مدیر انتشارات ناسنگ در گفت‌وگو با مهر:

تاریخ معاصر کجور کتاب شد/سرگذشت کجور در مشروطه

«تاریخ معاصر کجور» نوشته شادروان علی شادمان، ۱۲ سال پس از درگذشت نویسنده، از سوی انتشارات ناسنگ منتشر می‌شود.

تاریخ معاصر کجور کتاب شد/سرگذشت کجور در مشروطه

میترا متاجی امیررود، پژوهشگر حوزه ادبیات و مدیر انتشارات ناسنگ به خبرنگار مهر گفت: «تاریخ معاصر کجور» نوشته زنده یاد علی شادمان تازه‌ترین کتاب انتشارات ناسنگ است که به زودی در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ قرار می‌گیرد. نویسنده این کتاب که خود از فرهیختگان منطقه کجور بود، 12 سال پیش، یعنی در سال 1385 از دنیا رفت. او هشت سال مشغول تالیف این کتاب بود.

وی افزود: کجور یک منطقه ییلاقی است که در وضعیت فعلی تقسیمات کشور از بخش‌های شهرستان نوشهر است. این منطقه پیشینه کهنی دارد و در متون کهن به نام «رویان» خوانده شده است. این منطقه در دوران تاریخی تاثیرگذار بوده و در تاریخ معاصر ایران بویژه در دوران مشروطیت هم تاثیرگذار بوده است.

متاجی امیررود ادامه داد: کتاب سه بخش دارد. نویسنده در بخش نخست به جغرافیای کجور پرداخته و در بخش دوم نژاد، زبان و مذهب مردم این خطه را در طول تاریخ بررسی کرده است. بخش سوم کتاب که مهم‌ترین بخش است اوضاع سیاسی و حکومتی این منطقه در دوران قاجار و پهلوی بررسی شده است.

این نویسنده و ناشر در توضیح بیشتر بخش سوم کتاب «تاریخ معاصر کجور» گفت: مرحوم شادمان در این بخش تحلیل جذابی از نقش منطقه کجور در انقلاب مشروطه به مخاطبان ارائه می‌کند. خاندان خلعتبری که در مشروطه نقش ایفا کردند در این بخش معرفی می‌شوند. همچنین نقش کجوری‌ها و کمک آنها به میرزا کوچک خان و نهضت جنگل نیز در این بخش طرح شده است. به نسبت دیگر پژوهش‌هایی که درباره تاریخ معاصر کجور صورت گرفته، این کتاب با توجه به رجوع نویسنده به منابع دست اول و همچنین کار میدانی او در مناطق و روستاهای مختلف کجور، اثر معتبرتری است.

متاجی امیررود در پایان گفت: چند کتاب دیگر نیز در حوزه مردم‌شناسی و فرهنگ عامه منطقه کجور به انتشارات ما رسیده است، اما با توجه به گران شدن چند برابری کاغذ با بحران مواجه شده‌ایم و شاید نتوانیم دیگر کتاب‌ها را در این سال منتشر کنیم. گران شدن کاغذ بیشترین تاثیر خود را بر ناشران شهرستانی گذاشته و سهم آنها از اقتصاد نشر را ناچیزتر از قبل کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان