به گزارش ایسنا و مجله ادونسد ساینس نیوز، هیدروژن، یک منبع انرژی متراکم است که میتوان آن را برای مدتهای طولانی ذخیره کرد و به مسافتهای طولانی انتقال داد؛ در نتیجه، هیدروژن میتواند انتخاب مناسبی برای پیلهای سوختی و خودروهای پیل سوختی باشد.
از مزایای دیگر هیدروژن این است که میتوان آن را با منابع انرژی تجدیدپذیر تولید کرد و هنگامی که به عنوان سوخت استفاده شود، تنها محصول جانبی آن، آب داغ خواهد بود و این چرخه، به طور کامل، خالی از دیاکسید کربن است.
در حال حاضر، سالانه بیش از 600 میلیارد متر مکعب هیدروژن در جهان به مصرف میرسد اما تنها پنج درصد از آن، حاصل از شیوه برقکافت است.
"وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن" (METI)، در حال ارتقاء مصرف هیدروژن است. این سازمان در بیانیهای گفت: هدف از راهبرد پایهای هیدروژن، صنعتی شدن فناوری "انرژی به گاز" (P2G) برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر اضافی است.
فناوری انرژی به گاز، انرژی الکتریکی را به سوخت گاز تبدیل میکند. استفاده از هیدروژن در این فناوری، نه تنها به عملکرد متعادل کننده شبکه نیاز دارد، بلکه باید در آن، از عملکرد بهینه سیستم هم استفاده شود.
شرکتهای بسیاری، به حمایت از این پژوهش پرداختهاند تا استفاده از انرژی تجدیدپذیر را در شبکههای الکتریکی بهبود بخشند. هدف از این پژوهش، برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین، درک یک سیستم کنترل جدید است که موجب بهینهسازی تولید هیدروژن میشود.
سازمان پژوهش انرژی در فوکوشیما قصد دارد در سال 2020، یک سیستم تولید انرژی مبتنی بر هیدروژن را راهاندازی کند. هدف این سازمان، تولید و ذخیره هیدروژن تا 900 تن در سال است و قصد دارد برای هماهنگی عملکرد کلی سیستم انرژی هیدروژن، از یک سیستم کنترل جدید استفاده کند. این سیستم، در صورت موفقیت میتواند هیدروژن را به شکل متراکم به نواحی گوناگون ژاپن برساند.