ماهان شبکه ایرانیان

عجایب هفتگانه جدید جهان

آشنایی با #عجایب هفتگانه ی جهان شاید تکرار مکررات باشد و در اولین نگاه به ذهن بیاید که همه عجایب هفتگانه را می شناسند.

آشنایی با #عجایب هفتگانه ی جهان شاید تکرار مکررات باشد و در اولین نگاه به ذهن بیاید که همه عجایب هفتگانه را می شناسند.

اما شاید زمانی که سعی بر شمارش آن ها می کنیم تعداد زیادتر و یا کمتری به ذهنمان برسد، حتی شاید تنها نام آن ها را بدانیم که این چیزی جز یک فاجعه ی ناگوار نیست. به همین دلیل کارناوال در تلاش است که به جای جای دنیا سفر کند و بناهای باستانی و محبوب و به قول معروف عجایب هفتگانه ی جهان را از نزدیک ببیند. اگر شما هم علاقه دارید که بیشتر با عجایب هفتگانه ی دنیا آشنا شوید و اطلاعات عمومیتان را ارتقا دهید به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید.

عجایب هفتگانه دو نوع هستند؛ کلاسیک و جدید. متاسفانه برخی از عجایب هفتگانه ی کلاسیک با مرور زمان تخریب شدند و دیگر جذابیت گذشته را ندارند و همین موضوع سبب شد تا باری دیگر عجایب بازنگری شوند.

در این مطلب ابتدا با لیست جدید عجایب هفتگانه ی دنیا آشنا می شویم و در آینده ی نزدیک به یک یک آن ها خواهیم پرداخت.

همراه کارناوال باشید.

عجایب هفتگانه دنیا

عجایب هفتگانه جدید جهان

همانطور که اشاره کردیم برخی عجایب هفتگانه ی کلاسیک جذابیت هایشان را به مرور از دست دادند، به همین منظور بنیاد عجایب هفتگانه ی جهان تصمیم به معرفی بناهایی جدید به جای عجایب کلاسیک و قدیمیِ گذشته گرفت.

این بنیاد دست به برگزاری یک رای گیری بزرگ در سطح جهانی از طرقی اینترنت و تلفن زد و در نهایت اعلام نمود که 100 میلیون نفر در آن شرکت کردند. نتایج این رای گیری در 8 ژانویه 2007 میلادی اعلام شد و این بناها به عنوان عجایب هفتگانه ی جدید معرفی گشت:

مجسمه ی حضرت مسیح ؛ Christ Redeeme 

دیوار چین ؛ Great Wall of China 

ماچوپیچو ؛ Machu Picchu

پترا ؛ Petra

چیچن ایتزا ؛ Pyramid at Chichén Itzá  

تماشاخانه کولوسئوم ؛ Roman Colosseu 

تاج محل ؛ Taj Mahal 

البته مجله ی خبری لس آنجلس تایمز بر این رای گیری خرده گرفت و گفت: در این رای گیری هر فرد می توانست به چند بنا رای دهد که این گونه رای گیری پایه ای علمی ندارد.

عجایبی هم به عنوان عجایب هفتگانه ی طبیعی جهان معرفی شدند که کارناوال به معرفی آن ها هم پرداخته است.

عجایب جدید هفتگانه دنیا
دیوار چین

1 ) آمفی تئاتر کولوسئوم

یکی از باشکوه ترین بناها که جزو لیست عجایب هفتگانه ی جدید دنیا قرار گرفته آمفی تئاتر یا تماشاخانه ی #کولوسئوم Colosseumمی باشد. این تماشاخانه در کشور ایتالیا و شهر رم واقع شده است.

این مکان در حقیقت محلی برای تماشای نبرد گلادیاتورهای رومی بوده است. آمفی تئاتر کولوسئوم به دستور پادشاه وسپاسیان ( که از سلسله ی فلاویان امپراتوری روم باستان ) در حدود سال 70 تا 72 بعد از میلاد مسیح ساخته شد.

در این تماشاخانه اسیران به نبرد با حیوانات وحشی و خطرناک می پرداختند و مردم از دیدن این صحنه لذت می بردند. کولوسئوم امروزه به نماد قدرت، عظمت و شکوه امپراتوری روم باستان تبدیل گشته و سالانه میزبان هزاران گردشگر می باشد.

از نظر ظاهر و معماری منحصر به فرد و از نظر قدمت یکی از قابل توجه ترین سازه های ایتالیا است. کارناوال چندی پیش به این تماشاخانه سر زد و کاملا این بنا را برایتان معرفی نمود، با استفاده از این لینک می توانید اطلاعات بیشتری در باره ی آمفی تئاتر کولوسئوم کسب کنید.

علت برگذیده شدن : تماشاخانه ی کولوسئوم به نسبت سال ساختش از معماری بسیار خاصی برخوردار می باشد و از بزرگترین مراکزی است که گلادیاتورها در آن به جنگ می پرداختند و ابعاد مختلفی از فرهنگ و آداب ایتالیا را در خود جای داده است.

آدرس : اروپا، ایتالیا، شهر رم، پیزا دل کولوسو، کولوسئوم.

.Address: Piazza del Colosseo, 1, 00184 Roma, Italy

آمفی تئاتر رم
عجایب هفتگانه
تماشاخانه کولوسئوم

2 ) دیوار چین

نام #دیوار چین ( Great Wall of China را حتما شنیده اید؛ طویل ترین و شگرف ترین دیوار دنیا.

این سازه به دلیل مقابله ارتش چین رو به روی لشگریان مغول و در واقع به عنوان یک بنای تدافعی ساخته شده است. این دیوار در سال 1987 میلادی به طول 7000 کیلومتر در کشور چین بنا گردید.

نکته: خوب است بدانید که طول دیوار در ابتدا 5000 کیلومتر بوده است که به مرور زمان توسط سلسله ی خان و دیگر پادشاهان به طول آن حدود 2000 کیلومتر اضافه شده است.

امروزه دیوار چین پربازدیدترین بنای تاریخی در سراسر آسیا می باشد و گردشگران چینی و خارجی از قدم زدن و پیمودن این دیوار احساس افتخار می کنند، این دیوار دروازه ها و بخش های گوناگونی از جمله سی ما تای، جایوگوان و موتیان یو دارد که تا حد زیادی تا به امروز سالم و به صورت کهنش باقی مانده است.

برخی تصور می کنند که دیوار چین تنها سازه ی انسانی است که از فضا قابل مشاهده می باشد، این نظریه بارها و بارها تکذیب و رسانه ای گردید است اما هنوز هم عوام فکر می کنند که دیوار چین از فضا بدون استفاده از هیچ وسیله ی خاصی قابل دیدن است، جالب اینجاست که بسیاری از سازه های انسانی را از فضا و حتی با چشم غیر مسلح و در هنگام شب می توان دید اما دیوار چین جزو این سازه ها نمی باشد، اما این موضوع چیزی از زیبایی و ابهت این دیوال غول پیکر کم نمی کند.

کارناوال به زودی به چین خواهد رفت و از نزدیک از دیوار چین بازدید می کند، منتظر خبرهای خوب ما باشید.

علت برگذیده شدن : طولانی ترین دیوار جهان بودن اصلی ترین دلیلی است که این سازه را در فهرست عجایب جای داده است.

کارناوال در سفری مفصل، به طور کامل از دیوار چین بازدید کرد که می توانید شرح آن را در دیوار چین ؛ اژدهای خفته در کوهستان بخوانید.

آدرس: آسیا، چین، دیوار چین.

.Address: Great Wall of China, China

دیوار چین
photo by Liang Zhang
دیوار چین
photo by Gable Denims

3 ) مجسمه مسیح 

مجسمه ی مسیح نجات دهنده ( Christ Redeemer ) که در شهر ریودوژانیرو ی کشور برزیل در آمریکای جنوبی قرار دارد هم یکی دیگر از سازه های دست ساز و حیرت انگیز جهان است.

بارها و بارها به دلیل برگزاری مسابقات المپیک در شهر ریودوژانیرو به این مجسمه پرداخته شده است اما شاید نمی دانستیم که داستان و ماجرای این مجسمه چیست و یا حتی این تندیس جزو عجایب هفتگانه ی جهان محسوب می شود.

ارتفاع این مجسمه ی زیبا تنها 38 متر ( با احتساب پایه ی آن 39٫6 متر ) می باشد اما به دلیل موقعیت آن که بر فراز تپه ی کورکووادو ساخته شده بسیار غول پیکرتر به نظر می رسد.

این مجسمه حضرت مسیح را با دستانی باز و ایستاده به تصویر کشیده است، باز بودن دستان این تندیس نشان از حمایت و به آغوش کشیدن تمامی انسان ها دارد.

این سازه با تلاش پنج ساله ی مهندسی برزیلی به نام  هیتور دا سیلوا کوستا ( Heitor da Silva Costa ) و مجسمه سازی فرانسوی به اسم پائول لندوسکی ( Landowski ) در سال 1931 میلادی ساخته و تکمیل شد.

علت برگذیده شدن: این تندیس بزرگ ترین مجسمه ای است که از حضرت عیسی در سراسر جهان ساخته اند و از نظر معنوی بسیار حائز اهمیت می باشد.

سفر کارناوال را به مجسمه مسیح منجی ؛ نماد شهر ریودوژانیرو  از دست ندهید.

آدرس: برزیل، ریودوژآنیرو، آلتو دابوا ویستا، تندیس مسیح.

.Address: Parque Nacional da Tijuca – Alto da Boa Vista, Rio de Janeiro – RJ, Brazil

مجسمه مسیح
photo by Mihai Andritoiu
مجسمه برزیل
photo by Geoff Gray

4 ) شهر ماچوپیچو

ماچوپیچو ( Machu Picchu ) شهری به سبک معماری کلاسیکِ قوم اینکاها ( Pachacútec ) با دیوارهایی در دور تا دور است، این شهر بر فراز کوه بلندِ ماچوپیچو در فلات آند در اعماق جنگل آمازون قرار دارد.

این شهر توسط فردی به نام هیرام بینگام ( Hiram Bingham ) کشف گردید و احتمال می دهند به دلیل شیوع بیماری آبله در این شهر رها شده و سه قرن از دید همگان پنهان مانده است. در قسمت میانی این شهر معبدی به نام خورشید با سه اتاق و چندین پنجره وجود دارد به همین دلیل باستان شناسان این شهر را شهری مقدس می نامند، آن ها سال ساخت این شهر را 1450 میلادی حدس می زنند و عقیده دارند این شهر هم زمان با پیروزی امپراتوری اسپانیا متروک شده است.

شهر ماچوپیچو از پربازدیدترین بناهای تاریخی برزیل است و همه ساله میلیون ها گردشگر را به سوی خود جذب می نماید.

علت برگذیده شدن: این شهر یکی از کهن ترین شهرهای جهان است که تا به امروز تا حدود زیادی شبیه به شکل اولیه اش می باشد، این شهر پر از رمز و راز است و دریچه ای نو بر روی شناخت اقوام آفریقایی گشود.

کارناوال در سفری مفصل، به ماچوپیچو رفت تا پرده از اسرار آن بردارد: ماچوپیچو ؛ سرزمین گمشده اینکاها

آدرس : پرو، ماچوپیچو.

.Address: Peru

ماچوپیچو
photo by Martin Bisof
ماچو پیچو
photo by Julien Vidal
عجایب هفتگانه دنیا

5 ) پترا

پترا Petra ) شهری پر از رمز و راز و به حق مناسب قرار گرفتن در لیست عجایب هفتگانه ی جهان است. این شهر با تراشیدن صخره در دل کوه به وجود آمده است، شهری عجیب و دوست داشتنی که روزی متعلق به حکومت نبطیان شبه جزیره ی عربستان و از عظیم ترین مکان های آن زمان بوده است. پترا دقیقا در 262 کیلومتر شهر امان پایتخت اردن واقع و از پر بازدیدترین اماکن این شهر می باشد.

شهر پترا به عنوان مرکز اتصال تمدن بین النهرین، شام و شبه جزیره ی عربستان بوده است، در سال 105 میلادی این شهر توسط رومیان فتح گردید و از آن زمان به بعد تغییرات زیادی در این شهر هم از نظر معماری و هم از نظر دخالت در آداب و رسوم مردمان آن ایجاد شد.

قدمت پترا را سال 40 میلادی تخمین زده اند، ساخت و ساز و معماری منحصر به فرد و روش آب رسانی ( استفاده از تونل های زیرزمینی ) این شهر سبب شده تا پترا در عجایب هفتگانه ی جهان جای باز کند.

کارناوال چندی پیش به شهر پترا در اردن سفر کرده است می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این شهر باستانی از این لینک استفاده نمایید.

علت برگزیده شدن: شهری عجیب کنده شده در میان صخره هایی غول پیکر به راستی مستحق انتخاب شدن به عنوان عجایب جهان را هم دارد.

آدرس: اردن، پترا.

.Address: Jordan

پترا اردن
پترا اردن
photo by JX K
پترا
photo by Pepe Alcaide

6 ) هرم چیچن ایتزا

هرم چیچن ایتزا Pyramid at Chichén Itzá ) یکی دیگر از عجایب هفتگانه ی جدید جهان واقع در مکزیک است. شهر چیچن ایتزا هزار سال پیش پایتخت حکومت مایا بخصوص پادشاهی به نام تاپیلتزین چه کوئتزالکولت بوده است.

بنای هرم چیچن ایتزا یک معبد است که قربانیان زیادی از جمله انسان در آن برای خدایان کشته شده اند، هنوز هم بقایای بدن های انسان های قربانی شده در این معبد موجود هستند.

این معبد هزاران ستون داشته و قربانیان در آن زندانی می شده اند.، این هرم بزرگ ترین و آخرین بنایی است که تمدن مایاها پیش از منقرض شدن ساخته بوده اند، علاوه بر این معبد هرم شکل چندین قصر، معبد، حمام، مغازه و … هم در شهر وجود دارند که در حال حاضر از پربازدیدترین مناطق گردشگری مکزیک محسوب می گردند.

کارناوال به زودی به مکزیک سفر خواهد کرد منتظر مطالب کامل تر ما درباره ی چیچن ایتزا باشید.

علت برگزیده شدن: نوع ساخت و معماری هرم چیچن ایتزا کاملا منحصر به فرد است و یکی از معدود آثاری ایست که باستان شناسان را با تمدن مایا ها بیشتر آشنا کرده است.

آدرس: مکزیک، چیچن ایتزا.

Address: Yucatan, Mexico

هرم چیچن ایتزا
photo by Yiming Chen
هرم چیچن ایتزا
photo by Jorge M. Morando

7 ) تاج محل

بنای با شکوه تاج محل ( Taj Mahal ) ساختمانی سفید رنگ و مرمرین است که در سال 1632 به دستور پادشاه مغول شاه جهان ( پنجمین سلطان حکومت گورکانی )  برای همسرش ممتاز در شهر آگره ی هند ساخته شد.

شاه جهان مسلمان بود به همین دلیل این بنا به عنوان یکی از فاخرترین معماری های تابع اصول اسلامی شناخته می شود، تاج محل بسیار وسیع است و به جز ساختمان اصلی دو ساختمان قرمز رنگ، باغی بزرگ و استخری چشم گیر هم در اطراف بنای اصلی موجود می باشند.

سقف این بنا گنبدی شکل و نماینده ی معماری اسلامی و ایرانی است، احمد و حمید لاهوری معماران ایرانی بنای تاج محل بوده اند.

ممتاز هنگام زایمان چهارمین فرزند پسرش جان باخت و این مرگ سبب غم و اندوه فراوان پادشاه شد و در واقع تاج محل بر سر مزار این بانو به عنوان یادواره اش بنا گردید و امروزه پر بازدیدترین بنای تاریخی هند مس باشد.

کارناوال چندی پیش به تاج محل رفت و کاملا این بنا را برایتان توضیح داده است، در صورت تمایل از این لینک دیدن نمایید.

علت برگزیده شدن: تاج محل از فاخرترین بناهایی ایست که به سبک معماری اسلامی تا به امروز ساخته شده است.

آدرس: آسیا، هند، اوتار پرادش.

.Address: Agra, Uttar Pradesh 282001, India

تاج محل
photo by Olga Kadler
تاج محل
photo by Pablo Rogat

دغدغه های کارناوال

درست است که در سراسر جهان بناهای تاریخی و منحصر به فرد و خیره کننده ی زیادی وجود دارد اما ایران و تمدن بین النهرین گنجینه های زیادی را در خود جای داده اند که اگر بیشتر به آن ها توجه کنیم و به معرفی آن ها بپردازیم می توانند از برترین بناهای دنیا شوند.

تخت جمشید، قلعه های پنهان بر فراز کوه های ایران و هزاران بنای باستانی دیگر جای کار و معرفی زیادی دارند و کافی است از خودمان شروع کرده و لااقل به آن ها آسیب نرسانیم تا باری دیگر به شکوه و عظمت امپراتوری های گذشتیمان بازگردیم.

امیدواریم روزی شود که کمی مهربان تر با آثار اجدادمان برخورد کنیم.

Persepolis
photo by Chris R. Hasenbichler

سخن آخر

در این مطلب به عجایب هفتگانه ی جدید دنیا پرداختیم و در آینده عجایب هفتگانه ی قدیم هم خواهیم پرداخت و زین پس به تمامی این بناهای فاخر می رویم و برایتان مطالب کاملی تهیه می نماییم.

اگر تا به حال به این بناهای فاخر سفر کرده اید حتما تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید، منتظر نظر و پیشنهادات شما خوبان هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان