نیلوفر مرآت بازیگر جوان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در خصوص وضعیت فعلی تئاتر و مشکلات کنونی آن گفت: از نظر من آثار گذشته با اینکه تعدادشان کمتر از امروز بود اما داراى کیفیت بیشتری بودند. امروزه اهمیت با کمیت است نه کیفیت و همین عاملی شده با وضع خوبی در زمینه آثار نمایشی روبرو نباشیم.
وی با اشاره به تعطیلی برخی تماشاخانه های خصوصی افزود: با شکل گیری تماشاخانههای خصوصی امید بها دادن به نسل جوان به شدت قوت گرفت اما بعد از چند سال این تماشاخانهها تغییر رویه دادند. تماشاخانههای خصوصی امروزه برای نسل جوان وقتی نمیگذارند و هیچ نقشی در رشد آنها ندارند.
بازیگر نمایش "باز کردن بسته" در همین راستا ادامه داد: البته در میان تماشاخانه ها استثناء وجود دارد اما با نگاهی اجمالی و با گذشت زمان اکثریت آنها تبدیل به بنگاههای اقتصادی شده اند که نه تنها کمکی به جریان تیاتر مستقل و نسل تیاتر جوان نمی کنند بلکه با افزایش قیمتهای سرسام آور قیمت بلیطها بسیاری از دانشجویان و نسل جوانتر تیاتر را از دیدن خیلی از نمایشها محروم کرده اند.
وی درباره حضور چهره های مطرح سینما و سلبریتی ها در تئاتر افزود: حضور چهرهها و سلبریتیها در تئاتر دغدغهای است که سالهاست مورد بحث بوده است. حضور سلبریتی هم مثبت است و هم منفی. مثبت از این جهت که مخاطبان زیادی به تماشای تئاتر مینشینند و منفی به این دلیل که حضور سلبریتیها در تئاتر سدی برای جوانان شده است. حضور سلبریتی ها در تئاتر موجی گذراست اما میشود که این موج گذرا را تبدیل به فرصت کرد.
این بازیگر جوان تئاتر در همین رابطه افزود: حضور چهرهها ازطرفی باعث فروش بیشتر تئاتر شده اما به گفته بسیاری از اهالی تئاتر این افزایش تعداد مخاطب کمکی به بالا بردن کیفیت نداشته و مخاطب این نوع تئاترها از تئاتر تجربی و دانشجویی حمایتی نمیکنند. ما امروز نیازمند آن هستیم که تئاتر دیدن برا مخاطبان به یک عادت خوب تبدیل شود و به تماشای همه آثار بنشییند.
بازیگر سریال "گلشیفته" درباره وضعیت بد امرار معاش در تئاتر اضافه کرد: متاسفانه درآمد تئاتر در بعضی از پروژهها حتی کفاف هزینه رفت و آمد را هم نمیدهد و به عنوان مثال من خودم صبح تا بعد از ظهر به کار دیگری مشغولم و بعد از ظهرها از سر کار به سمت تمرین تئاتر میروم. نبود مخاطبان تخصصی تئاتر و مشکلات مالی اهالی هنر از جمله بزرگترین دغدغه های نسل جوان تئاتر است.
وی درباره آرزوی های شخصی خود برای حضور در تئاتر و عرصه بازیگری اذعان کرد: دغدغه من حضور مداوم و دیده شدنهای مکرر نیست بلکه بالا بردن فرهنگ جامعه به وسیله فعالیت لذت بخشی به اسم تئاتر است.
مرآت درباره اشتیاق فراوان نسل جوان برای حضور در سینما ادامه داد: من سینما را مدینه فاضله بازیگری نمیدانم اما معتقدم فرصت ها در سینما بهتر از تئاتر بوده و از طرفی سینما در آمد بسیار بهتری دارد.
وی با نقد لابی بازی برای انتخاب بازیگر در سینما و تئاتر افزود: متاسفانه انتخاب بازیگران و عوامل در بعضی کارها بسته به رابطه و لابی است. این فقط در تئاتر نیست و در سینما هم وجود دارد اما با این وجود هنوز گروههایی وجود دارند که با معیارهای درست انتخاب بازیگر انجام میدهند.
بازیگر نمایش نبودن فعالیت تئاتری برای جوانان را بسیار سخت دانست و تصریح کرد: برخی گروه ها اثرشان را با یک ماه تمرین روی صحنه می برند که این زمان بسیار کم است. زیرا در طول یک ماه ابتدایی ترین ایده ها به ذهن ما می رسد و بلوغ یک نمایش نیازمند ماه ها تمرین است.
مرآت با اشاره به حضور خود در یک اثر نمایشی خاطرنشان کرد: این روزها مشغول تمرین برای بازی در دو نمایش هستم. این دو نمایش محصول گروه تئاتر سه گانه بوده که هر دو امسال روی صحنه می روند. باز کردن بسته به نویسندگی و کارگردانی علی صفری و نبودن به نویسندگی و کارگردانی الناز امامی نام آثاری هستند که در آنها به ایفای نقش می پردازم.