غار هایی که 2 قرن پیش از میلاد ساخته شده اند و درونشان پر است از نقاشی ها و دست نوشته هایی از بودا .
تعداد این غار ها به 30 عدد می رسد که هرکدام ویژگی هایی دارند . در تاریخ غرق می شویم و بین غار ها به دنبال زیبایی ها خواهیم گشت .
داستان هایی از گذشته می شنویم و متعجب خواهیم شد . حس کنجکاوی همه ی ما به سمت #آجانتا جذب می شود و از رسیدن به جواب های سوال هایمان لذت می بریم .
غارها را به دنبال افسانه ها و خاطرات گذشته می گردیم .
همراه کارناوال باشید .
کمی با غار ها آشنا شویم
این غارها در نزدیکی شهر جالگائون واقع شده اند . هنگامی که از شهر خارج می شوید و به سمت غرب حرکت می کنید بعد از طی مسافتی نه چندان طولانی به یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه ی تاریخی #کشور هندوستان می رسید . با ورود به این غار ها حس می کنید که بودا کنارتان ایستاده است و با انبوهی از نقاشی ها و مجسمه های مربوط به بودا برخورد می کنید که در نهایت زیبایی و با هنری غنی ساخته شده اند . این غارها توسط جنگلی انبوه پنهان شده بودند و بعد از کشف غارها جنگل نابود شد و امروزه دیگر پنهان نیستند . این غار های حیرت آور در 59 کیلومتری ایستگاه راه آهن جالگون قرار گرفته اند . شکل قرار گیری این غار ها U شکل است و در کنار رودخانه ی واقور سال هاست که جای خشک کرده اند .
داستان کشف غار های آجانتا بسیار جالب است . در سال 1819 میلادی یک مامور انگلیسی به همراه همراهانش به ضیافت شکار آمده بود و بطور اتفاقی با این غارها برخورد کردند . ابتدا در ظاهر این گونه تصور شد که این غار ها متعلق به بودایی هاست و از این جا به عنوان مدرسه ی راهب ها استفاده می شده و این حدس کاملا درست بود . 1 تا 30 غار وجود دارد که تا به امروز فقط 28 عدد از آن ها کاوش شده است . برخی بزرگ هستند برخی در حد یک آرامگاه کوچک که در آرامشی عمیق میزبان بازدید کنندگان هستند ، آرامشی زیبا و ساکت . برخی از در های ورودی توسط #آبشار های فصلی پنهان بودند و با کم شدن میزان آب آبشار در ها نمایان می شدند . بعد از این کشف ، محققان به سمت غار ها هجوم آوردند و هر روز کشف های تازه ای می کردند . هر غار پر است از نقاشی های زیبایی که متعلق به زمان های مختلف است . هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند و هنر را به زیبایی هرچه تمام تر نشان می دهند . وقایع تاریخی ، آموزه های دینی ، زندگی بودا و راهبان از موضوع های نقاشی ها است . از رنگ های زیادی استفاده شده ، رنگ هایی طبیعی و مصنوعی که هنوز بسیاری از آن ها سالم هستند . در هر غار مجسمه هایی وجود دارد که تعدادشان زیاد نیست ولی بسیار استادانه ساخته شده اند .
این را باید گفت که از لحاظ فرهنگی و هنری این غار ها با دیگر غار های تاریخی کشور هندوستان در برخی موارد مشترک هستند .
در ادامه به معرفی غار های مهم خواهیم پرداخت .
اولین غار
این غار در شرقی ترین قسمت قرار دارد . ستون های کنده کاری شده و زیبای این غار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کند . نقاشی های بسیار زیبایی در این غار وجود دارند و اسراری به همراه . در برخی از نقاشی های موجود ، لباس هایی ایرانی بر تن ها دیده می شود و این خودش بسیار جالب می باشد .
تحقیقات نشان می دهد این #غار از بقیه ی غارها بیشتر مورد توجه بوده و در ساخت آن ظرافت و حساسیت بیشتری به خرج داده اند .
مجسمه ها و نقاشی های این غار بودا در مرکز قرار گرفته است و مشخص است که در معرض توجه ها بوده و هنرمندان علاقه ی خود به بودا را این گونه در هنر خود و آثارشان نمایان کرده اند . نماهای بیرونی و داخلی بسیار استادانه حکاکی شده اند و گویی زبر دست ترین حکاک خلقشان کرده . با نگاه به این نماها در می یابیم که این مردم چه فرهنگ غنی و قدیمی داشته اند که هنر آن ها این قدر خاص است .
افسانه ای در مورد این غار وجود دارد که می گوید نیرو های نیک در دیواره ها آرامیده اند و در وقت مناسب بیرون خواهند آمد . زمانی که شما وارد غار می شوید انرزی مثبت زیادی شما را در بر می گیرد و این حس بسیار خوبی است . هر دیوار این غار بسیار هنرمندانه تر و زیبا تر از دیگر غار ها ساخته شده است . نقاشی های روی دیوار از زندگی بودا می گویند . از قرن 19 میلادی عکس هایی از این غار وجود دارد که نشان می دهد تا به امروز آسیب های جدی به غار ها وارد نشده است .
سه در برای ورود به این غار ساخته شده است ، درِ مرکزی و دو در که از کنار وارد می شوند .
در بین این درها پنجره هایی وجود دارد که باعث می شوند فضای داخل روشن شود . هر دیوار در این غار 12 متر طول دارد و 6 متر ارتفاع . بر روی دیوار های اصلی تصاویر بزرگی از بودا نقاشی شده است .
دومین غار
این غار نسبت به غار اول نقاشی های بیشتری را در خود جای داده است و بیشتر آن ها انسان ها و دیگر موجودات را به تصویر کشیده اند . دیوار های این غار جنس مناسب تری برای نقاشی دارند و به همین دلیل به هنگم ورود به غار نقاشی ها را خواهید دید .
یکی از ویژگی های این غار این است که مجموعه داستانی بصورت نقاشی را می توان دید . این داستان جاکاتا نام دارد . دیگر نقاشی ها به موضوعاتی مانند طبیعت ، جامعه و همین طور بودا می پردازند . در دوران قدیم از این اتاق به عنوان زیبا ترین یاد می کردند و دلیلش وجود دیوار های بلند رنگی بوده که نقاشی ها آن ها را احاطه کرده بودند . افسانه هایی که می توان با نگاه به نقاشی ها حسشان کرد ، نگاهشان کرد و فهمیدشان .
بر روی یکی از دیوار ها زندگی بودا به تصویر کشیده شده و این دیوار مورد توجه محققان قرار گرفته است .
این غار بعد از کشف تعمیر و بازسازی شد و بیشتر نقاشی ها را احیا کردند . هر نقاشی بیانگر موضوع خاصی است . طبیعت ، رابطه ی زندگی بودا ، آموزه ها و دیگر ارتباطات می باشد و استفاده از رنگ های روشن بیانگر انرژی مثبت است . از سال های اولیه ی کشف این غارها ، در سال 1819 ، نقاشی ها مورد توجه بودند . با مطالعه ی دیوار ها بسیاری از راز های گذشته روشن می شوند و زیبایی ها را با ما تقسیم می کنند .
دیگر غارها
بقیه غار ها نیز به همین ترتیب هرکدام ویژگی هایی زیبا دارند و هنوز محققان بر روی آنان کار می کنند و هر روز به نتایجی جالب دست پیدا می کنند . اگر سفری به غار های آجانتا داشتید از همگی آن ها دیدن کنید . به جز دو غار اخر که بسته هستند .
اکثر غارها در دسترس هستند و تمامی مجسمه ها بازسازی شده و نقاشی ها مرمت . یکی از جذابیت های این غارها تاریک بودنشان است که حسی اسرار آمیز را به شما می دهد . غارهای 9 و 10 بیشتر از بقیه مورد توجه هستند و دلیلش این است که عمر کمتری نسبت به بقیه دارند و به زمان ما بیشتر نزدیک هستند . با نگاه به نقاشی ها این را به خوبی متوجه می شویم که هنرمندان مختلفی این آثار زیبا را بوجود آورده اند .
غار شماره ی 17 نیز جالب است و در آن تصاویری از شاهزاده ای سریلانکایی مانند شاهزاده سیمهالا به چشم می خورد .
غار شماره چهار بسیار بزرگ است ولی نیمه کاره رها شده است . تحقیقات نشان می دهد این غار یک هدیه از سمت ماتورا بوده که در قرن 6 بعد از میلاد زندگی می کرده است .
در ادامه عکس هایی از این غار ها را می بینیم .
مجسمه های غارها
غارها مملو هستند از مجسمه های بودا و دیگر انسان ها . کنده کاری های هنرمندانه بر روی صخره ها و دیوارها نشان دهنده ی هنر مردمان این منطقه بوده و در نهایت مهارت از این هنر استفاده کرده اند و این آثار هنری زیبا را خلق کرده اند .
محققین در تلاش هستند تا دریابند کدام یک از مجسمه ها اولین مجسمه ساخته شده می باشد و به همین دلیل تحقیقات ادامه دارد .
جنس مجسمه ها از سنگ های آذرین است . مشخص است که در گذشته رنگی بوده اند و با گذشت زمان رنگ های خود را از دست داده اند . با نگاه به مجسمه ها می توان هنر را درک کرد که چه زیبا در ساخت این مجسمه ها بکار رفته اند . بیشتر این مجسمه ها بودا را نشان می دهند که در زاویه های مختلف قرار دارد . با نگاه به این مجسمه ها تصور می کنید بودا همه جا حضور دارد و آرامشش فضا را در بر گرفته . برخی رنگ شده اند و برخی به رنگ همان سنگ در جایشان قرار دارند . هر مجسمه ساخته ی هنرمندی در دوره های مختلف است و برخی هدایایی از مردم عادی و ثروتمندان .
معماری غار های آجانتا
هر غار از قسمت های مختلفی تشکیل شده و دارای اتاق های دعا ، استراحت می باشند . تمامی 30 غار به هم راه دارند نهایت به مجسمه ی بودا که بزرگترین مجسمه در این مجموعه به حساب می آید می رسند . ارتفاع سقف ها متفاوت است و همین طور فاصله ی بین دیواره ها .
در هایی که ابتدا و بین راهرو های غار ها قرار دارند از جنس چوب و سنگ هستند و بر روی آن ها نیز می توان نقاشی و کنده کاری های زیبایی را دید . برای ورود به هر غار باید از دری با ارتفاع زیاد و مجلل عبور کرد و این نشانه ی احترام به کسانی بوده که به این غار ها می آمدند . بیشتر مساحت غار ها را سالن های عبادت پر کرده اند و در گذشته از آن ها بسیار استفاده می شده است . دیگر بخش های غار ها را راهروها بوجود آورده اند که به تمامی غارها راه دارند . در زمان قدیم و دوره های ابتدایی مجسمه ای از بودا در مرکز قرار داشته است و بسیار بزرگ بوده . متاسفانه امروزه یا نابود شده و یا شاید دزدیده شده است .
ارتفاع سقف ها در هر غار متفاوت است و با توجه به میزان نور گیری و نوع استفاده ی آن ساخته شده است . غار های 1 تا 10 در زمان کوناه تری نسبت به دیگر غارها ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند .
نقاشی های غارها و رابطه ی آن ها با دیگر فرهنگ ها
ریشه ی این نقاشی ها را می توان در کشور های همسایه نظیر سری لانکا و منطقه ای از تبت یافت . تکنیک کشیدن این نقاشی ها امروزه نیز در بین مردم هند به چشم می خورد و کلاس هایی به منظور حفظ این هنر برگزار می شود . تلفیق رنگ های گوناگون در کنار فرهنگ غنی این مردمان باعث شده تا نقاشی ها در نهایت زیبایی از ارزش بالایی نیز برخوردار باشند .
با مطالعه و بررسی این نقاشی ها سوال های زیادی در مورد مردمان این منطقه و سبک زندگی آن ها به جواب رسیده است .
بسیاری از نقاشی ها از هر دو دوره نجات پیدا کرده اند و آسیب های کمی متوجه آن ها شده است . نقاشان هندی بوده و هنر زیادی برای خلق این آثار به خرج داده اند . در بیشتر تصاویر انسان های زیادی را می بینید که فعالیت های روزانه ی آن ها به تصویر کشیده شده و جامعه ی آن زمان را نشان می دهند . با تحقیقات بیشتر مشخص شد که ممکن بوده این تصاویر زاده ی تخیل هنرمندان باشد ولی هنوز محققان به جواب قطعی نرسیده اند .
امروزه از این نقاشی ها نمونه هایی کپی شده است تا مبادا از بین بروند و به دست فراموشی سپرده شوند . از سال 1875 کپی کردن آغاز شده و در سال های 1909 تا 1911 از تمامی این نقاشی ها نسخه ی دومی تهیه شد . سال 1856 عکاسی از این آثار شروع شد و تا به امروز ادامه دارد .
کتاب های زیادی در رابطه با آجانتا به چاپ رسیده است و از آن ها می توان به غلام یزدانی که در سال های 1930 و 1955 آثاری از او در رابطه با آجانتا به چاپ رسید . ژاپنی ها برای تهیه ی نسخه های جدید تر کمک و فعالیت های زیادی انجام دادند و هنرمندانی از کشورشان را به غار ها فرستادند .
تاریخ از غارهای آجانتا می گوید
همانند دیگر سازه های بودایی این غار ها نیز به منظور تحصیل و آموختن ساخته شده بودند و به همین دلیل در مکانی آرام و به دور از جامعه ی بشری درون یک جنگل واقع شده اند . کسانی که دوره های آموزشی را می گذراندند و به درجات بالا می رسیدند و به دیگر کشور ها سفر می کردند و آموزه های خود را به گوش دیگر مردمان می رساندند . در کتیبه های یافت شده آمده که بیشتر دانش آموختگان در طی جشن و فصل مونسون به این غار ها برمی گشته اند و یک جا جمع می شده اند .
محققان می گویند ساخت این غارها بصورت کامل طی یک قرن به طول انجامیده و در حین ساخت از آن استفاده می شده است . این مکان باستانی و غار هایش طی دو دوره ساخته شدند . دوره ی اول ، ساتاواهانا و دوره ی دوم ، واکاتاکا .
غار های 9 ، 10 ، 12 ، 13 و 15 در دوره ی اول ساخته شدند . در این دوره بسیاری از نقاشی ها کشیده شدند و مجسمه ها را به داخل غار ها آوردند . در این زمان به استناد تاریخ امپراطوری ساتاواهانا در قدرت بوده است و تا آخر دوره ی اول حکومت می کرده . در این زمان در نقاشی ها از قدرت های ماورا الطبیعی توضیح داده شده و این یعنی هر دوره ویژگی های خودش را داشته .
دوره ی دوم یا واکاتاکا مربوط به 5 می شود و غار های 1 تا 8 و 11 ، و 14 تا 29 در این دوره ساخته شده اند . مطالعات نشان می دهد که این غار ها در دوره ی کوتاهی این مکان متروک شده و دوباره بعد از مدتی از آن استفاده شده است . بعد از گذشت مدت زمان طولانی بار دیگر رها شده تا زمانی که در سال 1819 دوباره سر از جنگلی انبوه بیرون اورد و خود را نمایان کرد . بعد از کشف دوباره تا به امروز چند صد سال گذشته و هنوز تحقیقات بر روی این مکان باستانی ادامه دارد .
از غارهای آجانتا دیدن کنید ، آجانتایی شوید
برای رسیدن به غارها باید به شهر جالگائون برسید و سپس سوار بر اتوبوس و یا ماشین بعد از سپری کردن چندین ساعت به غارهای آجانتا برسید . هنگامی که می رسید می توانید با ثبت نام در تورها از دیدن این بنای تاریخی بیشتر لذت ببرید .
قیمت تورها چه خصوصی و چه معمولی از 80$ شروع می شود و تفاوت فقط مدت زمان تور می باشد .
مدت زمان بازدید بیشتر از سه ساعت نخواهد بود و شما می توانید از 8 صبح الی 5 بعد از ظهر از این غار ها لذت ببرید .
امروزه نقش غار های آجانتا در صنعت گردشگری کشور هند بسیار پر رنگ است و هر سال تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن غار ها به هند سفر می کنند . سازمان های جهانی برای حفظ این غار ها کار های زیادی انجام میدهند و همه ی این تلاش ها به ثمر رسیده است . اگر به دیدن این غار ها می روید سعی کنید در زیبایی ها غرق شوید و به تاریخ سفر کنید .
فیلمی از غارهای آجانتا
در حال بارگذاری ویدئو ...
سخن کارناوال
نظر شما درباره ی این غارها چیست ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .