ماهان شبکه ایرانیان

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

حکایت مسجدسلیمان در «نفت‌آباد»/ تراژدی توسعه‌ای که به گسست رسید!

امیرحسین خلیلی با اشاره به ساخت مستند «نفت‌آباد» درباره دیروز و امروز شهر مسجدسلیمان، از ارسال این مستند به جشنواره «سینماحقیقت» خبر داد.

حکایت مسجدسلیمان در «نفت‌آباد»/ تراژدی توسعه‌ای که به گسست رسید!

امیرحسین خلیلی کارگردان «نفت‌آباد» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید این مستند گفت: این فیلم نیمه‌بلند پس از دو تجربه کوتاه «نازیسم» و «یک شهر یک قیام»، سومین تجربه من در حوزه مستندسازی است که در 54 دقیقه تولید شده است.

وی با اشاره به سفارش ساخت مستندی درباره «اقتصاد نفتی» از سوی مرکز مستندسازی سفیرفیلم،‌ ادامه داد: براساس یک پژوهش مقدماتی کار روی این سوژه را آغاز کردم و در مسیر همین تحقیقات بود که به نام «مسجدسلیمان» برخوردم؛ شهری که به جهت جغرافیایی بسیار کوچک است اما گویی می‌تواند گذشته، امروز و آینده ایران را نشان دهد.

این مستندساز در تشریح نسبت تاریخچه این شهر با وضعیت امروز اقتصاد ایران افزود: شرایط امروز مسجدسلیمان در بخش‌هایی شبیه آینده‌ای است که شاید دیگر نفتی برای ما وجود نداشته باشد. شهری که 76 مورد از اولین مظاهر زندگی مدرن در ایران در آن متولد شده و از این منظر به شهر اولین‌ها معروف است، از دهه 40 به بعد و به‌واسطه شرایط استخراج نفت، دچار یک جریان ضدتوسعه می‌شود و در مسیری می‌افتد که سرانجام آن امروز به معنای واقعی به یک وضعیت بغرنج منتهی شده است.

خلیلی ادامه داد: مسجدسلیمان که زمانی تمام ابعاد توسعه خود را بر محور نفت بنا کرده بود به واسطه از دست دادن این پشتوانه گویی دچار یک گسست ناگهانی شد. مردم این شهر از نظر فرهنگی گذشته خود را از دست رفته دیدند و دچار تضادی شدند که بسیار دردناک است.

کارگردان «نفت‌آباد» در پایان با اشاره به اینکه این مستند روایتی از این شرایط «مسجدسلیمان» و نسبت آن با شرایط امروز اقتصاد ایران است، گفت: متن این فیلم به‌طور کامل تاریخی و مبتنی بر پژوهش است که با محوریت کاراکتر یک «جوان مطالبه‌گر» که از جوانان مسجدسلیمان است و سودای نمایندگی شورای این شهر را در سر دارد،‌ روایت می‌شود.

امیرحسین خلیلی برای مستند «نفت‌آباد» فرم تقاضای حضور در جشنواره دوازدهم «سینماحقیقت» را تکمیل کرده و در صورت پذیرش از سوی هیات انتخاب در این رویداد رونمایی خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان