اگر از علاقه مندان خودرو باشید، احتملا نام “VTEC” را پیش از این شنیده اید. اما اگر نمی دانید که این سیستم دقیقا به چه صورتی کار می کند با ما همراه باشید تا ضمن ارائه یک توضیح مفید و مختصر ویدیوی کوتاهی نیز درمورد نحوه کارکرد مشاهده کنیم.
VTEC یک نوع سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که توسط شرکت هوندا استفاده می شود. این لغت مخفف زمان بندی متغیر سوپاپ ها به وسیله کنترل گر الکتریکی است. همانند دیگر سیستم های مشابه با تغییر در میزان فشار روغن باعث حرکت پولی های قرار گرفته بر روی میل بادامک و اصلاح زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود. در دور موتورهای بالاتر به هوای بیشتری برای صورت پذیرفتن احتراق نیاز داریم و این سیستم دقیقا این کار را برای ما انجام می دهد و اجازه می دهد تا مدت زمان و میزان بازشدگی سوپاپ هوا بیشتر شود. در نهایت با انجام این تغییر قدرت موتور افزایش پیدا می کند.
این سیستم در اواخر دهه 80 میلادی معرفی شد و هوندا از آن در بهترین خودروی اسپرت خود همچون NSX Integra Type R و S2000 و همینطور سیویک Type R استفاده کرده است.
اما دلیلی که “VTEC” را خاص می کند این است که از روشی متفاوت برای تغییر وضعیت میل بادامک استفاده می کند. اکثر این سیستم ها با افزایش فشار روغن این کار را انجام می دهند اما روش کار سیستم “VTEC” متفاوت است.
برای این که بهتر متوجه نحوه شرایط کارکرد این سیستم شوید، شبکه Engineering Explained ویدیوی در این زمینه تهیه کرده است و با نمایش موتور هوندایی که از این سیستم استفاده می کند به طور کامل به شرح آن می پردازد.
هوندا با استفاده از دو اسبک برای هر سیلندر زمان بندی سوپاپ ها را تغییر می دهد. همچنین یک اسبک مرکزی نیز برای شرایط کاری در دور بالا استفاده می شود که در دورهای پایین کارکرد ندارند. وقتی که دور موتور بالا می رود، پیستون قرار گرفته در این اسبک ها با کمک فشار روغن فشرده می شود و هر سه بادامک به طور هم زمان با هم قفل می شود تا مدت زمان باز شدگی سوپاپ هوا افزایش یابد.
در ادامه از شما دعوت می کنیم تا کلیپ مورد نظر را برای آشنا شدن هرچه بیشتر با نحوه کارکرد این سیستم تماشا کنید.