نماینده سنندج:

سندتوسعه کردستان یک کاغذ پاره است/انتقال ۴۴۰ کیلومتری آب کردستان

سنندج - نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که سند توسعه کردستان تدوین شد با دبدبه و کبکبه این را اعلام کردیم اما در نهایت به یک کاغذ پاره تبدیل شد.

سندتوسعه کردستان یک کاغذ پاره است/انتقال 440 کیلومتری آب کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فرشادان عصر چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سنندج برگزار شد، اظهارداشت: سند توسعه استان کردستان می تواند از لحاظ مشکلات این استان را حل کند که از استاندار و وزیران و نمایندگان رئیس جمهور می خواهیم پیگیر آن باشند.

وی افزود: استان کردستان دارای 33 سد ساخته شده و یا در حال است و میانگین بارندگی استان کردستان دو برابر میانگین کشوری است، حوزه آبخیز پنج استان هستیم، پنج میلیارد مترمکعب روان آب داریم، دو میلیارد و 800 مترمکعب آب ذخیره شده پشت سدها داریم اما تنها 11 درصد کشاورزی این استان آبی بوده و بقیه دیم است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه میانگین کشوری کشاورزی آبی 46 درصد است، این انصاف نیست و ظلم به مردم استان کردستان است و بارها در جلسات متعدد این را فریاد زده ایم اما نتوانسته ایم به حق مردم کردستان برسیم.

فرشادان با بیان اینکه بر اساس پیگیری های چندین ساله مسئولان استان و نمایندگان مجلس پیش از ما تنها یک سند به عنوان سند توسعه استان کردستان تدوین شد، ادامه داد: علیرغم اینکه دو بار از سوی رئیس جمهور و یک بار از سوی معاون اول وی به دستگاه های مرتبط و شش وزیر ابلاغ شده است، هیچ نتیجه ای نداشته است.

وی با بیان اینکه من از نگاه یک شهروند به این مسئله نگاه می کنم، یادآور شد: یا رئیس جمهور ما دروغ می گوید، یا معاون اول ما دروغگو است و یا نه اینها واقعا حسن نیت دارند و مسائل کردستان را پیگیری می کنند و مشکلات در وزارتخانه و یا مسئولان استان است که ما به نتیجه نمی رسیم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 440 کیلومتر آب استان کردستان به دیگر مناطق کشور منتقل می شود، بیان کرد: این انصاف نیست که مردم استان کردستان در تنگنا و مضیقه باشند و کسانی دیگر از کنار این کار به نانی برسند.

فرشادان گفت: بیکاری یکی از مهمترین عوامل آسیب های اجتماعی است و بنده با کمال تاسف باید این را بگویم که کسانی که در شهرهای دیگر ساعت می فروشند و یا کارگری می کنند همشهریان ما هستند و این در حالی است که اگر از همین آبی که 440 کیلومتر انتقال می دهیم استفاده کنیم، همشهری های ما برای داشتن حداقل درآمدها به استان های دیگر مراجعه نمی کنند و این انصاف نیست و ظلم به مردم کردستان است.

وی اظهارداشت: اگر بر اساس مباحث علمی نیز در خصوص تخصیص آب صحبت کنیم و بهره وری را حساب کنیم، تولید محصول خشک در استان کردستان به ازای یک متر مربع 1.5 کیلوگرم است درحالی که این میزان در میانگین کشوری 1.3 کیلوگرم است و این نشان می دهد که بهره وری استان کردستان بیشتر است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در خصوص وضعیت تولید گندم نیز همین گونه است که با توجه به وضعیت کشت ما که تنها 11 درصد آن آبی است ما رتبه دوم کشور را داریم که اگر سطح کشت آبی را بیشتر کنیم قطعا می توانیم بیش از دو برابر محصول امسال را تولید کنیم.

فرشادان ادامه داد: برای تولید گندم در استان کردستان نیاز به انتقال 440 کیلومتری آب نداریم و با صرف این هزینه های در دیگر بخش ها می توانیم دو برابر میانگین کشوری گندم و محصولات باغی تولید کنیم.

وی یادآور شد: در سند توسعه کردستان آمده است باید 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به آبی تبدیل شود آن وقت ما به دنبال گرفتن مجوز تبدیل 100 هزار هکتار هستیم که این رقم در شان مردم کردستان نیست و با تصویب این طرح نیز تازه ما به درصد 22 می رسیم که با میانگین کشوری که 46 درصد است بازهم فاصله قابل توجهی داریم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم کردستان کسانی که برای این استان کاری نمی کنند و به نوعی به آنها ظلم کنند و انتظار داریم خروجی این جلسه برای استان خبرهای خوشی به همراه داشته باشد و مانند دیگر مسئولانی که قبلا به این استان سفر کرده اند مصوبات پشت گوش انداخته نشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان