مجسمه مسیح منجی ؛ نماد شهر ریودوژانیرو

امروز کارناوال شما را می برد به مکانی که همه جوره اعجاب انگیز است، به قدری که نه تنها نامش را در میان لیست عجایب هفتگانه جدید جهان می توان دید، بلکه یکی از برترین و پربازدید ترین جاذبه های گردشگری در دنیاست.

امروز کارناوال شما را می برد به مکانی که همه جوره اعجاب انگیز است، به قدری که نه تنها نامش را در میان لیست عجایب هفتگانه جدید جهان می توان دید، بلکه یکی از برترین و پربازدید ترین جاذبه های گردشگری در دنیاست.

نقشه را می گذاریم پیش رویمان و آمریکای جنوبی را پیدا می کنیم. سراغی از شهر ساحلی و محبوب ریودوژانیرو می گیریم و کوله بار جمع کرده به قصد گردش در میان شهر پرسه میزنیم. برای رسیدن به مقصد مورد نظر، همین بس که باید در جنگلی آمازونی با پوشش گیاهی منحصربفرد و آب و هوای دلپذیر گردش کنید و از کوه کورکووادو بالا بروید. اما اشتباه نکنید! مقصد شما پارک جنگلی ریو و کوه مشهورش نیست. بلکه این مجسمه با ابهت و مهربان مسیح است که انتظار شما را می کشد.

مجسمه ای عظیم که بر فراز شهر ایستاده و شمایلی از حضرت مسیح است و با رأفتی بی مثال تمام جهان را در آغوش گرم خود گرفته است. 

و بی گمان به همین سبب « مسیح منجی » نام گرفته است.

همراه با کارناوال به بازدید مجسمه مسیح منجی، نماد مشهور شهر ریو بیایید.

مجسمه مسیح منجی

چرا مجسمه مسیح منجی ؟


1) این تندیس عظیم پنجمین مجسمه بزرگ دنیاست.

2) مجسمه مسیح منجی در تاریخ 7 7 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان برگزیده شد. 

3) سالانه بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر به بازدید از مجسمه مسیح منجی می روند. 

4) مجسمه مسیح منجی، بزرگ ترین تندیس مذهبی و بزرگ ترین تندیس از حضرت مسیح است.

مجسمه مسیح منجی
مجسمه مسیح منجی

مجسمه مسیح منجی ؛ Christ the Redeemer

مجسمه مسیح منجی که پنجمین مجسمه بزرگ دنیاست با پایه خود ارتفاعی 38 متری دارد و به تنهایی نیز 30 متر ارتفاع دارد. از آن جا که این مجسمه بزرگ ترین تندیس مذهبی و به خصوص بزرگ ترین تندیس از حضرت مسیح است، در میان لیست عجایب هفتگانه جدید جهان جای گرفته است. 

مجسمه مسیح شمایلی از مردی بلند قامت با بازوان گشوده است، مردی که با آغوش باز تمام جهانیان را در آغوش می کشد و همگان را مورد مرحمت خود قرار می دهد. عرض بازوان مجسمه مسیح 28 متر است و از بتن و سنگ صابون، در طرحی مدرن و به سبک آرت دکو ساخته شده است. دست سمت راست مجسمه مسیح جنوب شهر ریو و دست سمت چپ نیز شمال شهر را نشانه گرفته است. وزن کلی این مجسمه عظیم نیز 635 تن است. 

مجسمه مسیح منجی بر فراز کوه کورکووادو با ارتفاع 700 متر و در میان پارک جنگلی و ملی داتیجوکا قرار گرفته. این مجسمه به گونه ای ساخته شده که از تمام شهر به راحتی دیده می شود. طراحی این مجسمه را مجسمه ساز معروف فرانسوی پل لنداوسکی به عهده داشت و ساخت آن توسط هیتور دا سیلوا کوستا  انجام گرفت. این مجسمه در طی نه سال ساخته شد و در سال 1931 از آن پرده برداری شد. 

هم اکنون مجسمه ریو نماد شهر وسیع، ساحلی و محبوب ریو دوژانیرو محسوب می شود و همگان در سرتاسر جهان ریو را با این مجسمه غول پیکر می شناسند. 

مجسمه مسیح منجی
مجسمه مسیح منجی

تاریخچه مجسمه مسیح 

 ایده ساخت یادبودِ بزرگی بر فراز کوه کورکووادو به سال 1850 بر می گردد؛ زمانی که یک کشیش کاتولیک محلی به نام پدرو ماریاس باس بودجه ای برای ساخت آن از شاهزاده ایزابل درخواست کرد. در واقع قرار بود این مجسمه به افتخار شاهزاده ایزابل کسی که نایب السلطنه شاهزاده خانم و دختر امپراتور پدرو دوم بود، ساخته شود. شاهزاده که تمایل زیادی برای اجرایی کردن این ایده نداشت، آن را نادیده گرفت و در سال 1889 نیز با تأسیس جمهوری برزیل، کلیسا و دولت از یک دیگر جدا شدند و عملا برنامه ملغی شد. 

در سال 1921 محفل کاتولیک ریو شروع به جمع آوری امضا برای کمک های مالی کردند. این محفل کاتولیک قصد داشت بدین طریق حمایت های مردمی را برای ساخت بنایی یادبود و مسیحی جلب کنند. چیزی که این محفل کاتولیک را مجاب کرد تا دوباره به فکر ساخت مجسمه ای با موضوع مسیحیت بیافتند، گسترش خداناباوری در جامعه آن زمان بود، چرا که اعتقادات مذهبی بسیاری در سطح جامعه کم رنگ شده بود و یا دیگر اعتقادی به مقدسات وجود نداشت. 

به همین منظور هم طراحی های مختلفی برای این کار در نظر گرفته شدند. یکی از آن نخستین طرح ها ایده ساخت مجسمه مسیح در کنار یک صلیب بزرگ بود که با یکی از دستانش کره زمین را نگه داشته است. این ایده از آن هیتور دا سیلوا کوستا بود که در طی رقابتی کشوری و محلی آن طرح را ارائه کرده بود. این رقابت از سوی کلیسا کاتولیک ریودوژانیرو برگزار شده بود و بهانه برگزاری آن، صدمین سالگرد خودمختاری و استقلال برزیل محسوب می شد.

 بعدها اما سیلوا کوستا با همکاری کارلوس اسوالد به اصلاح طرح اولیه خود دست زد و تغییراتی ایجاد کرد. در واقع صاحب ایده گشوده بودن بازوان مجسمه، کارلوس اسوالد بود. مشورت گرفتن سیلوا کوستا به اینجا محدود نشد و او در طی سال های 1924 تا 1927 به پاریس رفت تا برنامه نهایی ساخت مجسمه مسیح را تعیین کند. در همین حین نیز با پل لندواسکی مشهور ملاقات داشت تا بتواند همکاری وی را برای ساخت این مجسمه جلب کند. پل لنداوسکی نیز طراحی دست های مجسمه را انجام داد و در ادامه با یکدیگر به ساخت مجسمه مسیح منجی مشغول شدند و طرح نهایی مجسمه تصویب شد.

تاریخچه مجسمه مسیح
تاریخچه مجسمه مسیح

ساخت مجسمه مسیح

در سال 1922 پل لنداوسکی ساخت صورت مجسمه مسیح را به یکی از همکاران رومانیایی خود به نام جورج لئونیدا سپرد. لئونیدا که در هنرستان هنرهای زیبا بخارست و ایتالیا مجسمه سازی خوانده بود، با ساخت صورت مجسمه مسیح به شهرت بسیاری دست یافت. گروهی از مهندسین و متخصصین نیز با بررسی طراحی و برنامه های لنداوسکی به این نتیجه رسیدند که برای ساخت شکل صلیبی مجسمه مسیح، استفاده از بتن فشرده بهتر از فولاد است. همچنین تصمیم بر آن شد که برای ساخت لایه بیرونی از سنگ صابون استفاده شود، چرا که کیفیتی سخت داشته و استفاده از آن بسیار راحت تر بود.

سنگ هایی که برای ساخت این مجسمه مورد استفاده بود از کشور سوئد به برزیل برده شد. جالب آن که ابتدا مجسمه در قطعات مختلف و کوچک ساخته شد و بعد در بالای کوه به یکدیگر متصل شدند. برای ساخت بدنه مجسمه از داربست هایی بزرگ استفاده شد، به گونه ای که کاملا داربست ها نمای مجسمه را در بر گرفته بودند و تنها صورت مجسمه خارج از داربست ها دیده می شد. پس از تکمیل مجسمه، چراغ هایی بر روی سر، دست و بازوان مجسمه افزوده شد، به طوری که این مجسمه در شب های ریو و در هر منطقه ای از شهر به راحتی قابل مشاهده است. 

ساخت مجسمه مسیح نه سال یعنی از سال 1922 تا 1931 به طول انجامید و نزدیک به 250,000 دلار آمریکا خرج برداشت. این مبلغ در حال حاضر ارزش 3,300,000 میلیون دلار را دارد. 

مجسمه مسیح منجی ریو
مجسمه مسیح منجی ریو
مجسمه مسیح منجی ریو

اتفاقات و حوادث اطراف مجسمه مسیح

در نهایت مجسمه مسیح در 12 اکتبر سال 1931 افتتاح شد  و برای مراسم افتتاح مجسمه مسیح چراغ ها و نورپردازی های متفاوتی صورت گرفت. 

در 75‌مین سالگرد ساخت مجسمه در سال 2006، کلیسایی کوچک در پایین مجسمه نیز افتتاح شد و وقف قدیس حامی برزیل یعنی نوسا سنهورا آپارسیدا شد. جالب توجه است بدانید که مسیحیان اجازه برگزاری جشن عقد و غسل تعمید خود در این کلیسا را دارند. 

در فوریه سال 2008 با تغییر شرایط جوی هوا، ناگاه طوفان الکتریکی شدیدی روی داد و رعد و برق هایی با ولتاژ بسیار بالا با مجسمه مسیح برخورد کردند. خوشبختانه این حادثه صدمه ای چندانی در پی نداشت، چرا که رویه مجسمه از جنس سنگ صابون است و این سنگ نسبت به جریان برق عایق است. تنها صدماتی جزئی به انگشتان، سر و ابروهای مجسمه وارد شد. پس از این حادثه دولت ایالتی ریو به تعمیر مجسمه همت ورزید و بخش هایی از لایه بیرونی و سنگ صابونی و نورپردازی روی مجسمه مورد بازسازی قرار گرفت. 

در طی یکی از بازسازی ها در سال 2010 تعدادی خراب کار به مجسمه حمله کردند و با اسپری بر روی دست اثراتی بر جای گذاشتند. پس از انعکاس این خبر، مدتی بعد خراب کارها دستگیر شدند و به صورت عمومی از همگی عذرخواهی کردند.

مجسمه مسیح منجی
مجسمه مسیح منجی
مجسمه مسیح منجی

بازسازی مجسمه مسیح

در سال 1990 چندین سازمان به خصوص اسقف اعظم ریو و چندین سازمان دیگر با فرآیند بازسازی مجسمه موافقت کردند. کار بر روی مجسمه و اطرافش در سال 2003 آغاز شد و تا اوایل سال 2010 ادامه یافت. در سال 2003 چندین پله برقی، آسانسور و پیاده روی برقی برای دسترسی آسان تر به مجسمه ایجاد شدند.  

بازسازی عمده ای در سال 2010 بر روی مجسمه مسیح منجی صورت گرفت که چهار ماه به طول انجامید. این عملیات شامل تمیز کردن و جایگزین کردن ملات و سنگ صابون مجسمه در بخش های خارجی، تعمیر بخش های آهنی در بخش های داخلی و ضد آب کردن کل مجسمه می شد. در طی بازسازی بخش خارجی، علاوه بر پاک کردن پوسته های قارچی، شکاف های سطحی هم تعمیر شدند. همچنین ردیف های نوپردازی موجود در قسمت سر و بازوان مجسمه مسیح مورد مرمت قرار گرفتند و نورپردازی های ثابت و جدیدی نیز در قسمت پا اضافه شدند.

در این بازسازی از هزار نفر آدم و بیش از 60000 قطعه سنگی از همان معدن سنگی که سنگ مجسمه از آن تأمین شده بود، استفاده شد. در طی پرده برداری، مجسمه بازسازی شده با چراغ های سبز و زردی تزئین شده بود که در حمایت از تیم ملی فوتبال برزیل در طی رقابت های جام جهانی 2010 صورت گرفته بود. 

از آن جا که مجسمه عظیم مسیح در معرض باد قوی و حملات رعد و برق قرار می گیرد و درصد فرسایش آن بالاست، تعمیر و بازسازی مجسمه باید در فواصل معین تکرار شود. البته به سبب مرور زمان، سنگ اصلی مجسمه رنگ و رو رفته شده و سنگ های جایگزین شده نیز رنگ تیره تری دارند. 

مجسمه مسیح منجی
مجسمه مسیح منجی
مجسمه مسیح منجی

تفریح و هیجان در اطراف مجسمه مسیح

بسیاری به بازدید از این مجسمه بزرگ و با هیبت می روند و عکاسی از آن را در طی روز و در مواقع مختلف تجربه می کنند. اما تفریح در اطراف مجسمه مسیح تنها به عکاسی از آن منحصر نمی شود و راه های دیگری نیز در پیش روی شماست:

1- تورهای بازدید هوایی از مجسمه

 در شهر ریو تورهایی هلی کوپتری وجود دارد که برای شما امکان بازدید هوایی از ریو را فراهم می کنند. در طی این بازدید 10 دقیقه ای مهم ترین و شاخص ترین مکان های دیدنی ریو را به شما نشان خواهند داد که قطعا اولین آن مجسمه مسیح منجی است. اغلب این تورها هزینه بالایی دارند. 

2- ماجراجویی بر بالای مجسمه مسیح

 به طور کلی مجسمه مسیح مقصد جذابی برای بیس جامپینگ و ماجراجویان شهریست. تا به حال بسیاری، کوهنورد و بلاگر و چندین بیس جامپر در فواصلی جدا و با کسب اجازه از مسئولان مرتبط از مجسمه بالا رفته و توانستند عکس ها و سلفی های منحصربفردی از این ماجراجویی هیجان انگیز منتشر کنند. 

3- راهی متفاوت برای رسیدن به مجسمه مسیح

همان طور که گفته شد مجسمه مسیح منجی بر بالای کوه کوروکوادو قرار دارد، بنابراین بسیاری به جای پله و آسان سور، کوهنوردی و صخره نوردی را برای رسیدن به مجسمه بر می گزینند. صخره نوردی از ارتفاع 500 متری کوه آغاز می شود. می توانید این مسیر را پیاده طی کرده و یا از ماشین برای رسیدن به نقطه شروع صخره نوردی استفاده کنید. اگر صخره نورد حرفه ای نیستید، صخره نوردی از این کوه برای شما سخت و دشوار خواهد بود. 

4- تفریح در پارک ملی و جنگلی تیجوکا

از آن جا که مجسمه مسیح منجی ریو در پارک جنگلی تیجوکا قرار دارد، هم زمان می توانید در این پارک وسیع و گرمسیری نیز به تفریح بپردازید. این پارک بسیار وسیع و زیباست و در آینده ای نزدیک به تفصیل از این پارک، تفریحات و امکانات آن صحبت خواهیم کرد. 

تفریح در ریو
تفریح
تفریح در ریو

درباره طراح و سازنده مجسمه مسیح

طراح مجسمه مسیح، پل لنداوسکی ( Paul Landowski ) و سازنده آن نیز هیتور دا سیلوا کوستا ( Heitor da Silva Costa ) بوده است. 

در سال 1875 میلادی بود که پل لنداوسکی در شهر پاریس، در میان خانواده پناهنده لهستانی و از مادری فرانسوی چشم به جهان گشود. او از آکادمی ملی فرانسه فارغ التحصیل شد و در سال 1900 توانست جایزه پریکس د روم را با مجسمه دیوید از آن خود کند. این جایزه باعث شد تا پل لنداوسکی پا به حرفه پنجاه و پنج ساله بگذارد. او سی و پنج مجسمه و بنای تاریخی در شهر پاریس و 12 بنای دیگر در شهرهای اطراف، از خود به جا گذاشت که از آن ها می توان به دو اثر معروف شمایل سنت جنویو و بنای یادبود لس فانتومس ( Les Fantomes ) اشاره کرد.

او همچنین در رقابت های هنر المپیک تابستانی سال 1928 توانست مدال طلا را برای مجسمه ای دریافت کند. با این حال لنداوسکی، شهرت جهانی خود را مدیون ساخت مجسمه مسیح منجی در شهر ریو دوژانیرو است. هنرمندان خانواده لندواسکی تنها محدود به پل نمی شد و فرزندان هنرمندی چون نادین لنداوسکی نقاش، مارسل لنداوسکی  آهنگساز و فرانسیس لنداوسکی پیانیست از پی پدر پا در عصه هنر گذاشتند. او در یکی از نواحی اطراف پاریس در گذشت و به همین منظور نیز موزه ای به نام پل لندواسکی در همان جا برپا شده است.

هیتور دا سیلوا کوستا، مهندسی برزیلی و محلی بود که تا پیش از ساخت مجسمه مسیح منجی، تنها فردی عادی محسوب می شد. او با برنده شدن در رقابت  سال 1924 با موضوع ساخت مجسمه یادبودی برای حضرت مسیح، به شهرت دست یافت، چرا که مسئولیت طراحی و ساخت مجسمه بر عهده وی گذاشته شد. سیلوا کوستا در سال 1947 از دنیا رفت.

پل لنداوسکی
هیتور دا سیلوا کوستا

دسترسی به مجسمه مسیح

مجسمه مسیح منجی در قسمت جنوبی شهر ریو قرار دارد. برای رسیدن به مجسمه مسیح می‌توانید از راه های مختلفی استفاده کنید که در زیر شرح داده شده است. در این میان استفاده از دو راه آسان تر از باقی است که به صورت ترکیبی انجام می شود، استفاده از تاکسی و ون یا تاکسی و قطار. در زیر تمام راه ها با جزئیات شرح داده شده است:

1- قطار: پیش از هر چیزی بلیت قطار را در یکی از ایستگاه های فروش بلیت در اطراف کوه کورکووادو تهیه می کنید. هزینه بلیت رفت و برگشت برای بزرگسالان 46 رئال (واحد پول برزیل ) و برای کودکان 23 رئال است. اولین قطار رفت ساعت 8:20 صبح است و حرکت قطارها هر نیم ساعت یک بار صورت می گیرد. همچنین تا رسیدن به بالای کوه 20 دقیقه زمان خواهد برد. آخرین قطار برگشتی که از بالای کورکووادو حرکت می کند هم ساعت 6:15 بعدازظهر است. 

2- ون: شما می توانید از میدان لارگو دو ماچادو ( Largo do Machado ) در محله فلامنگو ریو سوار ون شوید و در پایین خود مجسمه مسیح از ون پیاده شوید. با این حال پیش از انتخاب این مورد، با راهنما و یا راننده مسیر و آخرین نقطه ای که قرار است شما را پیاده کنند، کنترل کنید. هزینه این مسیر در طی فصول پر بازدید: 45 رئال و در فصول کم بازدید: 37 رئال است. در ضمن امکان آن را دارید که هزینه را نقد یا با کارت پرداخت کنید. ون ها در مسیر رفت از ساعت 8 صبح تا 17 و در مسیر برگشت تا ساعت 18 و 18:30 فعالیت دارند. 

همچنین می توانید از نیمه مسیر سوار این ون ها شوید که برای این کار کافیست تا به هتل سابق پایتریس  (Hotel Paineiras) بروید. در این گزینه تنها باید پول نقد پرداخت کنید. حرکت رفت این ون ها در ساعات 8 تا 17 است و ون های برگشتی نیز بین 18 تا 18:30 می باشد. 

3- تورهای کورکووادو: در میان تورهای بازدید از جاذبه های شهر ریو  می توان تورهایی را دید که تها شما را به بازدید از این مجسمه باشکوه می برند. البته تورهای کامل شهر ریو، برای کسانی که تمایل دارند تمام جاذبه ها را ببینند، گزینه مناسبی است و همگی آن ها با بازدید از مجسمه مسیح آغاز می کنند. دیگر گزینه های ممکن تورهایی است که فقط شما را تا مجسمه هدایت می کنند و مختص کسانی است که وقت یا حوصله گردش در دیگر مکان ها را ندارند. البته برای بازدید از مجسمه مسیح، گزینه دیگری هم وجود دارد که رمان بازدید دو ساعت کوتاه تر است و شمال ناهار نمی شود. 

4- تاکسی: شما می توانید از هر جایی تاکسی بگیرید و بیش تر راه تا مجسمه مسیح منجی را با تاکسی طی کنید. هزینه ای که قرار است بپردازید بسته به توافق شما و راننده تاکسی دارد. همچنین می توانید از راننده تاکسی بخواهید که در طی مدت گردش شما، منتظر بماند. هزینه ها متغیر است و کاملا به مکانی که شما تاکسی گرفته اید بستگی دارد. 

5- پیاده روی: برای گردشگران ماجراجو وفعال این راه بهترین راه ممکن است. چندین مسیر پیاده روی برای رسیدن به مجسمه مسیح وجود دارد که همگی از میان پارک ملی دا تیجوکا می گذرد. راه اصلی از پارکو لاگه و باغ گیاه شناسی ریو شروع می شود، همان طور که گفته شد از میان پارک ملی گذر می کند و در کل 2 ساعت زمان می برد. گرچه این راه کمی دشوار است، اما قطعا هیجان انگیزترین راه ممکن برای رسیدن به مجسمه مسیح است، چرا که در میانه راه طبیعت سخاومتند با آبشارهایی چشمنواز، گیاهان گرمسیری جذاب و پرندگان و حیوانات دوست داشتنی به استقبال شما می آید. 

بعد از پیاده شدن از ون، قطار یا تاکسی در پارکینگ و ایستگاه پایانه، تا رسیدن به خود مجسمه دو راه در پیش رو دارید. یا 220 پله را بالا بروید و یا به راحتی از آسانسور استفاده کنید. 

هزینه ورودی: بزرگسالان : 43 رئال برزیل ( 1 دلار امریکا = 3٫26 رئال برزیل ) 

                      کودکان: 21.50 رئال برزیل (کودکان زیر 6 سال: رایگان.)

ساعات بازدید: 8 تا 19

آدرس: ریو، آلتو دا بوآ ویستا، پارک ملی تیجوکا

Address: Parque Nacional da Tijuca, Alto da Boa Vista, Rio de Janeiro – RJ, Brazil

دسترسی به مجسمه مسیح
دسترسی به مجسمه مسیح
دسترسی به مجسمه مسیح

موقعیت مجسمه مسیح منجی روی نقشه

ویدیویی زیبا و متفاوت از مجسمه مسیح بینید: 

در حال بارگذاری ویدئو ...

در پایان بازدید مجازی از مجسمه مسیح منجی را تجربه کنید.

سخن آخر

بازدید از مجسمه باشکوه مسیح چگونه بود؟

اگر مکانی هست که دوست دارید که کارناوال به معرفی آن بپردازد، آن را به ما بگویید 

و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذراید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر