پنح تا از تهدیدآمیزترین شخصیت‌های زن فیلم‌های کوئنتین تارانتینو

اختلاف دستمزد به خاطر جنسیت، نمایش جنسی بیش از حد، احمق جلوه دادن شخصیت‌های زن، کمبود ویژگی‌های خاص برای نقش زنان؛ این‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات هستند که صنعت سینما همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند

اختلاف دستمزد به خاطر جنسیت، نمایش جنسی بیش از حد، احمق جلوه دادن شخصیت‌های زن، کمبود ویژگی‌های خاص برای نقش زنان؛ این‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات هستند که صنعت سینما همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. به نظر می‌رسد اخیرا پیشرفت‌هایی حاصل‌شده است چراکه بازیگران زن صادقانه درباره مشکلاتی که با آن‌ها درگیر هستند سخن می‌گویند و توجه جامعه بین‌الملل را نیز جلب کرده‌اند.
اگرچه کوئنتین تارانتینو به عنوان «بچه تخس» سینمای آمریکا شناخته می‌شود، (فیلم‌های او اغلب برچسب‌هایی نظیر بیش‌ازحد خشن، وحشیانه و خون‌وخون‌ریزی بیش‌از اندازه دارد) یکی از مهم‌ترین کارگردانان و نویسندگان مدرن نیز به‌حساب می‌آید.

برخلاف خشونت و صدها گالن خون، وقتی از کسی بخواهید که نام پنج تن از شخصیت‌های برجسته فیلم‌های تارانتینو را نام ببرند، بیشتر از نصف آن‌ها قطعا نام شخصیت‌های زن خواهد بود.
باهوش، باحال، مستقل، قوی، بعضی اوقات خطرناک، بعضی اوقات مسئول؛ ما همه آن‌ها را تحسین کرده‌ایم. چه کسی فکر می‌کرد بعد از فیلم «سگ‌های انباری» Reservoir Dog تارانتینو به‌گونه‌ای به یک قهرمان فمنیست تبدیل شود؟
به عنوان تقدیر از «حرامزاده» محبوب هالیوود در 54 مین سالگرد تولدش، نگاهی به برخی از قهرمانان به‌یادماندنی فیلم‌هایش می‌اندازیم که همچنان الهام‌بخش هستند.
5. جکی براون Jackie Brown
«اوه، وقتی زندان بودم شیر خراب شده»

این سومین فیلم اوست، اما اولین فیلمی است که تارانتینو تصمیم گرفت یک زن را در نقش اصلی داشته باشد و البته، چه تصمیم به‌جایی بود. در طول دهه 90، بازیگر آن زمان پم گریر در نقش‌های کوتاه ظاهر می‌شد، اما با سبکی متفاوت و با اجرایی افسون کننده در «جکی براون» Jackie Brown مهیج جنایی ظاهر شد و توانست از اسطوره‌های بازیگری مثل رابرت دنیرو و ساموئل ال جکسون پیشی بگیرد.
جکی یک مهمان‌دار هواپیمای میان‌سال است که درواقع با قاچاق پول در آن‌طرف مرز برای فروشنده اسلحه اوردل رابی کار می‌کند. بعد از دستگیر شدنش، جکی با پلیس موافقت می‌کند که برای دستگیری اوردل در ازای آزاد شدنش با آن‌ها همکاری کند. هم‌زمان با این مساله، جکی متوجه می‌شود که رئیس دیوانه‌اش قصد کشتن او را دارد و این زمانی است که او نقشه پیچیده‌ای را ترتیب می‌دهد.
یک زن باهوش، شجاع و جذاب که نمی‌خواهد به کسی متکی باشد، جکی براون همیشه شایسته داشتن جایگاهی مهم در لیست پیشگامان نقش‌های زنانه است.
4. شوشانا دریفوس Shosanna Dreyfus
«اسم من شوشانا دریفوس است و این سیمای یک یهودی برای انتقام است!»

تازانتینو «حرامزاده‌های لعنتی» Inglorious Basterds را ساخت تا روی تیره‌ترین بخش‌های قرن 20 ام کار کند و نسخه شخصی‌اش از اتفاقات جنگ جهانی دوم را به روش متمایز و جذاب خودش بیرون بدهد. شوشانا دریفوس (ملانی لوران) شخصیت کلیدی است، یک زن جوان یهودی که از قضا تنها فرد بازمانده خانواده‌اش است که توسط نازی‌ها کشته شدند.
سال‌ها بعد از اینکه سربازان آن‌ها را در مخفی‌گاهشان پیدا و در حمامی از خون قتل‌عام کردند، دریفوس یک قهرمان جنگ آلمانی را ملاقات می‌کند و نقشه انتقامی برای کشتن فرمانده‌های ارشد نازی مثل هیتلر و گوبلس می‌کشد. قدرت اشتیاق و بی‌باکی‌اش در کنار قدرت تمرکز او برای رسیدن به هدفش حیرت‌انگیز است.
3. میا والاس Mia Wallace
«سه تا گوجه‌فرنگی توی خیابان راه می‌رفتند، بابا گوجه‌فرنگی، مامان گوجه‌فرنگی و بچه گوجه‌فرنگی کوچولو. بچه گوجه‌فرنگی عقب افتاد. بابا گوجه‌فرنگی عصبانی شد و رفت سمت بچه‌ گوجه‌فرنگی و یه ضربه بهش زد و گفت: کچاپ»

این بزرگداشت بدون میا کامل نمی‌شد. یک الگو مد و رویای انتخاب لباس هالووین برای هر دختری. قطعا اوما تورمن Uma Thurman و تارانتینو تفاهم ویژه‌ای با هم سر صحنه داشتند و همه ما ممنون آن هستیم. میا قهرمان اصلی نیست اما یکی از مشخص‌ترین‌ها است؛ چهره او بازنمایی عینی و روحانی برای «داستان عامه‌پسند» Pulp Fiction. است. او همسر یکی از اعضای گروه بزهکاران مارسلوس والاس است که قصد داشت بازیگر شود، عاشق آمستردام است، بسیار سیگار می‌کشد و از مصرف مواد لذت می‌برد. تیپ او ساده، اما افسونگر است؛ او باهوش و شوخ‌طبع است و به‌طور قطعی خوش‌مشرب به‌حساب می‌آید؛ و همانطور که می‌دانید، روش خاص رقصیدن خودش را دارد.
2. زویی بل Zoë Bell
«شماها افتضاح به نظر می‌رسید. کی مُرده؟»

«ضدمرگ» DeathProof، ممکن است یکی از آثار تحسین‌شده تارانتینو نباشد، اما مشخصاً یکی از پُر مدعاترین فیلم‌های او درباره «قدرت دخترانه» است. به‌علاوه، زویی تنها شخصی است که به اسم واقعی خودش ظاهرشده است چراکه درواقع نقش خودش را ایفا می‌کند؛ یک بدلکار پرانرژی و بااستعداد که خیلی‌ها را مشتاق تحرک بیشتر و ورزشکار شدن می‌کند. تارانتینو از توانایی‌هایی که او هنگام بدلکاری اوما تورمن در «بیل را بکش» از خود نشان داد شگفت‌زده شد و چطور می‌توانست متحیر نشود. آن صحنه‌های پر از آدرنالین «ضدمرگ» که او روی سقف ماشینی افتاده که با سرعت درحرکت است را به یاد میآورید؟ زویی در دیگر فیلم‌های تارانتینو مثل «حرامزاده‌های لعنتی»، «جنگجو زنجیربریده» و «هشت نفرت‌انگیز» هم ظاهر شد و مقادیری از استعداد و شکستن کلیشه‌ها را تنها با اتکا به وجود خونسرد و جسور خودش به نمایش گذاشت.

1. عروس The Bride
«شماهایی که زنده مانده‌اید خیلی خوش‌شانس بودید، جان‌تان را بردارید و بروید، اما دست‌وپاهایی که از دست دادید را همین‌جا رها کنید. الان آن‌ها متعلق به من هستند».

بیتریکس کیدو (اوما تورمن)، اسم کد مامبا سیاه، یکی از عالی‌ترین شخصیت‌های فیلم‌های اکشن تمام دوران است، نقش‌هایی که معمولا تنها متعلق به بازیگران مرد است. او عضو سابق یک گروه آدمکشی ممتاز بسیار ماهر است که بالاخره بعد از چهار سال کما که در نتیجه شلیک گلوله توسط رئیس و عشق سابقش، بیل، دچار آن شده بود به‌هوش می‌آید. کیدو لیستی از همکاران قدیمی‌اش که به او خیانت کردند را تهیه می‌کند و ماموریت بی‌رحمانه‌اش برای کشتن همه آن‌ها را با نشان‌ دادن توانایی‌های چشمگیر مبارزه‌اش در طول مسیر شروع می‌کند.

جستجوی پر اشتیاق و خون‌آلود او برای انتقام به دو بخش تقسیم‌شده است که با پایانی حماسی به اوج می‌رسد. این‌گونه عزم راسخ در وجود یک شخصیت کمتر دیده‌شده و باید مورد ستایش قرار بگیرد. کیدو باانگیزه، خطرناک و هولناک است، اما بعد از دانستن اینکه چه ضربه‌هایی به او وارد شده است حس همدردی بیننده با او برانگیخته می‌شود. در آخر، زنانی که از آغاز کردن حمله در این فیلم بیم ندارند، جذبه‌ای متفاوت از زنان را بر پرده سینما ترسیم می‌کنند که به همه نشان می‌دهد زنان هم می‌توانند جنجال به پا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر