هادی سیف در گفت‌وگو با مهر:

مجلدات تازه‌ای از مجموعه «دانشنامه هنرهای مردمی ایران» در راه است

چهار مجلد دیگر از مجموعه «دانشنامه هنرهای مردمی ایران» با پژوهش و نگارش هادی سیف منتشر می‌شود.

مجلدات تازه‌ای از مجموعه «دانشنامه هنرهای مردمی ایران» در راه است

هادی سیف پژوهشگر حوزه هنرهای سنتی به خبرنگار مهر گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه انتشار مجلدات مجموعه «دانشنامه هنرهای مردمی ایران» چهار تالیف من را در دست طبع دارد. نخستین کتاب از این چهار جلد «نقاشی بر چوب» است. این جنبش هنری از قرن 14 در شیراز به اوج و رواج می‌رسد و شامل نفاشی بر سقف‌های چوبی و در و پنجره‌هاست. من در این کتاب به مهم‌ترین هنرمندان این نحله و همچنین شیوه‌های کاری آنها پرداختم.

وی افزود: «قلمکار، نقاشی» نیز دیگر کتاب تازه من در این مجموعه است. این شیوه در واقع نقاشی بر پرده‌های قلمکار بود که در بازار قیصریه اصفهان رواج پیدا کرد. هنرمندان این شیوه همزمان و همپا با خیالی‌سازان یا نقاشان قهوه‌خانه‌ای بودند، اما تاکنون پژوهشی درباره آنها کار نشده بود. «نقش آفرینی بر سنگ» که حکایت حیات دوباره حجاری است و «استاد جمشید امینی قالیباف مکتب کمال الملک» که مبتکر شیوه نقاشی روی قالی است، دو کتاب دیگر از این چهار مجلد هستند.

سیف ادامه داد: همچنین دو کتاب دیگر نیز با ناشران دیگر در نوبت نشر دارم. نخست «عشق در عرش: نقش در فرش» است که پیرامون سلسله مجنونی است. این سلسله قالیبافان مشهور و اثرگذار اصفهانی هستند. این کتاب را انتشارات طرح و نقش منتشر می‌کند. دو دیگر نیز کتاب «وقتی مجسمه‌ها گریه کردند» است که به زندگی و آثار استاد علی اکبر صنعتی و نمایشگاه دائمی‌اش در موزه اختصاصی به نام او در میدان توپخانه می‌پردازد. موزه استاد سال‌ها تعطیل بود، اما اکنون مجسمه‌ها مرمت شده و ساختمان نیز مرتب شده است. دراین کتاب وقایع ساختمان و همچنین خاطرات منتشر نشده استاد را روایت می‌کنم.

هادی سیف، متولد 1326 در شیراز، یکی از مهم‌ترین و پرکارترین مورخان و پژوهشگران حوزه هنرهای سنتی ایران است. او نخستین کسی است که به پژوهش درباره نقاشی قهوه‌خانه‌ای و خیالی‌سازان اقدام کرد. این نقاشان علیرغم اهمیت‌شان در هنر معاصر و در انداختن طرحی نو در هنر دینی و آیینی، سال‌ها گمنام بوده و در پژوهش‌ها جایی نداشتند.

از میان کتاب‌های منتشر شده سیف می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «نقاشی قهوه‌خانه»، «نقاشی روی کاشی»، «سر در بقعه امامزاده شاهزاده غریب شیراز میراث ارزشمند نهضت کاشی نگاران گمنام شیرازی»، «چلچراغی در تاریکی: یادمان استاد علی اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه ساز»، «نقاشی خیالی ساز مردم کوچه و بازار: سوته‌دلان نقاش»، «نقاشی پشت شیشه»، «مینا و پلنگ»، «مارجان»، «محراب گچ‌بری نفیس مسجد اولجایتو در جامع عتیق اصفهان»، «شور عشق: مروری بر آثار سید علی‌اکبر صنعتی پیکره‌ساز و نقاش شوریده»، «جهانی هنر در سقف: سقف تالار آیینه عمارت نارنجستان شیراز»، «آئینه دل: مجموعه آثار استاد محمدباقر آقامیری»، «ابوالحسن خان صدیقی»، «شیدا مکتب گل و مرغ: بی‌همتا مجموعه نقاشی‌های گل و مرغ نگارگران شیرازی» «مجنونی‌ها: یادواره دودمان طراح و قالیباف دیار اصفهان: حکمت‌نژاد – مجنونی»، «کاشیکاری داخلی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله: روایت عارفانه حدیث هنری گذر از کثرت و رسیدن به وحدت»، «در قلمزنی شده مدرسه چهار باغ: خورشید بی غروب هنر قلمزنی ایران» و «سر در بقعه امامزاده شاهزاده غریب شیراز میراث ارزشمند نهضت کاشی نگاران گمنام شیرازی».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر