به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رگولاتوری، نسترن محسنی در تشریح راهکارهای رگولاتوری برای بهبود وضعیت حوزه ارتباطات ثابت گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رگولاتوری حوزه ICT درباره این موضوع، چند اقدام همزمان را از طریق چند مسیر در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: در وهله اول برای ادامه حرکت توانمند شرکتهای فعال و خواهان ادامه فعالیت در عرصه شبکه و متعهد به ایجاد زیرساختها و شبکهسازی، سیاستهای مشوقانهای را تدوین کرده که از طریق ارائه پیشنهاد به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به نوعی یارانهدهی غیرمستقیم را درنظر قرار داده است.
محسنی تاکید کرد: این سیاستها پس از تدوین در قالب نظرخواهی تخصصی در نیمه شهریور ماه برای تمامی دارندگان پروانه در حوزه ارتباطات ثابت و همچنین سازمان نظام صنفی رایانهای ارسال شده تا فعالان این حوزه درباره آن نظر بدهند.
معاون رگولاتوری افزود: همچنین راهکار استفاده از امکانات در اختیار نهادهای عمومی مانند شرکت توانیر در رگولاتوری در حال بررسی است تا اگر این بستر هم امکانپذیر بود هم صنعت برق و هم صنعت ICT از آن بهره ببرد.
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی خاطرنشان کرد: همزمان با این راهکارها موضوع جداسازی ساختاری اپراتور غالب (Incumbent) برای طرح و پیشنهاد به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را نیز بررسی میکنیم.
وی گفت: راهکارهای پیش رو، راهکارهای جدیدی نیستند و در حوزه بینالمللی نیز راههای متفاوت امتحان شدهای وجود دارد که هر کشوری بسته به شرایط و هدفگیریهای خود، یک یا دو راهکار را به طور همزمان برای تقویت حوزه ارتباطات ثابت خود در پیش گرفته است.
محسنی اضافه کرد: از جمله این راهکارها میتوان به یارانهدهی مستقیم و غیرمستقیم، استفاده از زیرساختهای نهادهای عمومی مانند فیبر و داکتهای شهرداری یا فیبر و دکلهای شبکههای توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت بالفعل اپراتور غالب (Incumbent) از طریق جداسازی ساختاری بخشهای خردهفروشی از عمدهفروشی این اپراتورها، ایجاد یک شرکت از فعالان حوزه ارتباطات ثابت و ایجاد Netco مشترک اشاره کرد.
به گزارش مهر، لزوم ساماندهی پروانههای حوزه ارائه خدمات ارتباطی، انتقال داده و اینترنت باند پهن ثابت شامل پروانههای ارائه خدمات انتقال دادهها (PAP)، توزیعکنندگان اینترنت (ISDP)، ارائه خدمات عمومی تلفن ثابت (PSTN) و عرضهکنندگان خدمات اینترنت (ISP) – که دوره اعتبار برخی از آنها به پایان رسیده بود- زمینهای فراهم کرد تا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویکرد حذف وابستگی به فناوری، سرعت بخشیدن به توسعه خدمات در سراسر کشور، ارتقاء سطح فعالیت شرکتهای توانمند، افزایش سرمایهگذاری اشتغال و رقابت سازنده در بخش توسعه شبکه و ارائه خدمات ارتباطی و انتقال داده در کشور، اصول حاکم بر صدور پروانه ارایه خدمات ارتباطات ثابت FCP و ضوابط حاکم بر صدور پروانه و نحوه فعالیت دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (Servco) را تصویب کند.
در پی این مصوبات و انتشار فراخوان از سوی رگولاتوری، 17 پروانه FCP و 61 پروانه Servco به متقاضیان دارای شرایط اعطاء شد. اما چشمانداز ترسیم شده برای دارندگان پروانه و فعالان این عرصه به طور صد درصدی محقق نشد و به اقدامات تکمیلی بعدی نیاز دارد و در فاصله سه سال از صدور اولین پروانههای FCP و Servco در نیمه دوم سال 94، اکنون دارندگان پروانه تحقق تعهدات پروانهای خود در حوزههای مالی، توسعه و اجرا را همراه با چالشهائی میبینند.