به گزارش تسنیم، افزایش دو برابری نرخ بلیت پروازهای اربعین جدیدترین اقدامی بوده که دولت و شرکت های هواپیمایی برای حمل و نقل هوایی کشور انجام داده اند. بر این اساس در دو مرحله نرخ پروازهاری اربعین از سوی دو مدیر اعلام شد. ابتدا این مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود که بر خلاف رسم هرساله که دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی وظیفه اطلاع رسانی در این رابطه را انجام می داد، قیمت های جدید این پروازها را اعلام کرد.
فرزانه شرفبافی 25 شهریور یعنی 5 روز پیش در این باره گفت: «نرخگذاری صورتگرفته ایرلاینها که جابهجایی زائران به عتبات عالیات را انجام میدهند بر اساس نرخ منظم و منطقی در نظر گرفته شده است. بر اساس همکاری بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخگذاری انجام و بلیت پروازهای نجف و بغداد در ایام اربعین از 2.4 تا 2.7 میلیون تومان تعیین شده است. این نرخها در شرکتهای هواپیمایی، نهایی و مصوب شده و اجرا خواهد شد.»
مقایسه قیمت های جدید با قیمت های سال گذشته حاکی از رشد 80 تا 100 درصدی نرخ ها بود. اما در ادامه مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور نرخ های اعلام شده از سوی مدیرعامل ایران ایر را اصلاح کرد. مطابق اظهارات جعفرزاده قیمت بلیت رفت و برگشت تهران-نجف و سایر شهرستانها به نجف، بغداد و بلعکس 2.2 میلیون تومان و مشهد-نجف-مشهد 2.8 میلیون تومان تعیین شد.
وی افزود: نرخ بلیت یکطرفه تهران ـ نجف 1.1 میلیون تومان و یک طرفه مشهد ـ نجف 1.4 میلیون تومان تعیین شده است.
به گزارش تسنیم، سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که با تاکید وزیر راه و شهرسازی و اقدام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از حدود سه سال قبل اجرایی شد باعث افزایش بی حساب و کتاب قیمت پروازهای داخلی و خرجی شده است. بلافاصله بعد از آزادسازی نرخ ها، قیمت پروازهای داخلی به ویژه مقاصد پروازی پُرتقاضا از جمله مشهد بیش از دو برابر شد.
رویه افزایش قیمت پروازهای داخلی همچنان ادامه داشت که پس از نوسانات چند ماه اخیر نرخ ارز، مشکلات فراوانی علاوه برای شرکت های هواپیمایی داخلی و البته مردم به وجود آمد. رشد عجیب قیمت ها که در تاریخ هوانوردی کشور بی سابقه بوده باعث خارج شدن سفرهای هوایی از سبد مصرفی مردم شده که سالانه یک پرواز زیارتی (به مشهد) انجام می دادند. به عنوان مثال در روزهایی اخیر نرخ بلیت رفت و برگشت تهران-مشهد به 1.6 میلیون تومان رسید که طبیعتا تامین آن از عهده هر کسی بر نمی آید.
در این وضعیت حمل ونقل ریلی مسافری به عنوان جایگزین حمل ونقل هوایی مطرح می شود. در اینجا باید به این مسئله اشاره شود که حمل ونقل ریلی کشور مانند حمل ونقل هوایی به لحاظ مقاصد پروازی گستردگی آنچنانی ندارد. یک خط ریلی به جنوب کشور، یک خط نصف و نیمه به غرب و شمالغرب و یک خط به سمت مشهد مقدس.
بیشترین تقاضا برای سفرهای ریلی مانند سفرهای هوایی به مشهد مقدس است و این خط ریلی همواره با محدودیت های بسیاری برای خدمات رسانی به مردم مواجه است. گرچه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی برای توسعه این خط را دارد اما تا به سرانجام رسیدن آن باید چند سالی منتظر ماند، در این شرایط قیمت های نسبتا بالای بلیت قطارهای این مسیر باعث شده تا مردم عادی نتوانند از این وسیله حمل ونقل برای سفر استفاده کنند.
تامین قیمت های 120 تا 250 هزار تومانی بلیت قطار برای هر نفر (یکطرفه) مانند سفرهای هوایی از عهده اقشار کم درآمد و حتی متوسط هم بر نمی آید. گواه این ادعا نیز کاهش 5 میلیون نفری سفر ریلی در سال گذشته است.
*هشدار توقف سفرهای ریلی
19 شهریور ماه امسال دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با بیان این که سال گذشته هزینه خرید یک واگن سه میلیارد تومان بود که امسال به 8 میلیارد تومان افزایش یافته است،گفت: خرید یک رام قطار به علاوه هزینههای لکوموتیو حدود 100 میلیارد تومان هزینه دارد.
بابایی با بیان اینکه بخش مسافری ریلی یارانه مستقیم از سوی دولت به مسافر داده می شود، افزود: طی سالهای اخیر از شرکتهای حملونقل ریلی مسافری حمایت نشده، ضمن اینکه انجماد قیمتها از سال 94 تاکنون یکی دیگر از مشکلات شرکتهاست. اگر شرکتهای حملونقل ریلی مسافری در سبد یک تخصیص ارز قرار نگیرد، تقریبا ادامه حرکت قطارها غیرممکن میشود، در واقع مجبور خواهیم بود سیر برخی قطارها را متوقف کنیم.
وی از کاهش سفر ریلی از 29 میلیون نفر به 24 میلیون در سال گذشته خبر داد و گفت: نباید هزینه سفر ریلی برای مردم افزایش یابد. البته آزادسازی نرخ بلیت قطار اساسا درخواست بخش است و دخالت دولت باعث جلوگیری از توسعه میشود. فرض کنیم بازار، بازار آزاد است و شرکتها میتوانند هر قیمتی را اعمال کنند اما افزایش قیمت برای مردم قابل تحمل نیست که نتیجه آن کاهش سفر ریلی و افزایش سفرهای جادهای میشود.
دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که سفر در سبد تامین ارز دولتی قرار گیرد، تصریح کرد: امروز میخواهیم برای بحران عدم توانایی تامین هزینه بخش ریلی چاره اندیشی شود.
افزایش سرسام آور قیمت بلیت پروازهای داخلی باعث شده تا مردم قید سفر سالی یکبار با هواپیما را بزنند. از سوی دیگر با توجه به افزایش بلیت پرواز عتبات عالیات، قطعا امسال تعداد افراد کمی می توانند در ایام اربعین با هواپیما به نجف و بغداد پرواز کنند. در این شرایط به نظر می رسد دولت باید هر چه زودتر اقدام های حمایتی خود از حمل ونقل ریلی را مانند بسیاری از کشورها در دستور کار قرار دهد. تاخیر در این مسئله به خصوص در مسیر ریلی مشهد باعث می شود تا زیارت امام رضا (ع) برای بسیاری از مردم تبدیل به یک آرزو شود که مقصر اصلی در این زمینه دولت خواهد بود.