مجسمه مامایف در روسیه ؛ بزرگ ترین تندیس زن جهان

جنگ یکی از نفرت انگیزترین پدیده هایی است که بشر مسببش شده ، همیشه پیکان تیز جنگ در درجه ی اول به سوی مردم است، سالها بعد از جنگ ها هم هنوز ملت جنگ زده با آسیب هایش دست و پنجه نرم می کنند.

جنگ یکی از نفرت انگیزترین پدیده هایی است که بشر مسببش شده ، همیشه پیکان تیز جنگ در درجه ی اول به سوی مردم است، سالها بعد از جنگ ها هم هنوز ملت جنگ زده با آسیب هایش دست و پنجه نرم می کنند.

اوج این پدیده ی خونین به زمان جنگهای جهانی اول و دوم باز می گردد؛ همه ی دنیا درگیر خون و خونریزی بودند و همچنان هم آثار حمله ها و صدمات در برخی نقاط جهان دیده می شود، یکی از جنگ های بسیار وحشتناک جنگ جهانی دوم در روسیه اتفاق افتاد و استالین گراد نام داشت ، جنگی میان روس و آلمان ها که منطقه ی ولگوگراد روسیه را با خاک یکسان کرد.

عواقب و سختی های این جنگ آن قدر عظیم بود که هنوز از ذهن روس ها پاک نشده است، به یاد این جنگ خونین تندیس بزرگی در شهر استالین گراد ساخته شده است که کارناوال می خواد به آن سر بزند، همراهمان باشید تا با دومین مجسمه ی عظیم جهان آشنا شویم.

بزرگ ترین تندیس زن جهان

آشنایی با مجسمه ی سرزمین مادری

سازه ی مامایف گورکان ( Mamayev Kurgan ) یا سرزمین مادری ( motherland call ) یک مجسمه ی عظیم و غول پیکر است و در ایران با نام مجسمه ی مام میهن شناخته می شود و معماری فوق العاده ای دارد، این مجسمه #معروف ترین تندیس زن دنیا است.

در زمان ساخت ، این تندیس بلندترین مجسمه ی جهان بوده و در آن هنگام در گینتس هم به عنوان غول پیکرترین مجسمه ی دنیا ثبت شده بود، اما در حال حاضر در رتبه ی دوم بعد از #مجسمه ی آزادی قرار گرفته است.

این تندیس ، زنی را به تصویر کشیده که در یک دست شمشیر دارد و آماده ی دفاع از سرزمینش است و دست دیگرش باز و آزاده است و نمادی از دعوت دشمنان و آمادگی برای مقابله با آنان می باشد،  همین که این مجسمه به صورت زن ساخته شده نکات زیادی دارد از جمله این که روس ها با هم متحد هستند و با همه ی اقشار به جنگ دشمنان می روند و یا در جنگ زن و بچه های بی گناه زیادی از بین رفتند و نابود شدند.

این مجسمه 52 متر ارتفاع دارد و اگر نوک شمشیرش را در نظر بگیریم 82 متر می شود و طول شمشیر آن 30 متر است، این یادبود جنسش بتنی و شمشیرش از فولاد ضد آب است، میزان بتن مصرف شده در این بنا 7,900 تن است و تندیسی بسیار غول آسا و سنگین می باشد ، برای آن که بتوان از نزدیک تندیس را مشاهده کرد باید 200 پله را پیمود اما آن قدر بالا رفتن از پله ها و لذت بردن از اطراف مجسمه شیرین است که زیادی پله ها را احساس نمی کنیم.پس از پیمودن پلکان به پای تندیس خواهیم رسید.

بزرگ ترین تندیس زن جهان
200 پله برای رسیدن به مجسمه

از نزدیک نظاره گر تندیس سرزمین مادری باشید

در حال بارگذاری ویدئو ...

داستان جنگ استالین گراد و ساخت مجسمه سرزمین مادری

یکی از شهرستان های جنوبی روسیه استالین گراد نام دارد که در قدیم با نام ولگوگراد شناخته می شد ، این ناحیه در جنگ جهانی دوم در جنگ با آلمان ها تلفات زیادی داد اما در نهایت پیروز میدان شد ، در این جنگ خونین استالین گراد با خاک یکسان شد و خاطراتی هولناک در ذهن روس ها باقی گذاشت، این نبرد یکی از با استراتژی و قوی ترین حمله هایی بود که آلمان در جنگ جهانی دوم انجام داد، این حمله در 12 سپتامبر سال 1942 میلادی رخ داد و تا 2 فوریه سال 1943 میلادی هم اوامه داشت.

روس ها برای مقابله با این حمله ی عظیم سد دفاعی بزرگی متشکل از سیم خاردار و مین در دامنه ی تپه های این منطقه ساختند اما با این حال آلمان ها توانستند به این ناحیه نفوذ کنند و حتی راه آهن منطقه را هم تسخیر نمایند، در پایان روز دوم این جنگ 10٫000 نفر از ارتش روسیه کشته شده بودند ولی آنها با تمام قوا از کشورشان دفاع می کردند، همچنان کش مکش برای تسخیر تپه های استالین گراد ادامه داشت و هر روز یکی مالک این منطقه می شد.

استالین گراد در پایان جنگ آن قدر ویران شده بود که در هر متر مربع آن چیزی حدود 500 تا 1250 تراشه و خرده فلز پیدا می شد، روسیه تا مدت ها توان بازسازی خساراتش را نداشت و فصل ها می گذشت اما هنوز این ناحیه در تاریکی و سیاهی بود و آثار بمب و خمپاره همه جا دیده می شد.

25 سال بعد از پایان جنگ استالین گراد روس ها که هنوز زخم این جنگ برایشان تازه بود تصمیم گرفتند یادبودی از مقاومتشان در این جنگ بسازند و در نهایت در ماه اکتبر سال 1967 میلادی شروع به ساخت تندیس سرزمین مادری کردند، از سال 1949 میلادی به بعد فیلم های زیادی از این جنگ خونین ساخته شد.

جنگ روسیه

نمایی از جنگ استالینگراد را به چشم ببینید

در حال بارگذاری ویدئو ...

گشتی در اطراف تندیس مامایف

1 ) گورستان مامایف

در حال حاضر در اطراف این تندیس قبرستانی از پیکر های غیر نظامیانی که در جنگ استالین گراد کشته شده اند تشکیل شده است و 35٫000 قبر مردم بی گناه و 15٫000 قبر سربازان جنگ در این گورستان وجود دارد.

در این گورستان که از معروف ترین گورستان های روسیه است پیکر برخی مشاهیر شوروی هم وجود دارد مثل واسیلی چوئیکوف ( Vasily Chuikov ) که رهبر شوروی در جنگ استالین گراد بود و یا واسیلی زایتسلف  ( Vasily Zaytsev ) که تک تیرانداز این جنگ بود و 225 نفر را در این جنگ برای دفاع از سرزمینش کشت، پیکر این تیرانداز در سال 2006 میلادی نبش قبر شد و در مکانی دیگر در این قبرستان خاک شد.

قبرهای سرزمین مادری

2 ) کلیسای گورکان

در محوطه ی مجسمه ی زن سرزمین مادری یک کلیسای بسیار زیبا به نام کلیسای گورکان ( Mamayev Kurganوجود دارد که از نظر معماری و قداست اهمیت زیادی دارد در آن برای روح شهیدان دعا می خوانند و به نیایش با خداوند می پردازند.

کلیسای مادر لند
کلیسای مادر لند
کلیسای مادر لند

3 ) موزه ی جنگ

در این محوطه ی وسیع موزه ای هم وجود دارد که موزه ی استالین گراد معروف است، در این موزه آثار باقی مانده از جنگ نگهداری میشود، اشیایی مانند مدال های افتخار فرمانده هان یا وسایل و لباس های آنان و بقایای برخی اسلحه های قدیمی.

مدال های فرماندهان روس

آشنایی با دیگر تندیس های استالین گراد

در محوطه ی مجسمه ی سرزمین مادری 11 مجسمه ی دیگر هم وجود دارد که به برجسته ترین آن ها اشاره می کنیم.

1 ) تندیس مادر غمگین

 از معروف ترین مجسمه های محوطه ی تندیس استالین گراد تندیسی از یک مادر است که فرزند مرده اش را به آغوش کشیده و نمادی از درد و رنج مردم جنگ زده و بی گناه است.

مجسمه ی مادر غمگین

2 ) تندیس تفنگ دار

مجسمه ای که ژنرالی تنفنگ به دست را به نمایش در آورده هم در این محوطه قرار گرفته که یادبودی از ارتش روسیه در جنگ جهانی دوم است.

تندیس تفنگدار

3 ) سرباز بی نام

تندیسی از یک سرباز گم نام که فقط تابلویی در زیر پایش نصب شده است، روی آن تابلو نوشته شده که تو گم نامی اما کاری درخشان و ابدی انجام داده ای.

سربازان دیگری که در صف پشت به پشت هم ایستاده اند و قهرمانانه از وطنشان حفاظت می کنند هم بر روی کتیبه ای نقش بسته که متاسفانه امروزه تا حدودی تخریب شده است.

سربازان جنگ استالینگراد

4 ) تندیس کمک و همیاری

چند مجسمه که در آن سربازان در حال کمک به هم رزمانشان هستند و پیکر زخمی همراهانشان را بر دوششان حمل می کنند در محوطه ی گورکان قرار دارد و نمادی از سختی و رنج های ارتش روسیه است.

نمادی از کمک سربازان

5 ) دیوار خاطره

تندیسی از یک دیوار کهن هم در این محوطه وجود دارد که خاطرات جنگ و برخی نام ها رویش نقش بسته است ، این تندیس خرابی و خسارات آن جنگ خونین را نشان میدهد.

دیوار خاطره
دیوار خاطره
دیوار خاطره

6 ) سربازان

تندیسی از سربازان به صف کشیده به صورت نمادین در همین ناحیه وجود دارد که تعاون و ایستادگی سربازان روس را به تصویر کشیده است و نمایان گر آمادی سربازان این کشور در مقابل دشمنان است.

تندیس سربازان صف کشیده

7 ) خرابه ی یک ساختمان 

خرابه ای از یک ساختمان بزرگ که بر اثر حملات هوائی آلمانی ها تخریب شده بود هم در گوشه ای از این محوطه هنوز پا برجاست، این ساختمان مستطیل است و قسمت درونی آن تا حد زیادی ویران شده و از بین رفته است.

بنای تخریب شده روسیه

آشنایی با طراح تندیس مادری

مجسمه ی غول پیکر مجسمه ی سرزمین مادری توسط فردی به نام ویکتوروویچ ( Yevgeny Viktorovich Vuchetich ) که یک هنرمند و مجسمه ساز مشهور شوروی بود طراحی شد، او در سال 1970 میلادی برنده ی جایزه ای از لنین شد و در سال های 1946 تا 1950 میلادی پیاپی به عنوان هنرمند مردمی و سوسیالیست کار برنده ی جوایز متعددی شد و در نهایت طرح این مجسمه توسط نیکیتین ( N. V. Nikitin ) ساخته شد.

ویکتوروویچ

بازدیدکنندگان در استالین گراد

سالانه بیش از دو میلیون گردشگر برای بازدید از این تندیس به استالین گراد می آیند آنها با آمدنشان یاد شهدای جنگ 65 سال پیش را زنده نگه می دارند، علاوه بر بازدید از تندیس گردشگران می توانند در پارک بزرگی که مجسمه ی سرزمین مادری در آن قرار دارد گردش و تفریح کنند و از دیگر مجسمه های کوچکی که در پارک قرار دارد دیدن نمایند، این مجسمه آن قدر طرفدار دارد که در زمستان سرد استالین گراد باز هم گردشگران برای دیدن این تندیس می آیند.

برای رسیدن به پای جسمه ی غول پیکر توریست ها باید 200 پله ی پارک را طی کنند اما آن ها با شوق این کار را انجام می دهند و خستگی در چهره هایشان پیدا نمی شود.

بازدیدکنندگان سرزمین مادری
بازدیدکنندگان سرزمین مادری

نمایی از مناظر اطراف

محوطه ای که مجسمه ی سرزمین مادری در آن قرار گرفته است بسیار وسیع است و در ساخت آن تلاش شده تمامی نقاط خاطراتی از جنگ را بیان کنند در عین حالی که محیط زیبا و آرام و به دور از دلهره ی جنگ باشد.

در رو به روی تندیس سرزمین مادری حوضچه ای بزرگ قرار گرفته که تمامی اطراف آن با تندیس های دیگر آرائیده شده اند و ادامه ی محوطه مانند پارکی تفریحی می باشد.

اطراف مجسمه ی غول پیکر
اطراف مجسمه ی غول پیکر

تندیس سرزمین مادری کجاست ؟

گردش و تفریح در روسیه اگر به زبان روسی مسلط نیستید کار آسانی نیست و بهتر است از تورهای گردشگری این کشور استفاده کنید و این تورها هم بنا به مدت اقامت و امکاناتی که انتخاب می کنید هزینه های مختلفی دارد اما اگر قصد دیدار از این تندیس شگفت انگیز را دارید خوب است بدانید لازم به تهیه ی بلیت جداگانه برای بازدید از این تندیس یا گشت و گذار در محوطه ی زیبایش نخواهید داشت و بازدید از این ناحیه رایگان می باشد.

برای رسیدن به این مجسمه ی زیبا می توانید از قطار و اتومبیل شخصی و تاکسی استفاده کنید، برای استفاده از قطار کافی است در ایستگاه ولگوگراد که فاصله ی کمی با این پارک دارد پیاده شوید.

برای رفتن با تاکسی یا اتومبیل شخصی هم باید وارد بزرگراه پوکوکو ( pokoccobckoro ) شوید و تابلوهای راهنما را در ناحیه ی دسترسی محلی دنبال کنید تا به ورودی پارک مامایف کورگان ( mamayev kurgan ) شوید.

آدرس: روسیه، ولگوگراد یا استالین گراد، مامایف گورکان.

.Address: Mamayev Kurgan, Volgograd 400005, Russia

Phone Number: 8442230928

بزرگ ترین تندیس زن جهان

توصیه کارناوال

روسیه کشوری بسیار زیبا است و مناظر طبیعی خیره کننده ای دارد علاوه بر طبیعت زیبا ، آثار کهن و تمدنی غنی دارد پیشنهاد می کنیم دیدار از آثار باستانی این کشور را از دست ندهید زیرا پشت تک تک آن ها داستانی جذاب نهفته است.

مادر لند

سخن آخر

امروز کارناول به روسیه رفت و سری به یکی از بلندترین مجسمه های دنیا زد ، تندیسی که پس از مجسمه ی آزادی بلندترین مجسمه ی جهان است، اگر تجربه ی #سفر به روسیه را دارید تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید، منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر