مهر گزارش می دهد؛

نذر فرهنگی پویشی برای اثبات ارزشمندی مشارکت مردم در امور اجتماعی

اراک- پویش نذر فرهنگی که طی سال های اخیر در شهرهای مختلف کشور به صورت خودجوش راه اندازی شده، یک اقدام فرهنگی برای اثبات ارزشمندی مشارکت مردمی در امور اجتماعی است.

نذر فرهنگی پویشی برای اثبات ارزشمندی مشارکت مردم در امور اجتماعی

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: چند سالی است که در برخی از شهرهای کشور از جمله شهر اراک، یک حرکت اجتماعی و فرهنگی تحت عنوان پویش « نذر فرهنگی» توسط تعدادی از جوانان فعال در حوزه اجتماعی، فرهنگی و زیستی محیطی به راه افتاده که به عنوان یک حرکت مطلوب فرهنگی هر سال در نقاط بیشتری شاهد فعالیت این گروه های خودجوش و مردمی هستیم.

این پوش در حقیقت ارائه خدمتی مفید به جامعه را مدنظر خود قرار داده و به نحوی به دنبال اجرای یک نذر فرهنگی است. از جمله انواع این پویش فرهنگی و اجتماعی می توان به پاکسازی سطح شهر از زباله در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا اشاره کرد.

در شهر اراک نخستین بار پویش نذر فرهنگی در سال 94 راه اندازی گردید و به تدریج بر تعداد افرادی که به این پویش پیوستند افزوده شد، به طوری که این تعداد در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای امسال به بیش از 200 نفر رسید.

فعالیت این پویش پاکسازی فضای شهری از زباله های سطح شهر در ایام سوگواری محرم است و در حقیقت این گروه، انجام یک نوع فرهنگ سازی و کار اجتماعی را مدنظر دارند که هدف از آن مراقبت از محیط زیست، نهادینه سازی فرهنگ صحیح شهروندی و... است.

پویش مردمی نذر فرهنگی در اراک رو به گسترش است

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: پویش مردمی نذر فرهنگی با هدف پاکسازی معابر سطح شهر اراک در ایام و مناسبت های مذهبی به ویژه در ایام سوگواری ماه محرم و صفر چند سالی است که راه اندازی شده و روند فعالیت مطلوبی را از نظر جلب مشارکت مردمی طی می کند.

مرادعلی عباسی افزود: پویش مردمی با عنوان نذر فرهنگی از چهار سال گذشته با هدف پاکسازی معابر عمومی در ایام و مناسبت های مذهبی توسط خود مردم و شهروندان به عنوان یک نهاد مردمی خودجوش شکل گرفته است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک بیان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک از ابتدا از این طرح مردمی حمایت کرد و امسال هم در ایام ماه محرم به ویژه در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا، با حضور گسترده جوانان فعال به خوبی اهداف این طرح پیگیری شد.

پویش مردمی نذر فرهنگی با هدف پاکسازی معابر سطح شهر اراک در ایام و مناسبت های مذهبی به ویژه در ایام سوگواری ماه محرم و صفر چند سالی است که راه اندازی شده و هم اکنون روند فعالیت مطلوبی را از نظر جلب مشارکت مردمی طی می کندوی ادامه داد: برخلاف ادوار گذشته در این ایام پس از استفاده از ظروف یک بار مصرف نذری، پسماند آن توسط اعضای این نهاد مردمی جمع‌آوری می شود، لذا شاهد به وجود آمدن فضای نازیبا در سطح شهر نیستیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک خاطرنشان کرد: آمادگی داریم که در همه ایام و مناسبت ها با در اختیار قرار دادن تجهیزات مورد نیاز، طوری عمل کنیم که فعالیت این پویش ادامه داشته باشد و این کار فرهنگی را دنبال و گسترده تر شود.

عباسی تصریح کرد: در ایام سوگواری محرم و مناسبت های مذهبی، نذری هایی که در سطح شهر توزیع می گردد موجب رهاسازی حجم بزرگی از پسماند و ظروف یک بار مصرف در سطح شهر می شود که علاوه بر اینکه زحمت زیادی را برای همکاران ما ایجاد می کند، چهره بسیار نازیبا و ناخوشایند در سطح شهر دارد، لذا به دنبال توسعه این کار فرهنگی در شهر اراک هستیم و از این پویش مردمی حمایت می کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک عنوان کرد: امسال در روزهای تاسوعا و عاشورا، پنج پایگاه پویش نذر فرهنگی در سطح شهر اراک فعالیت داشت و علاوه بر افراد عضو پویش، سایر کسانی که مایل به مشارکت بودند، از پایگاه ها دستکش و کیسه زباله دریافت کردند که تعداد این افراد نیز چشمگیر بود.

نذر فرهنگی اثرگذاری مطلوبی در حوزه اجتماعی دارد

مسئول پویش نذر فرهنگی شهر اراک هم در این رابطه ضمن بیان اینکه نذر فرهنگی اثرگذاری مطلوبی در حوزه اجتماعی دارد، گفت: پویش جمع آوری پسماند ظروف یکبار مصرف در شهر اراک چهارمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد.

میلاد تقوایی راد در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از چهار سال گذشته طرح این پویش با عنوان نذر فرهنگی مطرح شد و کار خود را با چند نفر به تعداد کمتر از انگشتان یک دست آغاز کرد و در ایام سوگواری محرم امسال این تعداد با مشارکت بسیار مطلوب به بیش از 200 نفر رسید.

از چهار سال قبل این پویش با عنوان نذر فرهنگی کار خود را با چند نفر به تعداد کمتر از انگشتان یک دست آغاز کرد و در ایام سوگواری محرم امسال این تعداد با مشارکت بسیار مطلوب به بیش از 200 نفر رسیدمسئول پویش نذر فرهنگی شهر اراک ضمن بیان اینکه ارزش معنوی و فرهنگی این اقدام بالا است، افزود: علاوه بر پاکیزگی شهر و زیبا شدن چهره شهر، معتقد هستیم که اگر یک نفر پسماند زباله عزاداران امام حسین(ع) را از روی زمین جمع آوری کند که چهره عاشورا زیباتر شود، ارزش این اقدام همچون نذری دادن است.

تقوایی راد بیان داشت: امیدواریم این پویش سال به سال گسترده تر شود و این فرهنگ پاکیزگی در سطح مدارس هم به دانش آموزان آموزش داده شود که یک یادآوری فرهنگی است.

مسئول پویش نذر فرهنگی شهر اراک خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نسبت به این پویش مردمی نگاه مطلوبی دارد و با حمایت هایی که صورت می گیرد قطعا سال به سال این پویش گسترده تر خواهد شد و می توانیم این کار فرهنگی را توسعه ببخشیم.

بله نظر می رسد چنین اقدامات فرهنگی در سطح جامعه علاوه بر این از نظر فرهنگی و زیست محیطی اثرات مطلوبی را به دنبال دارد، با دعوت از مردم برای انجام یک کار اجتماعی، روحیه کار اجتماعی و مشارکت در امور را در مردم نهادینه می کند، بنابراین به منظور توسعه اینگونه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خودجوش، لازم است که این پویش ها مورد حمایت قرار گیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر