ماهان شبکه ایرانیان

کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد اسلامی به خاطر عملکرد بنیاد ملی بازی‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ ارشاد و اسلامی درباره نظارت بر عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قانع نشده و با ۸۳ رای به او کارت زرد دادند.

کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد اسلامی به خاطر عملکرد بنیاد ملی بازی‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ ارشاد و اسلامی درباره نظارت بر عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قانع نشده و با 83 رای به او کارت زرد دادند.

در جلسه امروز مجلس، نصرالله پژمان‌فر در جریان طرح سوال خود از وزیر ارشاد گفت که بازی‌های ویدیویی در چند سال اخیر به دستگاهی ضد فرهنگی تبدیل شده‌اند:‌ «بازیهای رایانه‌ای به شکل‌های مختلفی اثرات عمیقی بر شخصیت فرزندان ما می‌گذارند که اگر نسبت به آن بی توجهی کنیم با گرفتاری‌هایی مواجه می‌شویم. این بازیها نه تنها ابزار درآمدی کمپانی‌ها هستند بلکه به دستگاه بزرگ ضد فرهنگی تبدیل شدند که گسست سنی و فاصله بین فرزندان و والدین را ایجاد می‌کنند.»

در پاسخ به این سوال، وزیر ارشاد به نحوه نظارت به انتشار بازی‌ها در داخل کشور پرداخت: «بازی‌های رایانه‌ای حتما قبل از انتشار نیاز به صدور انتشار و رده‌بندی سنی وجود دارد. بازی‌های رایانه‌ای موبایلی هم شامل نظارت‌های پس از انتشار تا 7 روز می‌شوند.»

صالحی همچنین به بررسی بیش از 10 هزار بازی موبایلی طی چند وقت اخیر توسط بنیاد ملی بازی‌ها اشاره کرد که از میان آن‌ها 245 بازی ممنوع اعلام شده‌اند. او به دیگر عملکردهای نظارتی بنیاد نظیر بررسی گیم‌نت‌ها، فروشگاه‌ها و سازمان رده بندی سنی بازی‌ها اشاره کرد که از بین آن‌ها 440 واحد متخلف به واحدهای انتظامی معرفی شده‌اند.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای و مجلس

صالحی در ادامه پاسخ‌ خود به سوال پژمان‌فر به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عملکرد بنیاد ملی بازی‌ها در حوزه حمایتی پرداخت:‌ «در سال 90 در جریان جشنواره سالانه بازی‌های رایانه ای، 94 بازی داخلی وجود داشتند که این آمار سال 96 به 190 بازی رسید.»

صالحی همچنین به افزایش سهم بازی‌های ایرانی در بازار پرداخت. به گفته او، 14 درصد سهم بازار ویدیو گیم متعلق به عناوین داخلی هستند که پیشرفتی 3 درصدی نسبت به سال گذشته محسوب می‌شود.

در ادامه جلسه، نصرالله پژمان‌فر با بحرانی خواندن بازی‌های ایرانی دلیل رشد بازی‌های ایرانی را شبیه شدن آن‌ها به عناوین خارجی دانست: «آقای وزیر می‌گوید بازی‌های ایرانی رشد کرده، اما دلیلش این است که آنها توانستند خود را با خارجی‌ها همسو کنند. یک نمونه از بازیهای ایرانی، لوتی‌ها، قیصر، خروس جنگی، کاموا و چاله میدانی هستند که برای تشویق بازی کنندگان به آنها قمه، قداره، گرز و پنجه بوکس می‌دهند. متاسفانه بخشی از بازیهای ایرانی در چنین فضایی فعالیت می‌کنند.»

پژمان‌فر به رعایت نشدن سیستم رده‌بندی سنی‌ها در داخل کشور اشاره کرد که البته این موضوع محدود به جامعه کاربری نمی‌شود و مدتی پیش سایت Childcare با بررسی بیش از 2000 خانواده بریتانیایی به این نتیجه دست پیدا کرد که بیشتر از نیمی از این خانواده ها، بدون بررسی محتوای بازی هایی که رده سنی آن ها مربوط به افراد بالای 18 سال است، به کودکانشان اجازه تجربه آن ها را می دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان