تا در فرصتی از زیر یخ ها به بیرون بیایند و نوع دیگری از زندگی را ادامه دهند . 

باید صبر کرد تا دید چه اتفاقی خواهد افتاد …

مریخ
مریخ

نگاهی به باور های غلط درباره ی این پدیده

از زمان مشاهده شدن این پدیده مردم عادی و حتی دانشمندان تصورات غلطی نسبت به این موضوع داشتند . برخی می گفتند که این اتفاق به دلیل وجود داشتن نوعی جلبک است و این موضوع باعث شده تا مایع خارج شده از یخ ها به رنگ قرمز باشد . 

برخی می گفتند این خون حیواناتی مانند فک ها ، پنگوئن هایی است که به دلیل نبودن غذای کافی در این منطقه در زیر آب ها می میرند و بقایا ی آن ها به این شکل به بیرون می ریزد . 

با پیشرفت علم و تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسیدیم که هیچکدام از نظریه های بالا صحت ندارد و می توان برای این پدیده توضیحی علمی را ارائه داد . 

آبشار خون
آبشار خون

تاریخچه ی کشف این پدیده

این پدیده را به نام آبشار خون در منطقه ی قطب جنوب می نامند که برای اولین بار در سال 1911 کشف شد ولی دلیل سرخ بودن این مایع و دلیل اصلی بوجود آمدن این پدیده را امروزه کشف کرده اند . 

ارتفاع این یخچال طبیعی برابر با یک ساختمان 5 طبقه است و نام یخچالی که بر روی دریاچه قرار دارد تایلور است . دانشمندان نام دریاچه را بونی نامیده اند ، همان دریاچه ی نمکی خودمان . آب دریاچه به بیرون می ریزد و رنگی قرمز رنگ که دلیلش را دیگر به خوبی می دانیم سرازیر می شود . برای انجام تحقیقات بیشتر به تازگی مرکز اسمیتسونیان برای پرده برداشتن از راز این پدیده گروهی را به منطقه فرستاد تا تحقیقات خود را آغاز کنند . 

این آبشار خون همانطور که گفته شد برای اولین بار در سال 1911 دیده و توسط یک زمین شناس که در پروژه ی اکتشافی رابرت فالکن اسکات حضور داشت کشف شد.

امروزه و بعد از گذشت سال ها دریافتیم که چرا این پدیده رخ می دهد . 

نقشه ی آبشار خون
تیم تحقیقاتی در آبشار خون
تیم تحقیقاتی در آبشار خون
تیم تحقیقاتی در آبشار خون
تیم تحقیقاتی در آبشار خون
تیم تحقیقاتی در آبشار خون

کره ی زمین خانه ی ما ، نگاهی انتقادی

روز به روز شاهد افزایش دمای سطح کره ی زمین هستیم . دلیل آن را به خوبی می دانیم . استفاده ی زیاد از منابع فسیلی ، گاز های گلخانه ای ، افزایش جمعیت ، قطع درختان و … از دلایل اصلی گرم شدن کره ی زمین هستند . 

نقش دولت ها در این زمینه چیست ؟ نقش ما و شما چیست ؟

اگر یخچال های طبیعی ذوب شوند تنیجه ای که حاصل می شود به هیچ عنوان خوب نخواهد بود . اگر این اتفاق بیفتد سطح آب بالا می رود و بسیاری از شهر های ساحلی به زیر آب کشیده خواهند شد . زندگی بسیاری از موجوداتی که در قطب زندگی می کنند به خطر خواهد افتاد . امروزه نیز شاهد این اتفاقات ناگوار هستیم . خرس های قطبی که از گرسنگی کشته می شونند و به سمت سرزمین های گرم تر حرکت می کنند دلیلی بر گرم شدن کره ی زمین است . 

بیایید در کنار هم از کره ی زمین ، خانه ی تمام موجودات حفاظت کنیم .

در کنار هم همه کاری امکان پذیر خواهد بود . دست به دست دهیم و از این کره ی زیبا محافظت کنیم . 

یخ شناور
پنگوئن ها
پنگوئن ها
پنگوئن ها

سخن کارناوال 

نظر شما درباره ی این پدیده ی علمی چیست ؟ آیا ممکن است با پدیده های تازه تری برخورد کنیم ؟ به نظر شمت نقش ما در حفاظت از کره ی زمین چیست؟ نظر خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی در میان بگذلرید . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر