پارک ملت تهران ؛ تفرجگاهی در کنار هیاهوی خیابان ولیعصر

آدمی همیشه بعد از کار و تلاش، دلش فراغتی می خواهد تا ساعاتی را بدون دغدغه و فکر سپری کرده و روح و جانش تازه شده و خود را برای کار و تلاشی دباره آماده کند. با این همه ی اشتیاق، تصمیم گیری برای به کجا رفتن کمی سخت است و باید خوب اطرافت را بشناسی.  در این مواقع پارک ها بهترین انتخابند. 

آدمی همیشه بعد از کار و تلاش، دلش فراغتی می خواهد تا ساعاتی را بدون دغدغه و فکر سپری کرده و روح و جانش تازه شده و خود را برای کار و تلاشی دباره آماده کند. با این همه ی اشتیاق، تصمیم گیری برای به کجا رفتن کمی سخت است و باید خوب اطرافت را بشناسی.  در این مواقع پارک ها بهترین انتخابند. 

در تهران پارک های بسیاری در جنوب و مرکز تهران،  غرب تهران ،  شمال و شرق تهران  وجود دارد که هرکدام به نوبه ی خود جذاب و دیدنی هستند. 

بیایید امروز به #پارک ملت یکی از پارک های شمالی تهران برویم و در بوستانی وسیع و پرطراوت قدم بزنیم.

این پارک در زمان پهلوی دوم به موازات خیابان ولیعصر (عج) با طراحی نامنظم به سبک پارک‌های انگلیسی ساخته شد. بوستان ملت یکی از پربازدیدترین مجموعه های تفریحی تهران می باشد که اهالی را هر روزه به خیابان ولیعصر می کشاند به طوری که نخستین مکانی را که به گردشگر شهر خود معرفی می کنند، “پارک ملت” است.

با کارناوال همراه شوید تا ما هم به این پارک زیبا برویم و کمی از هیاهوی کلان شهر تهران دور شویم.

پارک ملت تهران
photo by Shayan Mehrabi
پارک ملت تهران
پارک ملت تهران

چرا پارک ملت؟


– تفرجگاهی مفرح و دلنشین در شمال پایتخت

– بازدید از مجسمه های مشهور

– نشستن در کنار دریاچه ای زیبا

– بازی و ورزش در یکی از بهترین پارک های تهران

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
photo by Sajad Kheirkhah
پارک ملت تهران

معرفی و تاریخچه پارک ملت

در منطقه سه تهران، بوستانی مشهور وجود دارد که در دوره حکومت پهلوی دوم، فرح دیبا و محمدرضا آقاجانی تصمیم به ساخت پارکی در یک زمین بایر در کنار خیابان ولیعصر (عج) یا پهلوی سابق،گرفتند. موقعیت این زمین سبب شد تا پارک مورد نظر را در دو فاز طراحی کنند.

در سال 1347 شمسی، فاز یک آن به موازات خیابان ولیعصر (عج) معروف به بلوار کنار جاده به طول هزار مترمربع  بهره برداری شد. فاز دوم  که از جنوب چمن کاری و گل کاری‌های خیابان نیایش و از غرب به باشگاه انقلاب و از جنوب جنگل کاری‌های سمت صدا و سیما را شامل می شد در سال 1353 با الهام از پارک های انگلیس طراحی شد. ایرج اعتصام معمار معاصر ایرانی، زاده سال 1309 طراحی این پارک را بر عهده داشته و پارکی را نقش زد که امروز برای همه گردشگران شناخته شده و هر شهروند، بازدید از آن را به گردشگران توصیه می کنند.

این پارک در سال های پیش از انقلاب به پارک شاهنشاهی معروف بود و پس از انقلاب به ملت تغییر نام داد.

در ادامه با ما به پارک ملت بیایید تا کمی از هیاهوی تهران فاصله بگیریم و دمی بیاساییم.

پارک ملت تهران
photo by Shayan Mehrabi
پارک ملت تهران
پارک ملت تهران

جاذبه های پارک ملت

پارک ملت یکی از جذابترین مجموعه های تفریحی تهران است که در آن برای همه رده های سنی تدبیری اندیشیده شده؛ در هر بخش از پارک افراد متفاوتی را خواهید دید که مشغول تفریح و صحبتند، جایی پدربزرگ ها و مادربزرگ های مهربان گرد هم نشسته اند و از ایام جوانی و خاطرات برای هم می گویند، بخشی دیگر کودکان غرق در بازهای و شادی های کودکانه خویشند و جایی دیگر زوج های جوان و… دیده می شوند.

1 ) ورودی پارک 

شاید در هنگام بازدید از پارک ملت، جوانانی پر نشاط را ببینید که در حال اسکیت سواری هستند. سطح سیقلی ورودی پارک این امکان را به اسکیت سواران می دهد تا در این بخش از پارک به تمرین بپردازند. علاوه بر این این سطح برای مسابقات ماشین کنترلی نیز مناسب است.

حتما در بخشی از پارک مرد عکاسی را خواهید دید که با دوربینش منتظر ثبت لحظات ناب و شاد شماست. 

در برخی مناسبت ها ورودی پارک ملت را به شکل زیبایی تزئین و زیبا می کنند به عنوان مثال ممکن است با گلکاری های زیبا مواجه شوید و یا حتی در روزهای دیگر چراغانی های رنگارنگ را ببینید. این تزئینات سوژه های خاصی برای گرفتن عکس یادگاری خواهند بود.

پارک ملت تهران
photo by Foad Ashtari
پارک ملت تهران
photo by -Mae Abdel Sater
پارک ملت تهران

2) آب نمای پله ای

 از ورودی پارک کمی جلوتر که بروید، آب نمای پله پله ای زیبایی را خواهید دید که سردیس هایی از مشاهیر ایرانی چون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج قرار داده شده که سبب می شود پله ها را آسانتر طی کنید.

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
photo by Hamed Malekpour

3 ) معرفترین مجسمه های پارک

یکی از جاذبه های این پارک دو مجسمه بسیار معروفی است که در پارک قرار دارد.

مجسمه مادر

مادر یکی از موضوعات مهم مجسمه های شهری است که یکی از آن ها در بوستان ملت قرار دارد. این مجسمه کودکی را در آغوش مادر نشان می دهد، عاطفه و مهر مادری را با مهارتی بسیار والا نشان داده است.

مجسمه امیر کبیر

مجسمه ی دیگر مربوط به امیرکبیر صدراعظم نامدار ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار می باشد که ابهت و درایتش در چهره به خوبی نمایش داده شده است.

مجسمه امیر کبیر

پارک ملت تهران

تصویری از مجسمه مادر

پارک ملت تهران

4 ) دریاچه پارک ملت

دریاچه ای مصنوعی با وسعت 22 هزار متر مربع در پارک ملت با قدمت کمتر از چهل سال وجود دارد. این دریاچه و طبیعت اطرافش بسیا زیبا و دلنشین است و بسیاری از افراد را خواهید دید که برروی صندلی و کنار هم نشسته اند و از منظره اطراف خود لذت می برند. 

روی دریاچه یک پل فلزی زرد رنگ می باشد که با رد شدن از روی آن به کافی شاپ و رستوران های پارک خواهید رسید. 

 آبنمای موزیکال پارک ملت

در چند سال گذشته اگر به پارک ملت می رفتید، در دریاچه ی پارک، بزرگترین آب نمای موزیکال خاورمیانه را می دیدید.  این آب نما در سال 1387 در دریاچه پارک ملت به منظور زیباسازی پارک و بهره و لذت شهروندان و گردشگران کار شد که با استفاده از هزار و هشتصد چراغ رنگی لیزی، افکت های بشقاب پرنده، نمایش لیزری موزیکال، آتش بازی موزیکال درون آب، نمایش فیلم بر پرده آب و… را ایجاد کرده و با بازی هماهنگ رنگ و نور و موسیقی فضای فوق العاده ای را به وجود می آوردند.

متاسفانه این آب نما برداشته شده و دیگر امکان تماشای آن نیست.

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
photo by Shayan Mehrabi

ویدئویی ببینید از آبنمای موزیکال پارک ملت

در حال بارگذاری ویدئو ...

5 ) قطار دودی 

در ضلع غربی پارک اولین قطار دیزل ایران  در 1887 میلادی که در زمان ناصرالدین شاه مسافت تهران به حرم شاه عبدالعظیم را طی می کرد، قرار داده شده، این قطار هم اکنون برروی ریل های خودش در پارک ملت کار گذاشته شده و یکی از جذابیت های این بوستان می باشد.

قطار دودی پارک ملت
photo by Shokoofeh Dsh

6 ) سینما چهار بعدی

علاقه مندان به تفریحات هیجانی می توانند از سینما چهاربعدی این پارک استفاده کنند و عینک مخصوص را به چشم زده و دقایقی پر هیجان را سپری کنند.

7 ) پردیس سینمایی ملت 

پردیس سینمایی جاذبه فرهنگی بوستان ملت است که روبه روی پارک با سازه ای جالب و متفاوت بنا شده و از دور چشم ها را خیره می کند. چون این پردیس دارای 4 الی 5 سالن می باشد، می توانید هر فیلمی را که دوست دارید تماشا کنید و نیز ساعتی را در کافه های در کنار دوستان خود بنشینید. 

یکی از نکات مثبت این پردیس، داشتن پارکینگی به ظرفیت 120 خودرو در ضلع غربی مجموعه است که نگرانی مراجعین را برای پارک خوردو برطرف می کند.
تلفن : 23162

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران

8 ) زمین بازی کودکان و خانه شطرنج

در پارک ملت دو فضای بازی برای کودکان در نظر گرفته شده یکی در مجاورت خیابان ولیعصر (عج) در بلوار پارک با لوازم بازی و ورزشی  و دیگری در ضلع غربی پارک می باشد. لوازم ورزشی در تمام بخش های پارک قرار داده شده تا مردم با دسترسی آسان بتوانند از آن ها استفاده کنند.

 یکی دیگر از امکانات پارک، خانه شطرنج است که برای علاقه مندان به این ورزش ساخته شده است.

پارک ملت تهران
photo by nima-kamali

9 ) بازی های مهیج و ورزشی

در پارک ملت برای ورزشکاران و علاقه مندان به رشته های ورزشی، فضاها و اسباب مورد نیاز در نظر گرفته شده، تا شهروندان و گردشگران ازاین فضا استفاده بهینه را برده و لحظاتی فراموش نشدنی تجربه کنند. از جمله تفریحات و ورزش های پارک ملت عبارتند از: 

میزهای تنیس

اگر اهل تنیس باشید، لوازم مرد نیاز خود را بردارید و به همراه دوستان ورزشکار خود به پارک ملت بروید و تور را برروی میز بسته و یک رقابت دوستانه و پر از شادی را تجربه کنید.

 فوتبال دستی

با یک همراه اهل رقابت و هیجان به پشت میز فوتبال دستی های پارک بروید و در یک مسابقه ی مهیج، لحظاتی پر از خنده را پشت سر گذارید.

مسیر پیاده روی

چقدر لذت بخش است در میان درختان سربه فلک کشیده  و زیبا با دوست یا عزیزی قدم بزنی و لبریز شوی از هوای فرحبخش پارک. پس درنگ نکنید و کفشی راحت به پار کرده و به پارک ملت بروید.

زمین بازی بدمینتون

برخی از بخش های پارک برای بازی های توپی و گروهی مسطح سازی شده تا افراد بتوانند به راحتی یک بازی خوب و پر نشاط داشته باشند. بدمینتون خود را برداشته و مسابقه را با حریف خود، آغاز کنید.

والیبال 

 فضایی برای بازی والیبال نیز وجود دارد، فقط یادتان باشد تور والیبال خود را ببرید و در جایگاه مخصوص نصب کنید.

میز و صندلی شطرنج

شطرنج یکی از بازی های مورد علاقه در همه رده های سنی است. صندلی ها و میزهای مخصوص شطرنج در پارک ملت کار گذاشته شده؛ برروی این میزها پدربزرگ ها و جوانان و … را خواهید دید که یک بازی فکری و دوستانه را با نهایت تمرکز انجام می دهند. اگر اهل شطرنج هستید، مهرها شطرنج خود را همراه ببرید.

ورزش صبحگاهی

صبح ها بانوان و آقایان به پارک می روند و گروهی ورزش کرده و روز خود را با نشاط و انرژی آغاز می کنند، شما هم اگر صبح هنگام وقت دارید به جمع آن ها بپیوندید.

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
پارک ملت تهران

10 ) حیات وحش کوچک

باغ وحشی کوچک برای علاقمندان به دنیای حیوانات در قسمت غربی پارک بنا شده که بیش از 30 گونه پرنده چون طاووس، فنچ، مرغ عشق، طوطی، شتر مرغ ، قو مشکی، طوطی آراد ، اردک ، مرغابی ، پلیکان ، جغد ، کرکس و حیواناتی چون  گوزن شاخ دار ، مارال ، شترمرغ ،خرگوش ، میمون دارد.

اگر کودک شما به دنیای حیوانات علاقه مند باشد، دستش را بگیرید و از خیابان دلنشین ولیعصر عبور کرده و باهم به پارک بروید و با ازتماشای گوزن های رها در محیط، پرندگان و … لذت ببرید.

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران

11 ) گونه های گیاهی پارک

 سرسبزی و وجود گونه های گیاهی سبب زیبایی این پارک شده؛ از 34 هکتار مساحت پارک در حدود  23 هکتار چمن کاری،3/2 هکتار جنگل کاری و 2 هکتار گل کاری می باشد.

بخش جنگل کاری بیشتر شمال پارک و بخش چمن کاری بیشتر در جنوب پارک است. 
 در این بوستان انواع درختان از  سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد، و 120 گونه درختچه و دخت میوه مانند سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو، انجیر و… کاشته شده است.

سایه های دل انگیز پارک حاصل قد برافراشتن درختانی مانند  افرا، تبریزی‌، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی‌، نوئل نقره‌ای‌،کاج کاندیلا، توری‌، ارغوان پیچ آبجویی‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد پرتقالی‌، شمشاد اناری و رسمی‌، مرچسب نی و… است.
  بسیاری از گل هایی که فضای پارک را رنگین و پرنشاط کرده، گل های دائمی و چند ساله مثل رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز می باشند.

پارک ملت

12 ) مجسمه های از جنس دوستی

در سال های اخیر مجسمه هایی با سبک ها و موضوعات مختلف اثر هنرمندان معاصر کشور در گوشه و کنار پارک جای داده شده که نه تنها به جذابیت های پارک فزوده بلکه نمای خیابان ولیعصر را برای رهگذران زیباتر و متفاوت تر کرده است.

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
پارک ملت تهران
photo by Hamed Malekpour

خوشمزه های پارک ملت

مگر می شود به یکی از بهترین پارک های پایتخت بروی و خوراکی های خوشمزه را دورهم نوش جان نکرد. حالا که به پارک ملت آمدید، حتما بستنی های دستگاهی رنگارنگ و متفاوت رو به روی پارک را تجربه کنید. 

اگر تنقلات خواستید، از بوفه بیرون پارک بخرید یا اینکه به کافه وسط پارک بروید و این تفریح لذت بخش را با خوردن نوشیدنی یا خورنی های خوشمزه ای تکمیل کنید.

کافه فضای باز پارک ملت

آنطرف دریاچه نیز رستوران ها و کافه های دنجی وجود دارد که برای رفتن به آن باید از پل روی دریاچه بگذرید. از روی پل که گذشتید با فضایی رویایی و فوق العاده روبه رو خواهید شد که دلتان می خواهد ساعت ها بنشینید و به اطراف خود نگاه کنید. منظره ی چشم نواز دریاچه حتما شما را وسوسه می کند تا چیزی را به کافه یا رستوران دهید و در هنگم خوردن آن، نظاره گر طبیعت باشید.

پارک ملت تهران
پارک ملت تهران

امکانات پارک 

در پارک ملت تهران همه نوع امکانات برای گردشگران در نظر گرفته شده، مانند:

سرویس های بهداشتی مناسب

نمازخانه

نیمکت هایی برای استراحت و گپ های دوستانه

رستوران

بوفه

پارکینگ ( در پردیس ملت) 

پارک ملت تهران
photo by Hamed Malekpour
پارک ملت تهران

دسترسی

آدرس: تهران. خیابان ولیعصر

با اتوبوس یا تاکسی می توانید به این پارک بروید.

اتوبوس: بهترین مسیر برای رسیدن به پارک ملت استفاده از خط هفت اتوبوس‌های BRT است و باید در ایستگاه نیایش یا پارک ملت از اتوبوس پیاده شده و قدم زنان به پارک بروید. خط هفت شامل اتوبوس های مسیر چهارراه پارک وی به راه آهن و تجریش به راه آهن می شود.

تاکسی: از میدان ونک سوار تاکسی های تجریش شده و روبه روی پارک پیاده شوید، توه داشته باشید که خیابان ولیعصر از پارک وی به سمت جنوب یک طرفه می باشد فقط با اتوبوس های BRT می توان به سمت جنوب خیابان رفت.

پارک ملت
پارک ملت
photo by Foad Ashtari

موقعیت پارک ملت روی نقشه

 در پایان بازدیدی مجازی از پارک ملت را داشته باشید


سخن آخر

نظر شما راجع به پارک ملت تهران چیست؟

تا به حال به بازدید این پارک دوست داشتنی رفته اید؟

 دسترسی آن برای شما راحت بود؟

امکانات و فضای پارک چطور بود؟

نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان