مروری بر یک کتاب؛

در عصر حواس‌پرتی چگونه کتاب بخوانیم؟

کتاب لذت خواندن در عصر حواس پرتی نوشته آلن جیکوبز با ترجمه علی امیری به همت انتشارات ترجمان علوم انسانی در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

در عصر حواس‌پرتی چگونه کتاب بخوانیم؟

به گزارش خبرنگار مهر، در دنیایی که یکی از دشمنان اصلی خواندنْ، شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌هایی است که توجه گاه‌گاه می‌طلبند، چگونه می‌توانیم کتاب‌خوان شویم؟

«آلن جیکوبز» به یاری مشتاقان خواندن می‌آید، اما نه با نوشتن کتابی پر از راهکارهای فرمایشی از جنس چگونه کتاب بخوانیمِ مورتیمر ادلر، نه با پیشنهاد فهرست‌هایی که می‌گوید این 100 کتاب را بخوان تا اهل کتاب شوی، و نه با ادعای راهکاری فست‌فودی برای کتاب‌خوان‌شدن. به نظر او این راه‌ها اعتمادبه‌نفس خوانندگان را کم کرده‌اند و خواندن برای لذت، یعنی همان انگیزۀ اصلی خوانندگان برای کتاب‌خوانی، را فراموش کرده‌اند.

جیکوبز خواننده را هدایت می‌کند تا در دنیای درونی خود کاوش کند و با پیروی از میل و هوسش برای خواندن راه کتاب‌خوان شدن را برای خود هموار کند.

آلن جیکوبز، متولد 1958 آمریکا، پژوهشگر ادبیات انگلیسی، منتقد ادبی و استاد دانشگاه بیلر است. او همچنین مقالات پرشماری در نشریاتی همچون آتلانتیک و نیو آتلانتیس نوشته است و از نویسندگان پرخواننده این نشریات به شمار می رود.

فهرست کتاب:

سخن ناشر

سپاسگزاری

[1] آری ما می‌توانیم!

[2] هوس

[3] همۀ آنچه در سرِ توست

[4] آرزوها

[5] بالادست

[6] واکنشگری

[7] استفاده از کیندل

[8] آهسته، آهسته

[9] اعترافات حقیقی

[10] گمشده

[11] اندرزِ ابوت هیو

[12] بازگشت پیروزمندانهٔ ادلر و فن دورن

[13] توجه انعطاف‌پذیر

[14] آموزش‌دیدن

[15] سکوت لطفاً

[16] باری دیگر، با احساس

[17] قاضی، هیئت منصفه، جلاد

[18] در انزوا، برای معاشرت

[19] سِرِندیپ

[20] چگونه شروع شد

یادداشتی درباره منابع

پی نوشتها

نمایه

در بخش سخن ناشر این اثر آمده است: امروزه، در نظر اهل فرهنگ و اندیشه، افول کتاب‌خوانی یکی از ملموس‌ترین بحران‌های جامعۀ ماست. هر روز اخبار و آمار جدید و گاه مبالغه‌آمیزی دربارۀ بحران کتاب‌خوانی و درصد رو به کاهش کتاب‌خوان‌ها می‌شنویم. گاهی قیمت کتاب عامل روی گرداندن از کتاب‌خوانی معرفی می‌شود و گاهی محتوای نامناسب کتاب‌ها، ترجمه و تألیف‌های بد و شیوع رسانه‌های دیجیتال. اما تأمل دربارۀ برخی سؤال‌ها شاید نگاه ما را به خواندن و چالش اصلی آن تغییر دهد: آیا می‌توانیم تفاوت بارزی میان خواندن و نخواندن قائل شویم؟ آیا نخواندن، همیشه و در هر حال، آسیب است؟ آیا مشکل بسیاری از خوانندگان بالقوه این نیست که نمی‌دانند چه کتابی بخوانند؟ آیا بهتر نیست، به جای راهنمایی مخاطبان با رویکردی هنجاری، اشتیاقی برای خواندنِ مطابق با نگرش شخصی در خوانندگان ایجاد کنیم؟ در مجموعۀ «خواندن»، به‌دنبال نشان‌دادن جنبه‌هایی از این مسائل هستیم که در بحث‌های امروزی ما کمرنگ هستند.

لذت خواندن در عصر حواس‌پرتی کتابی است دربارۀ خواندن بر اساس میل درونی و گرایش‌های شخصی. آلن جیکوبز، منتقد و پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه بیلر، با تکیه به تجربۀ کتاب‌خوانی خود، خوانندگان کتابش را دعوت می‌کند تا تمام راهنماهای کتاب‌خوانی و فهرست‌های «باید/نباید بخوانید» را کنار بگذارند و، با آغازکردن از هوس، لذتشان از کتاب‌ها را بکاوند و راهنمای کتاب‌خوانی قرار دهند.

انتشارات ترجمان علوم انسانی در انتخاب و انتشار برخی از آثار این مجموعه از مشورت و پشتیبانی «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» بهره‌مند شده است. امیدواریم حاصل تلاشمان، پیش از هر چیز، کتاب‌هایی لذت‌بخش و خواندنی دربارۀ کتاب‌ها باشد و عشق به خواندن را جایگزین هراس و اکراه از خواندن کند.

نویسنده در ابتدای کتاب می نویسد: خواننده بداند آنان که همیشه از خواندن بیزار یا آنان که نسبت به آن بی تفاوت بوده اند ممکن است چیز دندان گیری در این کتاب نیابند، اما آنان که جرعه ای از جام مالامال از لذت، خرد و شادی خواندن را نوشیده اند، حتی اگر مدتها پیش بوده باشد، مخاطبانی هستند که این کتاب برایشان نوشته شده است.

کتاب لذت خواندن در عصر حواس پرتی نوشته آلن جیکوبز با ترجمه علی امیری به همت انتشارات ترجمان علوم انسانی و همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1396 به بهای 185000 ریال منتشر شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر