برج پیزا ایتالیا ؛ باشکوه ترین برج کج اروپا

علاقه به ساخت #برج و بناهای بلند و عجیب تنها در سالهای اخیر نیست که رواج پیدا کرده است ، آثار و بناهای تاریخی منحصر به فرد در جهان در گذشته های دور هم طرفداران خاصش را داشته است.

علاقه به ساخت #برج و بناهای بلند و عجیب تنها در سالهای اخیر نیست که رواج پیدا کرده است ، آثار و بناهای تاریخی منحصر به فرد در جهان در گذشته های دور هم طرفداران خاصش را داشته است.

امروز به #ایتالیا خواهیم رفت و به بنایی تاریخی و بسیار مشهور سر می زنیم که حتما نامش را شنیده اید، برج کج پیزا ( tower of Pisa ) ، برجی که از متریال عالی و زیبایی برخوردار است و معماری خاصی دارد و به همین دلیل سالانه از سراسر جهان گردشگران به ایتالیا می آیند تا ببینند چرا این برج کج است ؟ آیا این برج خواهد افتاد؟ آیا از ابتدا هدف این بوده که برج کج ساخته شود ؟

برج پیزا که بلندترین برج کج ناقوس دار اروپا است شبیه به کیک عروسی غول پیکری است که برای میهمانی غول ها آماده شده است، اوج شکوه و عظمت معماری گذشتگان را می توان در پیزا دید؛

با کارناوال همراه باشید تا در این بنای هنری و زیبا قدم بگذاریم.

برج پیزا

نگاهی به برج پیزا

برج پیزا ( Tower of Pisa ) برجی است که در کنار کلیسای اصلی شهر پیزا ساخته شده است و هدف از ساخت آن فقط ساختمانی بوده برای قرار گرفتن ناقوس و ساعت کلیسای این شهر  ، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع خاک، برج به صورت کج ساخته شد .

این بنا به چند نام مشهور شده است از جمله برج ناقوس ( Bell Tower of Pisa ) ، برج ساعت و برج کلیسای پیزا و به ایتالیایی هم اینگونه ( Torre Pendente di Pisa ) خوانده و نوشته می شود .

از نظر ظاهری این برج 8 طبقه 55٫86 متر در کوتاه ترین سمت و 56٫67 متر در بلند ترین قسمتش ارتفاع دارد، این برج بسیار سنگین است و چیزی حدود 14500 تن وزن دارد، این برج کاملا مورب است و 6٫3 درجه انحراف دارد و هر روز هم به کج بودن آن اضافه می شود و قطر بیرونی آن 15٫484 متر می باشد.

برای ساخت این برج از شن و ماسه و سنگ مرمر استفاده شده و البته با گذر زمان برای جلوگیری از سقوط این برج مصالح دیگری هم به آن اضافه شده است.

درون این برج زیبا راه پله ی زیبا و مارپیچی ساخته شده است که 251 پله دارد و بالا رفتن از آن حسی جالب مانند قدم زدن در تاریخ را دارد و هنگامی که بر فراز این برج می رسیم منظره ای زیبا از مناطق اطراف برج از جمله میدان شهر، کلیسا و موزه ی پیزا را می توانیم ببینیم .

 طراحی برج به طور کلی بر گرفته از معماری رومی است. رنگ این برج طوسی و سفید است و ستون های مختلفی دارد، علاوه بر کج بودن این برج گنبدی که در بالای آن قرار گرفته و تلفیقی از هنر اسلامی و مسیحی است قابل توجه است و در آن 30 ناقوس با 8 نت موسیقی مختلف نصب شده است.

برج پیزا که تنخا بنای کج در دنیا نیست ، از نظر قدمت سومین اثر کهن پیزا است و قبل از آن کلیسای جامع شهر the Cathedral ) و کلیسای تعمید Baptistry ) در رتبه ی اول و دوم قرار گرفته اند ، بنابراین اگر به پیزا سفر کنید می توانید اطلاعات زیادی در باره ی فرهنگ، هنر ، تاریخ و معماری ایتالیا بدست آورید.

برج پیزا ، ایتالیا ؛ باشکوه ترین برج کج اروپا
photo by corrado matteoni
برج پیزا ، ایتالیا ؛ باشکوه ترین برج کج اروپا
ناقوس بر فراز برج پیزا

ویدئویی از داخل برج پیزا

در حال بارگذاری ویدئو ...

تاریخچه برج پیزا ؛ ایتالیا

 اولین سنگ بنای برج پیزا در 9 آگوست سال 1173 میلادی یعنی قرن دوازدهم و مصادف با رنسانس در قسمت پشت کلیسای پیزا قرار داده شد، ایتالیایی ها دوست ندارند نام اولین سازنده ی این بنا فاش شود اما گویا او معماری لاتین به نام دیوتیسالوی بوده است. او کمی بعد از شروع ساخت متوجه کجی برج و خاک بی ثبات منطقه شد و با راه کارهایی تلاش کرد برج را عمود نگه دارد اما موفق نشد.

تکمیل برج 100 سال به دلیل جنگ بیزانس با جنوا، لوکا و فلورانس عقب افتاد.

پس از دیوتیسالوی، دو معمار دیگر هم از سال 1234 میلادی سعی کردند تا برج را به اتمام برسانند ، اولین مهندس معمار بعد از او فردی به نام  پیزانو بود که تا پایان طبقه چهارم آن را با همان حالت کج و انحرافش به سمت جنوب شرقی ساخت، و پس از او هم معماران دیگری روی برج کار کردند تا در نهایت در سال 1399 میلادی چندین سال پس از شروع ساخت اولیه ی آن با همان خمیدگی تمام شد.

ساخت و تکمیل این برج منحصر به فرد 199 سال طول کشید و در آخرین اندازه گیری از انحراف برج پیزا 2٫4 متر انحراف داشت و به مرور هم به این انحراف افزوده می شود و همین باعث شد در طول این سال ها ناقوسی بر فراز برج نواخته نشود تا خطر ریزش را بیشتر نکند. 

از آن جایی که هر ساله بربازدید این برج افزوده می شود در سال 1372 میلادی فردی خوش ذوق از اهالی شهر پیزا چند زنگ بر گرفته از موسیقی رومی برای برج طراحی و اجرا کرد که هریک نوعی از نت را می نوازد اما به دلیل وزن زیاد برج و ناقوس ها هر چند گاهی ناقوس ها برداشته می شوند حتی در سال 1990 میلادی بازدید گردشگران از این اثر باستانی به دلیل احتمال زیاد سقوط برج ممنوع شد و این تعطیلی تا سال 2001 میلادی هم ادامه داشت اما بعد از بررسی مهندسان و انجام تحقیقات دوباره بازگشایی شد.

از دیگر مواردی که در تاریخ این برج کج و مشهور اروپا جالب است بدانیم این می باشد که سازمان علمی، فرهنگی ، تربیتی ملل متحد یا همان #یونسکو برج پیزا را در سال 1987 میلادی جزو فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار داد. 

برج پیزا ، ایتالیا ؛ باشکوه ترین برج کج اروپا

چرا برج پیزا کج است ؟

ماجرا از جایی شروع می شود که اهالی پیزا تصمیم می گیرند برج ناقوسی در پشت کلیسا بسازند و این برج در ابتدا قرار بود تنها برج ناقوسی ساده باشد، به همین دلیل سال 1173 میلادی مهندسی لاتین را برای ساخت این برج استخدام کردند او سه طبقه از برج را ساخت و هنوز 12 متر از زمین بالاتر نرفته بود که متوجه کج بودن برج در ناحیه ی جنوب شرقی آن شد و سعی کرد که برج را عمود کند اما به دلیل جنس خاک زیرین بنا که شنی و رس آبرفتی با درصد بالائی آب بود و این که قرار بود لوستری بسیار سنگین در این برج قرار بگیرد موفق نشد و در نهاین ساخت این برج برای 100 سال متوقف شد.

به طور کلی با نظاره کردن این برج زیبا و باشکوه و دقیق تر شدن در ستون و قوس ها چگونگی ساخت راه پله ی مارپیچ درون برج عمق درک مهندسان ایتالیایی را از جرم، وزن و هنر مهندسی متوجه می شویم.

برج پیزا ، ایتالیا ؛ باشکوه ترین برج کج اروپا

راه کارهای ارائه شده برای رفع انحراف برج پیزا

برای عمود کردن این برج راه کار های متعددی ارائه شده است که به اختصار به مهم ترین آنها اشاره می کنیم، اولین راه حل تزریق بتن در پی این برج بود که نه تنها سودی نداشت بلکه باعث سنگین تر شدن و بیشتر فرو رفتن بنا در خاک شد.

از دیگر پیشنهادان آویزان کردن وزنه های 800 کیلو گرمی به برج بود تا بلکه سمت دیگر را به خود بکشد و برج صاف شود که تا حدودی اجرا شد اما سودی نداشت، از دیگر کار هایی که برای عمود کردن برج انجام شد تزریق فلز نقره در سمت شمالی بنا بود که باز هم نتیجه ای نداشت، این راه کار توسط اولین سازنده ی برج انجام شده بود.

از دیگر ایده هایی که برای صاف کردن این پل داده شده این است که یک سمت را از سمت دیگر بلند تر بسازند تا کج شدن برج به چشم نیاید که این ایده عملی نشده است ، نظرات زیادی برای این موضوع داده شده است حتی پیشنهاد داده اند که همه ی اجزای برج را یکی یکی جدا کنند و دوباره بسازند اما همچنان این برج زیبا کج است و احتمال می دهند تا 80 سال دیگر سقوط کند.

راه کارهای ارائه شده برای عمود کردن برج
راه کارهای ارائه شده برای عمود کردن برج

سازنده خطا کار برج پیزا

انسان اشتباه می کند و هیچ انسانی کامل نیست این جمله ای است که در ارتباط با سازنده ی برج پیزا زیاد به گوش می خورد ، بسیاری اعتقاد دارند ساخت و ادامه ی ساخت برج پیزا یک اشتباه بزرگ بوده است و حتی برخی دست به انکار می زنند و می گویند از ابتدا قرار بوده است برج کج ساخته شود .

این برج در سه مرحله ساخته شد ؛ در هر صورت پیزانو Bonanno Pisano ) آرشیتکت و مجسمه ساز ایتالیایی بوده که بین سال های 1170 تا 1180 میلادی به کار مهندسی اشتغال داشته است او در آثارش از عناصر کلاسیک استفاده کرده است، به گفته ی واساری ( Giorgio Vasari ) پیزانو سازنده ی اصلی برج پیزا بوده است و با علم به کج بودن برج ساخت آن را ادامه داده است، در کتیبه ی فلزی که در پای برج پیدا شده است هم نام او ذکر شده است، این کتیبه متعلق به سال 1820 میلادی است ، از دیگر آثار این معمار هنرمند دری  بسیار زیبا است که برای کلیسا ساخته است اما متاسفانه این در که زمان زیادی برای ساختش صرف شده بود در آتش سوزی سال 1180 میلادی کلیسا سوخت و از بین رفت، پیزانو اهل شهر پیزا بود و در همین شهر هم به خاک سپرده شده است.

پیزانو سازنده ی برج پیزا

تلاش برای بقای برج پیزا

در طی سال های اخیر برخی ستون های این برج را برداشته اند و همه روزه میزان تحمل وزن سقف های این برج هشت طبقه اندازه گیری می شود تا از تخریب آن جلو گیری کنند ، تا به حال برخی از راه کارها را برای سرپا نگه داشتن این برج زیبا به کار گرفته اند و پیزا در برابر جنگ هایی که پشت سرگذاشته همچنان مستحکم و با ابهت باقی مانده است ، اما همچنان اعتقاد بر این است که این برج 80 سال دیگر دوام می آورد.

همین کج بودن و احتمال سقوط برج دلیلی شده برای ترقیب بازدیدکنندگان برای سلفی گرفتن با این برج و اغلب در عکس هایشان در تلاش هستند ژست هایی بگیرند که برج را به حالت عمودی در بیاورند.

تلاش برای عمود کردن برج پیزا
تلاش برای عمود کردن برج پیزا

داستان گالیله و برج پیزا

گالیله دانشمند ایتالیایی را همگی می شناسیم اما شاید ندانیم او به برج کج پیزا چه ارتباطی دارد.

سال 1589 میلادی بود که او برای اثبات ارتباط جرم و سرعت سقوطشان تلاش میکرد. روزی گالیله بر فراز برج پیزا رفت و دو شی با دو جرم متفاوت را از بالای برج به پایین پرتاب کرد تا ثابت کند جرم و سرعت سقوط با هم رابطه ی مستقیم دارند، به بیانی دیگر او اعتقاد داشت هرچه شی سنگین تر باشد با سرعت بیشتری سقوط خواهد کرد، گالیله از همین روش هم برای اثیات شتاب مختلف دو شی با یک جرم هم استفاده کرد، همانطور که می دانید صحت تئوری او به اثبات رسیده است و همین داستان این برج باستانی و زیبا را در تاریخ علم و دانش ایتالیا هم جای داده است.

بدنیست بدانید برخی عقیده دارند داستان گالیله و پرتاب اشیا از بالای برج پیزا دروغین و افسانه است اما بنا بر اغلب شواهد داستان گالیله و برج پیزا صحت دارد و این برج در نظریه ی جرم گالیله نقش داشته است.

ماجرای گالیله و برج پیزا

شهرستان پیزا را بهتر بشناسیم

پیزا شهرستانی در توسکانی مرکز ایتالیا است، دلیل اصلی معروف شدن این منطقه وجود برج پیزا می باشد اما گردشگرانی که به این منطقه می آیند از آثار باستانی دیگر هم بی نصیب نمی مانند زیرا علاوه بر برج پیزا بیش از 20 اثر تاریخی دیگر که شامل کاخ ها، پل ها و… می شوند هم در این شهر وجود دارند.

حقایقی درباره ی شهرستان پیزا

1 ) برج پیزا نامش را از کلمه ای یونانی که متعلق به 600 سال پیش از میلاد است به دست آورده است، این کلمه ( marshy land ) به معنی زمین باتلاقی است.

2 ) چند برج به همین سبک و شبیه به برج پیزا وجود دارند از جمله ، میراکل اسکالزی ( Michele dei Scalzi ) ، برج ناقوس  نیکولا ( Nicola ) .

3 )  کلیسای اصلی پیزا هم درحال فرو رفتن هستند.

4 ) گالیله در این کلیسا در سال 1565 میلادی غسل تعمید داده شد.

 

پیزا
پیزا
photo by guido agapito

گشتی در اطراف برج پیزا

زمانی که منتظر ایستاده اید تا نوبت شما برسد و 300 پله را طی کنید و به بالای برج پیزا برسید می توانید از دیگر تفریحات اطراف برج هم لذت ببرید، برای مثال می تولنید در پارک های اطراف قدم بزنید یا به کلیسا های اطراف که بدون بلیت هستند سر بزنید.

دو بنای دیگر که با نام تعمید( The Baptistery and Camposanto ) از آن ها یاد می شود هم بناهای زیبا و شگفت انگیز و حتی شاید هیجان انگیزتر از برج پیزا هستند که در اطراف این برج قرار گرفته اند ، می توانید به بازدید این بناها هم بروید.

موزه ی سینوپی ( The Sinopie Museum ) هم کمی آن سو تر از برج پیزا قرار دارد که #موزه ای از آثار قدیمی و نقش برجسته هایی است که در جنگ جهانی دوم پیدا شده اند بازدید از این موزه هم بسیار جالب است.

می توانید برای آسان تر شدن و مدیریت زمان همچنین آشنایی بیشتر با آثار کهن پیزا از تورهای گردشگری پیاده ای که در جای جای میدان اصلی پیزا می توانید مشاهده کنید استفاده نمایید تا لذت بیشتری از زمانتان ببرید.

گشتی در اطراف پیزا
photo by agostino corto
گشتی در اطراف پیزا
photo by ammar shaban
گشتی در اطراف پیزا

ویدئوی تایم لپس از برج پیزا

در حال بارگذاری ویدئو ...

چگونه به برج پیزا برویم

 این برج همه روزه بررسی می شود تا اشکالی پیدا نکرده باشد اگر می خواهید اطمینانکامل پیدا کنید که روزی که به پیزا می روید با تعطیلی این سازه مواجه نمی شوید می توانید از وبسایت برج پیزا اطلاعات لازم را تهیه فرمایید.

خوب است بدانید هزینه ی بلیت بازدید از مجموعه ی کلیسا و برج پیزا در حال حاضر 30 یورو می باشد؛ برای رسیدن به برج پیزا می توانید از هواپیما استفاده کنید این برج زیبا فرودگاهی به نام گالیلو گالیلی ( Galileo Galilei ) دارد، یا لز مرکز شهر می توانید اتوبوس و قطارهای به مقصد پیزا را سوار شوید این اتوبوس ها شما را دقیقا به میدان پیزا می آورند و 2 یورو قیمت بلیتشان است ، همچنین قطارها هم هر نیم ساعت یک بار به برج پیزا میروند و 1٫10 یورو قیمت دارند.

البته با تاکسی هم ار همه ی نقاط ایتالیا به برج پیزا می توانید بروید که 10 تا 15 یورو برایتان هزینه در بر دارد.

در فصول مختلف ساعت کاری برج پیزا متغیر است اما اغلب از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر یا 7 بعد از ظهر می باشد، باید بدانید کودکان زیر 8 سال اجازه ی ورود به برج پیزا را ندارند و 8 تا 18 سالگان هم همراه با والدینشان می توانند به بازدید از این برج بروند.

آدرس: اروپا، ایتالیا، شهر پیزا، برج پیزا.

.Address: City of Pisa, Italy

به برج پیزا برویم

توصیه کارناوال

توسکانی شهری پر از آثار باستانی و معماری زیبا و با شکوه است حتما برای بازدید از تک تک آنها برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید تا پشیمان نشوید البته بازدید از کلیسا و برج پیزا 30 دقیقه بیشتر طول نمی کشد اما زمان بندی در سفر به توسکانی مهم ترین عامل گردشگری است.

حتما بلیت بازدید از برج پیزای خود را به صورت آنلاین خریداری کنید زیرا به هیچ وجه بدون بلیت امکان ورود به محوطه وجود ندارد و برای خرید بلیت به صورت حضوری هم باید صف های طویلی را منتظر بمانید.

برج پیزا

کلام آخر

آثار باستانی و تاریخی ایتالیا بسیار زیاد و شگفت انگیز است ، تجربیاتتان را از سفر به این کشور زیبا با ما در میان بگذارید ، منتظر نظر و پیشنهاداتتان هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر