آن طور که فعالان بازار عنوان میکنند، در حال حاضر بازار خودروی کشور در بخش محصولات داخلی، با افت شدید تقاضا مواجه است و با توجه به بالا بودن قیمتها، خرید و فروش چندانی صورت نمیگیرد. به گفته آنها، دو پیشفروشی نیز که سایپا و ایران خودرو طی چند هفته اخیر اجرا کردند، نتوانست از حباب قیمتها بکاهد. بنابراین در مجموع بازار خودروهای داخلی فعلا در رکودی تورمی بهسر میبرد و با آنکه تقاضای چندانی نیست، قیمتها متوقف نشده و حتی افزایش نیز یافتهاند.
کارشناسان بر این باورند که ریشه این ماجرا را باید در بازار ارز و سکه بهخصوص دلار جستوجو کرد زیرا طی چند ماه گذشته هر وقت قیمت دلار بالا رفته، بازار خودرو نیز افزایش قیمت را به ثبت رسانده است. در حالحاضر نیز با توجه به پیشروی دلار طی هفته گذشته بهخصوص دیروز، خودروهای داخلی هم مرزهای قیمت را درنوردیدهاند. بنا به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بیشتر خودروهای تولید داخل طی هفته جاری با افزایشی حداقل یک میلیون تومانی مواجه شدهاند، آنهم با وجود آنکه تقاضای چندانی برای خرید نیست. این اوضاع نشان میدهد خودرو همچنان بهعنوان کالای سرمایهای ارزیابی میشود، بهنحویکه هرکس خودروی خود را کالایی سرمایهای لحاظ و متناسب با افزایش نرخ ارز و سکه، قیمت آن را بالا میبرد.
اما در بازار خودروهای وارداتی نیز که بهطور مستقیم با نرخ ارز سر و کار دارد، منحنی قیمتها صعودی چند ده میلیون تومانی را نشان میدهد. خودروهای وارداتی مدتهاست افسار قیمت را پاره کرده و بهشدت میتازند، آنهم در حالی که تقاضای چندانی از سوی مصرفکنندگان واقعی وجود ندارد. بسته شدن موقت سایت ثبتسفارش در تیرماه سال گذشته و دائمی شدن آن طی تیر امسال در کنار رشد نرخ ارز، اصلیترین دلایل رشد قیمت خودروهای وارداتی بهشمار میروند. به گفته فعالان بازار، خودروهای وارداتی طی هفته جاری و با توجه به صعود نرخ ارز، بازهم افزایش قیمت را تجربه کردهاند، تا جایی که قیمت برخی از آنها از مرز یک میلیارد تومان نیز گذشته است. در واقع خودروهایی که شاید تا همین یک سال پیش بین 500 تا 600 میلیون تومان قیمت داشتند، حالا بالای یک میلیارد تومان ارزش پیدا کردهاند، یعنی افزایش قیمتی تقریبا 100 درصدی.
تداوم افزایش قیمت خودروهای داخلی
به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی در هفته جاری چقدر افزایش یافته است. آنطور که فعالان بازار عنوان میکنند، در حالحاضر پژو 206 تیپ 5 قیمتی برابر با 71 میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت میکند. بر این اساس، پژو 206 تیپ 5 افزایش قیمتی چهار میلیون تومانی را تجربه کرده است. از بازار پژو 206 تیپ 2 اما خبر میرسد این محصول با توجه به ثبات قیمتی که داشته، در حال حاضر 60 میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین پژو 207 اتومات نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 105 میلیون تومان دارد.
از بازار تندر مدل E2 پارس خودرو هم خبر میرسد این محصول هماکنون قیمتی برابر با 85 میلیون تومان دارد. برای خرید پارستندر نیز بهعنوان محصولی که تنها ظاهر آن با تندر E2 تفاوت دارد، باید 88 میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار همچنین در مورد تندر-90 اتومات نیز عنوان میکنند این محصول در حالحاضر 105 میلیون تومان قیمت دارد. ساندرو استپوی نیز که منحنی قیمت آن صعودی شدید را طی چند ماه گذشته تجربه کرده، در حالحاضر 129 میلیون تومان خرید و فروش میشود. در بین دیگر خودروهای داخلی اما رانا در حالحاضر 47 میلیون تومان قیمت دارد و سمند مدل EF7 نیز 54 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسد. نگاهی نیز به قیمت پراید و تیبا و ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آنها چه افت و خیزی را تجربه کردهاند. به گفته فعالان بازار، در حالحاضر ساینا قیمتی برابر با 47 میلیون تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر چیزی حدود هفت میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
در خانواده پراید نیز افزایش قیمت رخ داده، چه آنکه مدل 131 این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 33 میلیون و 500 هزار تومان دارد. با این حساب، یک میلیون تومان به قیمت این محصول اضافه شده است. این در شرایطی است که پراید در مدل 111 تثبیت قیمت را تجربه کرده و در حالحاضر 36 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسد. از بازار تیبا اما خبر میرسد این محصول در هر دو مدلهاچ بک و معمولی خود افزایش قیمت داشته است. بر این اساس، تیبایهاچ بک یا همان تیبا2 قیمتی برابر با 45 میلیون تومان دارد و این یعنی حدود یک میلیون تومان جهش کرده است. برای خرید تیبای معمولی هم که یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته، باید 41 میلیون تومان هزینه کرد. دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل پلاس فول خود افزایش قیمت داشته است؛ بهنحویکه در حالحاضر قیمتی برابر با 65 میلیون تومان دارد.
در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا بازهم افزایش قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که با کاهش تیراژ مواجه شده، در حالحاضر 204 میلیون تومان قیمت دارد و با این حساب، سه میلیون تومان به قیمت این محصول افزوده شده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن بهچشم میآید.
تب تند وارداتیها
اما در بازار خودروهای وارداتی نیز رکود توام با افزایش قیمت کماکان ادامه دارد، چه آنکه چند ده میلیون تومان به قیمت آنها اضافه شده است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مدل هیبریدی و 2018 سوناتا قیمتی برابر با 530 میلیون تومان دارد و این یعنی جهشی حدودا 60 میلیون تومانی برای این محصول کرهای. همچنین در حالحاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با 570 میلیون تومان خرید و فروش میشود. با این حساب، 40 میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه شده است. کیا سراتو نیز که جهشی 30 میلیون تومانی را تجربه کرده، در حالحاضر 350 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین اپتیما هم با توجه به آنکه 50 میلیون تومان رشد قیمت داشته، با 520 میلیون تومان قابلخرید است. در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا راو4 ظاهرا تثبیت قیمت داشته است. آنطور که فعالان بازار میگویند، این محصول در حال حاضر 640 میلیون تومان به فروش میرسد، هرچند البته به سختی در بازار یافت میشود.
دیگر خودروی وارداتی بازار کشور یعنی سانتافه حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین در حال حاضر برای خرید آن باید 530 میلیون تومان هزینه کرد. تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازار یافت شود، قیمتی برابر با 530 میلیون تومان خواهد داشت و این نشان میدهد خودروی موردنظر تقریبا 50 میلیون تومان جهش کرده است. در مورد لکسوس NX نیز بهعنوان یکی از کمیابترین خودروهای وارداتی، گفته میشود که قیمت آن بالاخره از مرز یک میلیارد تومان گذشته است. به گفته فعالان بازار، برای خرید این خودرو باید حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان هزینه کرد. از سوی دیگر نیسان جوک نیز از افزایش قیمتها در امان نبوده و جهشی 25 میلیون تومانی را تجربه کرده است. این محصول در حالحاضر 315 میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین میتسوبیشی مدل ASX نیز با توجه به جهش 10 میلیون تومانی خود، با قیمتی برابر با 415 میلیون تومان قابلخرید است. در نهایت اما رنو تالیسمان نیز که بیش از 60 میلیون تومان جهش کرده، در حالحاضر 615 میلیون تومان قیمت دارد.
منبع: دنیای اقتصاد