غلامی در صحن مجلس:

مجوز تاسیس مراکز آموزش عالی جدید صادر نمی‌شود

وزیر علوم در پاسخ به سوال نماینده بافق و مهریز در خصوص گسترش بی رویه دانشگاهها اعلام کرد: از سال ۹۲ مجوز تاسیس مراکز جدید دانشگاهی صادر نشده است.

مجوز تاسیس مراکز آموزش عالی جدید صادر نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق و مهریز و سیدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر از منصور غلامی وزیر علوم در مورد دلیل گسترش بی‌رویه دانشگاهها در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

غلامی در پاسخ به این سوال گفت: دلیل توسعه مراکز آموزش عالی در کشور در یک بازه زمانی، اقبال جمعیت زیاد برای ورود به دانشگاهها بود. در بازه زمانی 8 تا 9 ساله اکثر مراکز دانشگاهی در کشور ایجاد شد.

وی افزود: از سال 92 به بعد مجوز تاسیس مراکز جدید دانشگاهی صادر نشد. علاوه بر این بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، بخشی از فعالیت های آموزشی که توسط وزارتخانه ها انجام می‌شد نیز متوقف شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعداد زیادی از پژوهشگاهها نیز با وجود اینکه وظیفه اصلی‌شان تحقیق و پژوهش بود اقدام به پذیرش دانشجو می‌کردند.

غلامی با اشاره به تلاش های وزارت علوم برای مهار روند توسعه دانشگاهها گفت: عملکرد وزارت علوم در راستای جلوگیری از گسترش کمی دانشگاهها و نظارت بر دانشگاهها قابل قبول است.

وی افزود: تعدادی از مراکز آموزش عالی با دستور و مصوبه مستقیم شورای گسترش آموزش عالی، لغو مجوز شده اند و وزارت علوم نیز برای ساماندهی و منطقه‌بندی مراکز آموزش عالی و ارتقاء کیفیت آنها برنامه‌ریزی کرده است.

در ادامه محمدرضا صباغیان نماینده بافق نیز گفت: طی چند دهه گذشته مراکز آموزش عالی زیادی در سراسر کشور ایجاد شده است. متاسفانه با کاهش تعداد دانشجویان، ساختمانها و تجهیزات این دانشگاهها معطل است حتی برخی مراکز علمی و دانشگاهی قادر به تامین هزینه های خود نیستند و به کارهای اقتصادی روی آورده اند که با اهداف آنها هماهنگی ندارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: در کشور ما 2569 دانشگاه وجود دارد در حالی که در کشورهای توسعه یافته کمتر از 300 دانشگاه وجود دارد.

وی گفت: دانشگاه آزاد بدون کنکور برای رشته هایی دانشجو جذب می کند که حتی هیئت علمی مناسب آن را نیز ندارد.

صباغیان گفت: علیرغم این تعداد دانشگاه، جذب دانشجو از کشورهای همسایه بسیار کم است و کشور امارات بالاترین رقم جذب دانشجو در کشور را داراست.

وی تصریح کرد: زمانی که دانشگاهها زیاد باشند رقابت تجاری و کاذب بین دانشگاهها ایجاد می‌شود. متاسفانه در اکثر دانشگاهها، دانشجویان سر کلاسها حضور ندارند و در پایان نمره می گیرند.

در نهایت با قانع نشدن نماینده سوال کننده، سوال و پاسخ به رای گذاشته شد که نمایندگان با 58 رای موافق، 130 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در مجلس از پاسخ های وزیر قانع نشدند و دومین کارت زرد وزیر علوم در جلسه امروز صادر شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان