فواره تروی ، ایتالیا ؛ آب نمایی افسانه ای

با پیشرفت جوامع توجه به مکان های تفریحی و گردشی بیشتر می شود  و شاید کمتر به آثار باستانی و قدیمی توجه کنیم.

با پیشرفت جوامع توجه به مکان های تفریحی و گردشی بیشتر می شود  و شاید کمتر به آثار باستانی و قدیمی توجه کنیم.

امروز کارناوال می خواهد سفری داشته باشد به مکانی که نه تنها توجه به آثار باستانی در آنجا کم نشده بلکه هر روز رو به افزایش است و مردم گروه گروه از سراسر جهان برای تماشای این اثر زیبا گرد هم می آیند.

شکی نیست که #ایتالیا و به خصوص شهر #روم مهد هنر و فرهنگ است. معروف ، کامل و بزرگترین آبنمای جهان به نام آبنمای دختر دوشیزه ( Aqua Virgo ) یا فواره تروی ( Fontana di Trevi هم در نزدیکی روم قرار دارد، آبنمای دختر دوشیزه بر روی سرچشمه ی اصلی شهر روم بنا شده است و از آب این سازه ی زیبا قسمتی از آب مصرفی شهر روم تامین می شود، این بنای جذاب و کهن تلفیقی است از هنر سنگ و آب و نور …

کارناوال را همراهی کنید تا سری بزنیم به این اثر زیبا و منحصر به فرد.

آبنمای دوشیزه ( Aqua Virgo ) ، روم

تاریخچه آبنمای دختر دوشیزه یا فواره توری ؛ Fontana di Trevi

آبنمای دختر دوشیزه یا فواره تروی ( Fontana di Trevi ) در حدود 256 سال پیش در 35 کیلومتری شرق شهر روم ساخته شده است ، ارتفاعش 26٫3 متر و 49٫15 متر هم پهنا دارد و همچنان میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب می کند.

حدودا 3 قرن از شروع اولین قدم برای بنای این آبنما می گذرد، در سال 1629 میلادی پاپ آربن ( Pope Urban ) دستور به ساخت این آبنما را به بهترین و زیبا ترین شکل ممکن داد اما ساخت این پروژه در سال 1644 میلادی همزمان با مرگ پاپ متوقف شد و به صورت متروکه باقی ماند ؛ از آن روز تا به حال سازندگان مختلفی بر روی این بنا کار کرده اند اما هیچ گاه کامل و به صورت امروزی نشده بود، همچنین در سال 1629 پاپ اوربان هشتم هم طراحی این آبنما بار دیگر تغییر کرد به دلیل این که او طراحی قدیمی را هیجان انگیز نمی دید وی از جیان برنینی خواست تا طرحی نو برای آبنما پیاده کند اما بار دیگر با مرگ پاپ این پروژه ناتمام رها شد.

طراح های زیادی برای این آبنما در سال های دور ارائه شده بود که برخی از آنها مانند طرحی که پیتر داکورتونا ارائه داده بود در موزه ی آلبرتینای #وین نگهداری می شود، همچنین طرح های زیادی از اوایل قرن هجدهم وجود دارد که اکثرا بدون امضا هستند.

در دوران باروک رقابت برای ساخت بنا و پله های فاخر اسپانیایی بسیار زیاد بود و تعداد زیادی از هنرمندان برای ساخت این بنا داوطلب شده بودند.

سرانجام آبنمای دوشیزه بعد از 17 ماه تعطیلی برای مرمت و بازسازی در نوامر 2015 کامل شد،تکمیل این آبنما به قدری برای رومیان مهم بود که در همه ی شبکه های تلویزیونی پخش شد و این رویداد را بیشتر از یک مناسبت و جشن بزرگداشتند، آبنمای زیبا هنر باروک را با خطوط و طرح های زیبا به تصویر کشیده است و مانند جواهری است که در اطراف روم می درخشد.

امروزه این آبنما دقیقا در وسط یک سه راه قرار گرفته است و حاصل چشمه ای قدیمی است که آب همه ی روم را تامین می کرده است.

این بنای جذاب تلفیقی است از سنگ و آب و نور .
آبنمای دوشیزه ( Aqua Virgo ) ، روم

افسانه ی دختر دوشیزه ؛ نام گذاری آب نما

داستان این افسانه به 19 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد روزی که سربازان رومی در 13 کیلومتری تا 22 کیلومتری شهر روم از تشنگی و نبود آب پاک درحال تلف شدن بودند.

گفته می شود دختر دوشیزه ای از این مکان آنها را سیراب می کند و از مرگ نجات می دهد به همین دلیل این مکان به چشمه ی دخترک دوشیزه معروف می شود که به آن آکوآ ورجن ( Aqua Virgo ) گفته می شود. این نام گذاری به افتخار کمک این دختر به رومی ها انتخاب شده است.

آبنمای تروی، دختر دوشیزه روم
آبنمای تروی، دختر دوشیزه روم

رسم  پرتاب سکه

اهالی روم اعتقاد دارند که اگر پشت به حوضچه و با دست راستشان از روی شانه هایشان سکه به درون آب این حوضچه بیاندازند خدای اقیانوس ها به آنها قدرت و خدای نعمت به آنها ثروت و خدای طب به آنها سلامتی میدهند و همچنین خدایان آروزهایشان را برآورده می کنند.

همین رسم باعث شده که روزانه حدود 300 یورو در این حوضچه سکه جمع شود. پول های جمع شده برای گرسنگان مصرف می شود، خوب است بدانید برداشتن پول از این حوضچه ممنوع است اما با این وجود عده ای روزانه تلاش می کنند پول ها را از این مکان بدزدند.

در پی این رسم جالب و عجیب فیلمی هم ساخته شده به نام سه سکه در حوضچه ی دوشیزه که داستان سه دختر است که سه سکه به درون این حوضچه می اندازند و آرزو ی شوهر در سر دارند…

پرتاب سکه در حوضچه
پرتاب سکه در حوضچه
پرتاب سکه در حوضچه

طراحی و مجسمه ها

آرام آرام که به سمت آبنما می رویم از دور صدای هم همه ی بازدیدکنندگان که برای دیدن مجسمه های خدایان و هنر زیبای مجسمه سازی به این مکان آمده اند می شنویم، این آبنمای زیبا طبق هنر باروک ساخته شده است و  ترکیب این هنر و باد و آب است که این بنا را خاص و منحصر به فرد کرده است.

زمینه ی پشت آبنما ظاهر ساختمان دو طبقه ای را نشان می دهد که با ستون هایی که به سبک قرنتی ساخته شده اند به فضای آبنما که به صورت دایره و میدانی ساخته شده است پیوند می خورد، مانند طاق نصرت باشکوه و عظیم.

در فضای آبنما مجسمه های مختلفی وجود دارند و همه ی مجسمه های موجود در آبنما سمبولیک هستند و داستانی دار با خود دارند، جنس بیشتر سنگ های استفاده شده در حوضچه ی دوشیزه از سنگ تراورتن است و مجسمه ها خدایان رومی را نشان می دهند.

سنبلی از خدای تریویا ( Tirivia) ، نمادی از دیانا ( diana ) ، نمادی خدای یونان ( که در اصل سه سر دارد ) در این بنا تراشیده شده اند تا از مردم روم حفاظت کنند.

مجسمه های آبنمای دوشیزه

با هم نگاهی می اندازیم به مجسمه های موجود در این آبنما

خدای اقیانوس

مجسمه ای که وسط این آبنما قرار گرفته سنبلی است از خدای اقیانوس ها، این مجسمه روی ارابه ای سوار است که دو اسب این ارابه را می کشند و دو مرد سعی دارند اسب ها را آرام کنند، طراح اولیه ی این بنا عقیده داشته که این مجسمه سنبلی برای نشان دادن رودخانه ها است که دورتا دور زمین در جریان هستند و او آنها را در اختیار دارد و این مجسمه را در وسط بنا قرار داده است تا از مردم خیابان های اطراف محافظت کند و همیشه ناظر آب های روان روم باشد.

همچنین رومی ها عقیده دارند که  اقیانوس فرزند آسمان و این خدا بوده است با توجه در این مجسمه می بینید که مردی تنومند و ریش دار است، ریش این مجسمه نمادی است از تفکر و قدرت بی انتهای خدا وند اقیانوس ها.

همچنین میبینیم خدایان گرزی به دست دارند شبیه گرزی که پادشاهان روم که عکسشان برروی سکه ها حک شده اند به دست دارد و این نمادی است از قدرت این خدایان در کنترل پادشاهان و نیروی عظیم آنها.

خدای اقیانوس
خدای اقیانوس

خدای ثروت و دارایی

مجسمه ی دیگر که سمت چپ آبنما قرار دارد سنبلی است از خدای ثروت و نعمت و به این دلیل در این بنا آورده شده که درختان روم را پر میوه و برکت کند و تولیدات را افزایش دهد.

خدای ثروت

خدای درمانگر

مجسمه ای دیگر که تاجی از گل به سر دارد و در سمت راست بنا و عکس زیر قرار گرفته، نمادی است از خدای بهداشت و درمان و برای سلامت نگه داشتن مردم روم در آبنما قرار داده شده است.

خدایان روم

مجسمه اسب ها

دو مجسمه ی اسب در این آبنما وجود دارد که یکی از آنها آرام و دیگری خشمگین است و مردانی هم در کنار آنها قرار گرفته اند و با دمیدن در سوت در تلاش برای آرام کردن آنها هستند، اسبی که خشمگین است نماد قدرت و خشونت اقیانوس و اسبی که آرام و رام است نماد آرامش اقیانوس ها است.

نماد قدرت اقیانوس

بر فراز آبنما

در بالاترین نقطه ی آبنما پرچم روم به یاد سربازان رومی بر سنگ تراشیده شده است و در دو سمت این پرچم هم مجسمه شیپورچیانی است که با دمیدن در شیپورهایشان اهالی را دعوت به آمدن به این نقطه می کنند.

همچنین کتیبه ای در بالای این آبنما حک شده است که در آن اشاره ای به داستان دختر باکره دارد و می گوید این آبنما که در مکان قنات بنا شده است برای یاد آوری دختر باکره ساخته شده و خدایان از او حمایت می کنند.

برفراز ابنمای دوشیزه
کتیبه
photo by stratos haftas

ترمیم و تغییرات

در سال 1998 معماران بسیار ماهر و مجهز به انواع وسایل و پمپ های چرخان آبپاش شروع به مرمت برخی سنگ ها و پاک سازی آلودگی از روی آنها کردند و تمام ترک ها و فرسودگی های بنا مرمت شد.

در ماه ژون سال 2013 شرکت فندی ( fendi ) با هزینه ی 2٫22 میلیون یورو اسپانسر ساخت این بنا به مدت 20 ماه شد و اعلام کرد که این آبنما کامل ترین آبنما در جهان است.

در نهایت بنای تاریخی دختر دوشیزه ژوئن سال 2014 افتتاح و در نوامر 2015 کامل شد در این مابین 100ها هزار لامپ ال ای دی برای درخشان کردن این حوضچه در شب هم به آن اضافه شد.

بازسازی آبنمای دوشیزه
بازسازی آبنمای دوشیزه

ویدئویی دیدنی از این آب نمای زیبا

در حال بارگذاری ویدئو ...

سازندگان 

رقابت بر سر ساخت این بنا بی پایان بود و موجب خشم سازندگان می شد. تا این که در سال 1730  پاپ سمنت دوم ( pope clement ) ترتیب برگذاری مسابقه ای را بین سازندگان داد تا برترین سازنده انتخاب شود. در مرحله ی آخر این مسابقه ( Nicola Salvi ) نیکولا سالوی مهندس ایتالیایی به رقیب هم وطنش آلساندرو گالیلیAlessandro Galilei ) باخت ، اما رومی ها اعتراضات گسترده ای به این انتخاب کردند و در نهایت نیکولا سالوی برای این پروژه برگزیده شد.

سالوی کارش را در سال 1732 آغاز کرد و ساخت این بنای تاریخی در سال 1762 به پایان رسید ، این زمانی است که چندسال از مرگ سالوی می گذشت. نیکولا در سال 1762 در گذشت که در آن زمان فقط نیمی از ساخت این بنا تمام شده بود. اما او قبل از مرگش نقشه ی کامل شده ی بنا را لای یک سنگ پنهان کرده بود تا مطمئن شود که نقشه اش همانطور که می خواهد پیش می رود.

اما در نهایت آبنمای تروی در سال 1762 توسط ( Giuseppe Pannini ) جوسیف فانینی به پایان رسید و در سال 2015توسط پاپ دوم باز گشایی شد.

 

سازندگان آبنمای دوشیزه

خرید در اطراف آبنما

در اطراف این بنا کیوسک های بستنی فروشی یا تنقلات وجود دارد همچنین دست فروشان دوره گرد هم بیشتر مواقع در این مکان هستند از دیگر چیزهایی که اینجا می شود تهیه کرد سوغات رومی است؛ همانطور که از نامش مشخص است این سوغاتی ها مجسمه هایی کوچک از سربازهای رومی قدیم است که به نوبه ی خودش می خواند سوغاتی بسیار جذابی باشد.

در گذشته ی دور این بنا کاملا خارج شهر روم واقع شده بوده است اما در حال حاضر با گسترش شهر جزیی از شهر روم است و در خیابان های اطراف می توان به همه چیز دسترسی داشت.

خرید در اطراف آبنمای دوشیزه
بستنی و خوراکی در اطراف آبنما
خرید در اطراف آبنمای دوشیزه

آدرس

آدرس: ایتالیا ، روم ، میدان فونتانا، آبنمای تروی .

. address: Trevi district –  Rome -fpntana delle naiadi-  Italy

بازدید از این مکان رایگان است .

شما برای رسیدن به این مکان می توانید از اتوبوس، تاکسی یا اتومبیل شخصی و مترو استفاده کنید. در میدان اصلی روم که ( fontana delle naiadi ) فونتانا نام دارد به مقصد بنای تاریخی تروی ایستگاه تاکسی و اتوبوس دارد .

برای رفتن به آبنمای دوشیزه با مترو می توانید به ایستگاه متروی اپرا ( Repabblica teatro opera ) در میدان اصلی روم بروید و در ایستگاه باربرینی ( barberini ) از مترو پیاده شوید.

چگونه به آبنمای دوشیزه برویم
چگونه به آبنمای دوشیزه برویم

در پایان ویدئویی زیبا از نورپردازی بینظیر آب نما را ببینید

در حال بارگذاری ویدئو ...

توصیه کارناوال

دوربین عکاسی و اگر دوست دارید چند سکه همراه خود داشته باشید همچنین شهر روم پر از آثار دیدنی است حتما از مکان های دیگر آن مثل حمام های ( Agrippa ) آگریفا که آبش از همین حوضچه ی زیبا تامین می شود هم دیدن کنید.

 

آبنمای دوشیزه

کلام آخر

خوشحالیم که کارناوال را در سفر به روم همراهی کردید، ما را با نظرات و پیشنهاداتتان یاری کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان