وزیر فرهنگ مطرح کرد

۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در سال گذشته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روند بازی‌های داخلی ایرانی در سال‌های اخیر حرکت رو به رشد از لحاظ سهم بازار در کیفیت و کمیت داشته است، گفت: بر اساس پژوهش‌های دقیق در سال ۹۶ گردش مالی بازی‌های ایرانی یارانه‌ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

920 میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در سال گذشته

به گزارش ایسنا، عباس صالحی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در پاسخ به سوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد مبنی بر نحوه نظارت این وزارتخانه بر آنچه عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل خواند آن پاسخ داد.

وی گفت: در حوزه نظارت بازی‌های یارانه‌ای 15 ناشر مجوز دارند که این مجوز بر اساس استعلامات صورت گرفته در فضای بازی‌های خارجی رایانه‌ای داده شده است. قبل از انتشار آن بازی باید پروانه انتشار صادر شده و بر اساس رده‌بندی سنی امکان انتشار بازی فراهم می‌شود. همچنین نظارت‌های کافی درباره بازی‌های یارانه‌ای موبایلی هم صورت می‌گیرد و حتی تا هفت روز بعد از ارائه آن بازی به بازار هم نظارت وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی قبل از انتشار آن و با تاکید بر رده‌بندی سنی انجام می‌شود. در حدود 10 هزار و 500 بازی موبایلی ایرانی، 245 بازی ممنوع  و مابقی مجاز هستند. این نشان می‌دهد فضای نظارت بر بازی‌های داخلی و خارجی وجود دارد.

وی با اشاره به نظارت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این نظارت‌ها به گونه‌ای است که نظام رده‌بندی سنی لحاظ شده تا خانواده‌ها بتوانند نظارت کافی داشته باشند. 30 هزار و 400 بازی موضوعی و بیش از 19 هزار بازی موبایلی وجود دارد.

به گفته صالحی، بخش دیگری از نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر فضای توزیع مناطق است. در سال گذشته 35 هزار فروشگاه و 4500 گیم‌نت مورد بازرسی قرار گرفته و از این میزان حدود 440 واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با نظارت بر فضاهای مجازی 7000 مورد لینک متخلف به کمیته مصادیق مجرمان ارجاع شده است، گفت: اصل دغدغه آن است که جریان بازی‌سازی ایرانی را ترویج کرده و به دنبال آن فضای ایرانی و فرهنگی و اسلامی را گسترش دهیم. خوشبختانه با همین نگاه مسیر رو به جلوی حمایتی را طی کردیم. به طور مثال در سال 90 در جشنواره سالانه بازی‌های رایانه‌ای داخلی 94 بازی داخلی وجود داشت که این تعداد در سال گذشته به 190 بازی رایانه‌ای داخلی رسید. این نشان دهنده حرکت رو به جلوی تولیدات داخلی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی است.

صالحی با اشاره به سهم بازار بازی‌های داخلی در گردش مالی کشور گفت: در سال 94، 11 درصد بازار داخلی توسط بازی‌های ایرانی اشغال شده بود که گردش مالی آن 460 میلیارد تومان بود. در سال 96 بازی‌های داخلی سهم 14 درصدی را در بازار گرفت یعنی سه درصد در طول دو سال افزایش داشتیم که گردش مالی را به حدود 920 میلیارد تومان رساند. اینها همه نشان از تغییر روند رو به رشد بازی‌های داخلی ایرانی از لحاظ کیفیت و کمیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه باید با نظارت‌های بیشتر اعم از فیزیکی و مجازی جلوی تخلفات احتمالی را گرفت، گفت: ما تلاش کردیم از بازی‌های ایرانی حمایت کنیم. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در 300 مورد از بازی‌های رایانه‌ای به صورت مستقیم حمایت کرده، حمایت حرمی 76 مورد و حضور در بازی‌های جهانی 40 مورد بوده است. همچنین انیستیتوی ملی بازی‌سازی بیش از 1000 دانش‌پژوه تربیت کرده که مراکز رشد بازی‌سازی‌ها با 10 تیم 23 بازی را تولید کرده است.

صالحی در پایان گفت: مسیری را طی می‌کنیم که از اقتصاد بازی ایرانی در فضای جهانی هم بهره برده تا بتوانیم علاوه بر صادرات بازی‌های ایرانی گفت‌وگوهای مشترکی بین بازی‌سازان ایرانی و خارجی داشته باشیم که این مسیر در حال طی شدن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر