ماهان شبکه ایرانیان

دریاچه شورمست مازندران ؛ تنها دریاچه طبیعی سوادکوه

سفر، تجربه ای خوش و ماندگارست که ارمغانش دنیایی از آرامش و شناخت دنیای اطراف و&#۸۲۳۰; می باشد.

دریاچه شورمست

سفر، تجربه ای خوش و ماندگارست که ارمغانش دنیایی از آرامش و شناخت دنیای اطراف و… می باشد.

با همه لذت ها و خوبی های سفر، برخی از رفتن به دوردست ها هذر کرده و ترجیح می دهند فراغت خود را در اطراف محل زندگی خود بگذرانند چرا که فرصتی مناسب برای سفری چند روزه را ندارند.

اگر جزو این دسته از افراد هستید و ساکن تهران، نگران فراغت خود نباشید. کوله ای سبک برداشته و قدم در جاده ای زیبا و مقصدی رویایی بگذارید.

در همین نزدیکی های تهران، طبیعتی بکر و دل انگیز وجود دارد که برای ساعت ها، غرق در آرامشتان خواهد کرد و تا همیشه یادش در فکر و خاطرتان خواهد ماند. دریاچه شورمست در سوادکوه، استان مازندران، تنها دریاچه طبیعی سوادکوست که هر روز گردشگران بی شماری از نقاط مختلف را در دل خود جای می دهد و برایشان از ملودی زیبای طبیعت می گوید، تا نقش زند در خیالشان هر آنچه زیبا و ماندنی است.

پس این بار شما هم با کارناوال همسفر شوید تا با هم سفری دلچسب را تجربه کنیم.

با کارناوال همراه شوید.

دریاچه شورمست
photo by nader moslemi
دریاچه شورمست

چرا دریاچه شورمست؟


– بازدید از تنها دریاچه طبیعی سوادکوه

– تجربه ی آرامش در کنار دریاچه ای آرام و زیبا با دورنمای جنگلهای انبوه توسکا

– تجربه قایق سواری در دریاچه

– دوچرخه سواری در مسیری جنگلی

دریاچه شورمست
photo by nader moslemi
دریاچه شورمست

در مسیر دریاچه شورمست…

فارغ از تمام دغدغه ها و مشکلات و به دور از هیاهو راهی جاده شدیم؛ جاده ای که در تمام طول مسیر، زیبایی هایش چشم ها را نوازش می کند و خستگی بر جسم باقی نمی گذارد. اگر از سمت تهران راهی شده باشید در جاده ی فیروزکوه به سمت سوادکوه، یکی از زیباترین جاذبه های مسیر بدون شک پل ورسک است

که نظر هر گردشگر را به خو جلب می کند. به نزدیکی های دریاچه شورمست که برسید، بعد از آن که وارد جاده ی منتهی به دریاچه شدید، زیبایی های دیگری پیش رویتان قرار می گیرد؛ جاده ای پر پیچ و خم که با عبور از هر پیچ آن چشم اندازی زیبا تر و وسیع تر را خواهید دید. در این جاده می توانید هر زمان که خواستید توقفی داشته باشید تا از چشم انداز جاده فیروزکوه و جنگل های اطراف آن لذت ببرید.

اگر خیلی توقف نکنید بعد از 30 دقیقه به دریاچه می ریسید، خاکی شدن جاده نشان از رسیدن است البته شاید لطافت هوا زودتر نوید بدهد. حال که به مقصد رسیدیم باید برویم و یک روز خاطره انگیز را برای خود رقم بزنیم…

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست
دریاچه شورمست
photo by hamid ebadi

نگاهی به دریاچه شورمست

در نزدیکی شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به آن، دریاچه ای طبیعی و زیبا، در میان جنگلی با درختان کهنسال و بلند قامت توسکا، به وسعت 15 هزار متر مربع وجود دارد که  بیشترین عمق آن به 7 متر می رسد این دریاچه که به محلی دوست داشتنی برای گردشگرن تبدیل شده، شورمست نام دارد.

دریاچه شورمست، به صورت شرقی – غربی گسترده شده و طولانی ترین کناره ی آن 300 متر و عرض آن در حدود 70 متر می باشد که در ارتفاع حدود 940 متری از سطح دریا قرار دارد.

دریاچه شورمست، به خاطر نزدیکی به پایتخت، دسترسی آسان، امکانات مناسب و… یکی از جاذبه های مهم توریستی این منطقه می باشد و اغلب مقصد آخر هفته ی تهرانی های گریزان از شهر است.

درختان سر به فلک کشیده ای که گاه سر تعظیم فرود آورده و شاخ و برگ های خود را در آب غوطه ور ساخته اند، آبی دریاچه و سرسبزی پیرامونش، منظره ای چشم نواز را خلق کرده اند. 

در شورمست، همه چیز دست به دست هم می دهند تا میهمان را در شادی و سروری بی وصف دعوت کرده و در خاطرش، آن را برای همیشه حک کنند.

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

جاذبه ها و تفریحات دریاچه شورمست

استقبال گسترده گردشگران از این جاذبه ی سوادکوه مازندران، سبب شده تا در این دریاچه زیبا، تفریحاتی متفاوت و شورانگیز را ایجاد کرده، تا گردشگران لحظاتی شیرین را تجربه کنند.

1 ) قایق سواری

درون دریاچه قایق های پدالی را خواهید دید که می توان یکی از آن ها را کرایه کرده و گشتی درون دریاچه زد و منظره اطراف آن را از میان دریاچه ببینید. بدون شک نشستن در یک قایق و رفتن به میان دریاچه می تواند حس آرامش را به شما القا کند؛ آرامشی از جنس طبیعت…

دریاچه شورمست

2 ) تاپ بازی

بر شاخه ی تنومند یکی از درختان کنار دریاچه با طناب تاپی مهیج را بسته اند که دقیقا در مرز دریاچه و فضای خاکی کنارش قرار گرفته، صدای جیغ و خنده ی افراد حتما شما را وسوسه خواهد کرد که کمی جلوتر رفته و اگر شجاع و اهل هیجانی هستید، سوار این تاپ شوید تا فردی که تاپ را کرایه می دهد شما را تا وسط دریاچه هل دهد.

دریاچه شورمست

2 ) ماهیگیری

یکی از تفریحات جذاب این این دریاچه، ماهیگیری با قلاب است که علاقه مندان به این رشته، تجهیزات خود را برداشته و جایی دنج را در کنار دریاچه پیدا کرده و قلاب خود را برای گرفتن ماهی در آب رها می کنند. البته به این نکته باید توجه داشت که میزان ماهی این دریاچه آنقدر زیاد نیست.

دریاچه شورمست

3 ) دوچرخه سواری

یکی از مقاصدی که تورهای دوچرخه سواری برای تمرین و سفر انتخاب می کنند، دریاچه شورمست است. در مسیر جنگلی و اطراف دریاچه به خصوص در فصل بهار و تابستان حتما گروه های دوچرخه سواری را خواهید دید. شما هم اگر اهل این ورزش دوست داشتنی باشید می توانید دوچرخه خود را همراه ببرید.

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

4 ) قدم زدن در مسیر جنگلی

از کنار شرقی دریاچه که فضای وسیع و خاکی وجود دارد، که برخی چادر مسافرتی خود را در آن برپا کرده اند، اگر مسیر را پیش بگیرید، آرام آرام، بافت محیط عوض شده و قدم در فضای جنگلی می شوید. کمی حوصله به خرج دهید و از روی سنگ های مسیر که آبی از میانشان در جریان است، بگذرید تا در کمتر ار پانزده دقیقه به یک بخش دنج و سرسبز زیبا برسید. 

آسمانی آبی با هوایی سالم و فرح بخش در کنار زمین سبز رنگ و درختانی کهنسال، بهترین روز را برایتان رقم خواهد زد.

دریاچه شورمست

5 ) یک وعده غذای ذغالی دورهمی

بعد از کلی هیاهو و بازی و گشت و گذار، چشیدن یک غذا آن هم دورهم با دوستان و خانواده بسیار لذت بخش است. پس یادتان باشد پیش از رفتن، ماهی، جوجه  و یا گوشت و …. را تهیه کرده و در جاهایی که به طبیعت آسیب نرسانید، آتشی برپا کرده و یک کباب زغالی را نوش جان کنید.

البته اگر غذا به همراه ندارید می توانید از دکه ی کوچکی که در محوطه ی دریاچه قرار دارد، غذایی تهیه کنید.

شورمست

6 ) اسب سواری در محوطه دریاچه

یکی دیگر از تفریحات مهیجِ توأمان با آرامش در دریاچه ی شورمست اسب سواری است. 

در محوطه ی کنار دریاچه شورمست می توانید اسبی کرایه و دقایقی اسب سواری کنید و می توانید اوغات خوش و خاطره انگیزی را تجربه کنید.

دریاچه شورمست

پوشش جانوری دریاچه

دریاچه شورمست برای بسیاری از جانوران محل زندگی و حیاتشان است. جانورانی نظیر مارآبی، قورباغه، انواع ماهی، ملخ و … درون این آن زندگی می کنند.

دریاچه شورمست

ملزومات سفر

در این سفر نیاز به لوازم تخصصی نیست اما کفش و لباس راحت و مناسب، عینک آفتابی، ضدآفتاب، زیرانداز و لوازم شخصی حتما همراه خود ببرید.

اگر بساط یک پیک نیک را هم با خود به همراه ببرید، این سفر برایتان لذت بخش تر خواهد بود.

شورمست

امکانات رفاهی دریاچه شورمست

در اطراف دزیاچه دکه ای برای فروش تنقلات و خوراکی وجود دارد که اگر چیزی همراهتان نبود می توانید از آن جا همه چیز را تهیه کنید.

سرویس بهداشتی و پاسگاه نظامی، اقامتگاه های ساده و فضای باز و وسیع برای پارک خودرو  نیز در محوطه دریاچه وجود دارد. 

دریاچه شورمست

خطرات احتمالی

شنا در این دریاچه به خاطر وجود گیاهان مختلف در کف آن اکیدا ممنوع می باشد اما متاسفانه طبیعت و آب زیبای دریاچه برخی از هموطنانمان را وسوسه کرده و آن ها تنی به آب می زنند. اگر در دریاچه شورمست یا هر دریاچه ی دیگری، شنا را ممونوع کرده اند، تنها و تنها حفظ امنیت و سلامتی گردشگران و حفظ محیط زیست بوده، پس به هیچ وجه در این آب شنا نکنیم.

دریاچه شورمست

اقامت در کنار دریاچه

اگر مبداتان برای سفر به شورمست، شهرهای اطراف مثل تهران و مازندران است می توانید سفری یک روزه را تجربه کنید. اما اگر مسافر راه دور هستید برای اقامت چند گزینه پیش روی شما است:

می توانید در اطراف دریاچه کمپی به پا کنید و شبی متفاوت را زیر نور ستاره ها بگذرانید. فکرش را بکنید صبح را با صدای آب از خواب برخیزید و طلوع آفتاب را در طبیعتی زیبا به تماشا بنشینید.

برای چادر زدن بد نیست با اصول آن نیز آشنا باشید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

 البته از اتاقک های اقامتی اطراف آن نیز می توان استفاده کرد اما در این طبیعت چادر بهترین گزینه خواهد بود.

همچنین می توانید به سوادکوه و یا مازندران بروید و خانه ای اجاره کنید. 

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

بهترین فصل سفر

به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه که در میان دو منطقه ی آب و هوایی خشک و بیابانی ( فیروزکوه ) و معتدل و مرطوب ( مازندران ) در هر فصلی که بخواهید، سفر به شورمست جذاب و لذت بخش است.در هر کدام از فصل ها طبیعت حال و هوای خاص خود را به این منطقه بخشیده است. 

بهار: دریاچه شورمست با هوای خنک و طبیعت تازه و جوان، پذیرایی گردشگران است.

تابستان: در این فصل از هوای گرم شهر باید فرار کرد و به شورمست رفت تا از طبیعت سرسبز و هوای فرحبخش آن لذت برد

پاییز: در اینجا نیز مانند دیگر طبیعت های ایران، درختان با رنگ های گرم و متفاوت خود، تصویری متفاوت و رویایی را خلق کرده اند که برای عکاسان و طبیعت گردان بسیار دوست داشتنی است. البته به خاطر بارندگی در این فصل کمی جاده گلی است و باید با تجهیزات و کفش مناسب رفت.

زمستان: هوای سرد و جاده برفی، شاید برای همه جذاب نباشد، اما برای علاقه مندان به این فصل، جاده فیزوکوه و طبیعت برف گرفته ی شورمست بسیار دیدنی می باشد.

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

مسیر دسترسی

آدرس: مازندران. سوادکوه. 6 کیلومتری غرب پل سفید.

مسیر از تهران:

از جاده ی فیروزکوه باید به سمت قائمشهر رفت و پس از طی  65 کیلومتر از فیروزکوه به پل سفید خواهید رسید. کمی جلوتر دست راست جاده پمپ بنزینی وجود دارد که از آن بگذرید و جلوتر تابلوی شورمست را می بینید، اما جاده در سمت چپ است و باید دور زده و وارد جاده شد. مسیر تا نیمه های راه آسفالته می باشد اما در نزدیکی های دریاچه مسیر خاکی می شود و باید راه را در جاده خاکی ادامه دهید. اگر اهل پیاده روی هستید از بخش خاکی جاده می توانید پیاده مسیر را پیش بگیرید، اگر نه با ماشین تا دریاچه رفته و همانجا خودروی خود را پارک نمایید.

فاصله پل سفید تا تهران حدود 200 کیلومتر و از قائمشهر تا پل سفید حدود 50 کیلومتر می باشد. 

هزینه ورودی

برای ورود به محوطه دریاچه شورمست باید هزینه پرداخت کنید:

سواری 4٫000 تومان

اتوبوس 10٫000 تومان

دریاچه شورمست

موقعیت جغرافیایی دریاچه شورمست روی نقشه

در پایان بازدیدی مجازی از دریاچه شورمست را تجربه کنید

ویدئویی زیبا از دریاچه شورمست

در حال بارگذاری ویدئو ...

سخن آخر

آیا تا به حال به دریاچه شورمست سفر کرده اید؟

تجربه و یا خاطره ای از این سفر در ذهن دارید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان