غذاهای سنتی شیراز ؛ قسمت دوم

در روزهای گذشته، به معرفی پلوهای شیرازی پرداخت ( غذاهای سنتی شیراز ؛ قسمت اول ). اما شیرازست و غذاهای خوشمزه و لذیذ متنوع&#۸۲۳۰;

در روزهای گذشته، به معرفی پلوهای شیرازی پرداخت غذاهای سنتی شیراز ؛ قسمت اول ). اما شیرازست و غذاهای خوشمزه و لذیذ متنوع…

 امروز نیز سفری به شیراز خواهیم داشت و با دیگر غذاهای سنتی این شهر پرآوازه آشنا می شویم.

چشیدن طعم غذاهای سنتی در کنار بازدید از آثار تاریخی و طبیعی دیدنی ، لذتی بی وصف است که باید آن را درکنار همسفران خود تجربه کرد.

در خیابان ها و کوچه های شیراز دکان های پخت آش های سنتی  وجود دارد که اغلب صبح ها بسیار شلوغ هستند.

بد نیست در این سفر ما هم سری به آش فروشی های شهر بزنیم و صبحمان را با خوردن صبحانه ای متفاوت آغاز کنیم.

کارناوال قصد دارد در این سفر شما را با با کوفته ها و آش ها ی  شیرازی آشنا کند.

در سفر خوشمزه به شیراز همراه کارناوال شوید…

غذاهای سنتی شیراز

عادات غذایی مردم شیرار

اهالی شیراز بسیار با حوصله و اهل معاشرت هستند. آن ها اغلب ترجیح می دهند برای صرف وعده هایی غذایی خود به همراه خانواده به فضایی سرسبز بروند و اوغاتی خوش را برای خود رقم بزنند. اگر به شهر شیراز سفر کنید هنگام عصر در پارک ها و فضاهای سبز شهر، تعداد بسیاری از خانواده ها را خواهید دید که بساط عصرانه و شام خود را پهن کرده اند و همه با هم بگو بخند می کنند.

شیرازی ها اغلب در وعده صبحانه خود آش سبزی مخصوص شهرشان را میل می کنند. ماست و خرما جز همیشگی سفرهایشان می باشد.

اگر به دستورهای غذایی آن ها توجه کنید خواهید دید که اغلب برنج ماده اصلی است و به جای گوشت تکه تکه از گوشت قلقلی (کوفته ریزه ) درست کرده و در غذا از آن استفاده می کنند.

در فصل پاییز اغلب لیموی تازه شیرازی  در کنار غذا دارند و کمتر از آبلیموهای اماده و صنعتی استفاده می کنند.

غروب ها در دورهمی هایشان کاهو و ترشی ( به جای سنکنجبین از آب ترشی استفاده می کنند ) صرف کرده و با خوراکی های ساده ای چون کاهو و ترشی دور هم جمع شده و از کنار هم بودن لذت می برند.

برای مهمانان خود سعی می کنند سفره ای از پلوهای مخصوص و خوشمزه شیرازی تدارک ببینند و از آن ها به بهترین نحو پذیرایی کنند.

برای اشنایی با سوغات و خوشمزه های شیراز این مطلب را بخوانید : سوغات شیراز ؛ خوشمزه هایی از دیار شعر و ادب

شیراز

1 ) کوفته سبزی شیرازی

 کوفته یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در اکثر شهرهای ایرانی انواع مختلف آن طبخ می شود. در شیراز نیز چند نوع کوفته ی مخصوص توسط بانوان هنرمند این شهر تهیه می شود. با آن که مواد غذایی اغلبِ کوفته ها  شبیه به هم  هستند اما طعم و حتی ظاهری متفاوت دارند.

یکی از کوفته های معروف شیرازی که طرفداران بسیاری دارد، کوفته سبزی شیرازی است. این کوفته با نخود، سبزی، گوشت و برنج و کشمش تهیه می شود.

کمی حوصله لازم است تا این کوفته لذیذ را تهیه کرد.  شیرازی ها یک روز قبل نخود و برنج را خیسانده تا روز بعد کوفته ای خوشمزه را برای خانواده خود طبخ کنند. گوشت، برنج، نخود و سبزی ها را با هم چرخ کرده بعد پیاز داغ و کشمش را در وسط این کوفته قرار داده و داخل آب جوش می اندازند تا بپزد.

در گذشته رسم بر این بود بر کوفته ها اسم می گذاشتند. کوفته اول را برای از هم پاچیده نشدن سنگ می نامیدند و کوفته های بعدی را به نام دختران خانواده داخل آب جوش قرار می دادند.

کوفته سبزی شیرازی

2 ) کوفته هلو شیرازی

کوفته هلو نیز یکی دیگر از کوفته های مخصوص شیرازی است که به خاطر ظاهر و اندازه آن، به کوفته هلو معروف است.

برای تهیه این کوفته از گوشت، آرد نخودچی، هویج، تخم مرغ، کشمش ، گرد، پیاز داغ و آلو بخارا استفاده می شود. گوشت و پیاز و هویج را باهم مخلوط و ورز می دهند بعد و داخل آن آلوبخارا، کشمش و گردو گذاشته و کوفته را شکل می دهند. از ماده کوفته  کمی در آب جوش ریخته و کوفته ها را داخل آن انداخته تا پخته شود. برخی از بانوان شیرازی برای تزیین این غذا از نعنا داغ استفاده می کنند.

کوفته هلو شیرازی

3 ) کوفته گشنیز شیرازی

کوفته گشنیز، یک غذای متفاوت و لذیذ شیرازی است که از موادی چون گشنیز، تخم‌مرغ، آرد نخودچی، گوشت چرخ‌کرده، برنج، گوجه فرنگی و.. تهیه می شود.

طعم این کوفته با دیگر کوفته ها متفاوت است و مواد اصلی آن گشنیز است که در چند مرحله به مواد اضافه می شود. بعد از آماده شدن مواد، به اندازه ی یک نارنگی برداشته و در روغن کوفته ها را سرخ کرده، کمی از مواد کوفته را در آب جوش ریخته و کوفته های سرخ شده را به آن اضافه می کنند تا پخته و آماده شود.

کوفته گشنیز  را در شهر شیراز حتما امتحان کنید تا طعم متفاوتی از کوفته را در دیار شعر و ادب تجربه کنید.

کوفته شیرازی

4 ) آش ماست شیرازی

 آش از غذاهای مورد علاقه مردم ایران است. به شیراز که می روید، دکان های زیادی را در قسمت های مختلف شهر خواهید دید که  به پخت و فروش آش های سنتی شیراز می پردازند.

شیرازی ها همیشه به میهمانان خود توصیه می کنند که چشیدن طعم آش های سنتی شیراز را در برنامه سفر خود بگنجانند.

آش ماست یکی از معروفترین آش های شیراز می باشد که در بین اهالی این منطقه نیز طرفداران بسیاری دارد.

برنج و پیاز داغ و لپه و سبزی و ماست مواد اصلی این آش می باشد، به این صورت که لپه و برنج را با هم پخته وسبزی شوید و ترحون را به آن می افزایند و  گوشت را جداگانه با پیاز و ادویه می پزند و آن را کوبیده و با مواد دیگر مخلوط می کنند. زمانی که مواد کامل پخته شد ماست درا به آن اضافه می کنند.

این آش نسبت به آش های دیگر غلیظ تر سرو می شود.  

آش ماست

5 ) آش انار شیرازی

آش انار را در شهرهای دیگر ایران مثل یزد نیز طبخ می کنند؛ این آش را در شیراز نیز با طعمی متفاوت می توانید تجربه کنید.

ظاهر خوشرنگ و طعم ملس آن حتما هر گردشگری را وسوسه می کند تا یکبار هم که شده آن را تجربه کند و به دیگران نیز آن را پیشنها دهد.

آش انار شیرازی با چغندر، برنج، گوشت چرخ کرده، لپه ، انار، نعنا خشک و پیاز داغ تهیه می شود. اگر آب انار استفاده شده در این غذا ترش باشد به آن کمی شکر نیز اضافه می کنند.

(شوربختانه تصویر این آش متعلق به آش انار شیراز نمی باشد. پوزش می طلبیم.)

آش انار شیراز

6 ) آش سبزی شیرازی

همه آش های شیرازی بسیار لذیذ و دوست داشتنی می باشند؛ یکی از خوشمزه ترین آن ها، آش سبزی است که با یکبار امتحان کردن، همیشه هوس خوردن این آش را خواهید کرد.

شیرازی ها اغلب این آش را برای نذری در مراسم مختلف  طبخ می کنند. آش سبزی با سبزی ترخون و تره، گوشت، برنج، لوبیا‌سفید، عدس، نخود، روغن و دارچین طبخ می شود و در اغلب اوقات با روغن داغ ، پیاز داغ ، آبلیمو و نان سنگک سرو می شود.

آش سبزی شیرازی

7 ) آش دوغ

آش دوغ شیراز را با برنج و پیاز داغ و نخود و گوشت و سبزی طبخ می کنند. آش دوغ  از غذاهای مورد علاقه مردم ایران است که در اغلب شهرهای ایران مانند اردبیل و شیراز تهیه می شود.

برای تهیه این آش نخود را پخته و به آن برنج اضافه کرده سپس سبزی و دوغ را به آن می افزایند. در هنگام سرو اکثر اهالی شیراز سیر تازه خرد شده به آن اضافه می شود.

آش دوغ

8 ) حلیم بادمجان

یکی از غذاهایی که بر سر سفره مردم ایران و در میهمانی ها دیده می شود، حلیم بادمجان است. این غذا یکی از غذاهای سنتی شیراز است که بانوان شیرازی در طبخ آن تبحر ویژه ای دارند.

برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی، ازگوشت، لوبیاسفید، بادمجان، گردو، نعنا داغ، پیازداغ و کشک استفاده می کنند.

حلیم بادمجان
حلیم بادمجان

9 ) آب‌ پیازک ( اشکنه‌ شیرازی )

آب پبازک همان اشکنه معروف است که در گذشته غذای افراد کم درآمد جامعه بوده، اما امروز یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار استان فارس می باشد. اشکنه یا آب پیازک، غذایی آبگوشت مانند است که به استفاده از  از تخم‌مرغ، پیاز، روغن، ماست، شنبلیله‌ تازه، نعناع خشک تهیه می شود.

دوپیازک یا اشکنه شیرازی

10 ) دوپیازه  شیرازی

بانوان شیرازی یک غذای سریع و خوشمزه را بری وعده های غذایی خود تدارک می بینند که از مواد اولیه در دسترس و ارزان تهیه می شود. دوپیازه با استفاده از سیب زمینی، پیاز داغ، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و روغن طبخ می شود سیب زمینی و پیاز را سرخ کرده و با رب و ادویه مخلوط می کنند. برخی از اهالی گوشت چرخکرده یا قارچ به دوپیازه اضافه می کنند. دوپیازه را اغلب با نان و گاهی با برنج سرو می کنند.

دوپیازک

11 ) قورمه به شیرازی

قورمه بِه یکی از خورش های سنتی شیراز است البته این خورش را در استان مازندران نیز طبخ می کنند.

خورش قورمه به شیرازی با موادی چون گوشت، به، آبلیمو یا سرکه، لپه و زعفران و دارچین تهیه می شود. 

قورمه به

سخن آخر

طعم آش ها و کوفته های شیراز را دوست داشتید؟

کدام یک از این غذا ها را در سفر به شیراز نوش جان کرده اید؟

نظرات خود را با کارناوال درمیان بگذارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان