سعید قیصر در گفتوگو با ایسنا، گفت: توجه دولت بیشتر در حمل و نقل جادهای است تا حمل و نقل شهری؛ از سال 96 مینیبوسهای شهر تهران نوسازی میشود و تعدادی مینیبوس نیز با وام 8 درصد نوسازی خواهد شد. در نوسازی مینیبوسها نیز با چالش جدی مواجه هستیم. با توجه به اینکه مینیبوسهایی که وزارت کشور واگذار کرده است تعهد 7 ساله دارد،این تعهد در سال 96، به پایان میرسد و در سال جاری خلاء جدی در این حوزه خواهیم داشت.
وی در تشریح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور افزود: سازمان شهرداریها و دهیاریها 1500 دستگاه اتوبوس را بازسازی و به شهرداریهای سراسر کشور واگذار کردهاند ولی اتوبوس نو در سال گذشته واگذار نشده است.
وی ادامه داد: در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همیشه به جمعیت شهری توجه شده است درحالی که باید به جمعیت دانشجویی شهرها نیز توجه شود چرا که در خیلی از شهرها دانشجویان زیادی تردد دارند که باید در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد آنها نیز لحاظ شود.
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح عملکرد این اتحادیه گفت: در سال گذشته 40 هزار تاکسی در سراسر کشور با وام 20 میلیون تومانی و کارمزد 16 درصدی نوسازی شد.
وی افزود: 15 هزار خودروی تاکسی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت نوسازی شده است که با توجه به اینکه درآمد راننده تاکسی کمتر است عنایت دولت را میطلبد که از این رانندگان کارمزد کمتری گرفته شود.
قیصر درباره سامانه سیمفا نیز تصریح کرد: این سامانه ملی و بین بخشی است که بر اساس آن ضریب تخلف به حداقل رسیده است و دخالتهای فردی در تست خودرو از بین رفته است. بر اساس معاینه فنی خودروها اطلاعاتی که به دست میآید میتوان در بخشهای مختلف استفاده کرد و ضعفهای خودروسازان بر اساس این اطلاعات مشخص میشود.
وی تاکید کرد: تمامی مراکز معاینه فنی کشور در سال جاری در یک چارچوب بینالمللی قرار میگیرند. در حال حاضر 442 مرکز معاینه فنی متصل به سامانه سیمفا هستند و 155 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین نیز به صورت آفلاین به این سامانه متصل هستند.
وی افزود: در مقایسه با سال 94 مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو 225 درصد رشد داشته است که این مهم با عزم و اراده همه دستگاهها از جمله پلیس و وزارت کشور اتفاق افتاد و موجب شده که مردم معاینه فنی را جدی بگیرند. در سال گذشته 8 میلیون مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته است.