پائیز زیبا با دردسرهای آنفلوآنزایی آن

آغاز فصل پاییز برای سالمندان، افراد دارای بیماری خاص و خصوصاً کودکان با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزا می‌تواند مشکلاتی را بوجود بیاورد که البته می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از شیوع این بیماری پیشگیری کرد

پائیز زیبا با دردسرهای آنفلوآنزایی آن

آغاز فصل پاییز برای سالمندان، افراد دارای بیماری خاص و خصوصاً کودکان با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزا می‌تواند مشکلاتی را بوجود بیاورد که البته می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش به نقل از ایسنا، کودکان با سیستم ایمنی ضعیف‌، بیشتر به بیماری‌های واگیردار مانند آنفلوآنزا دچار می‌شوند. آن‌ها نکات ایمنی را کمتر رعایت می‌کنند و در موارد زیادی بیماری را به خانواده‌ها انتقال می‌دهند.

در زمینه راهکارهای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و چگونگی رعایت نکات ایمنی با دکتر «جبار پرهیز» فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و رئیس بیمارستان طالقانی گرگان گفت‌وگویی انجام دادیم.

نحوه شیوع آنفلوآنزا در مدارس

دکتر «پرهیز» با اشاره به این‌که با آغاز فصل بازگشایی مدارس بیماری‌های ویروسی متناسب با این فصل از جمله آنفلوآنزا شیوع می‌یابد، گفت: با بازگشایی مدارس و مهدهای کودک‌ بیماری‌هایی همانند سرماخوردگی و عفونت‌هایی همانند آنفلوآنزا در میان کودکان افزایش می‌یابد و باید اطلاعاتی به جامعه داده شود.

وی افزود: کودکان از آنجایی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند بیشتر در معرض بیماری قرار دارند و به سرعت نیز آن را انتقال می‌دهند. عفونت‌های ویروسی از فردی به فرد دیگر از طریق تنفسی و تماس دست به دست منتقل می‌شود.

راهکارهای پیشگیری از آنفلوآنزا

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره مهم‌ترین راهکار پیشگیری از آنفلوآنزا، گفت: اگر سابقه عفونت در کودکانی که به مدارس می‌روند وجود دارد در سنین مهد کودک و مدرسه واکسیناسیون آنفلوآنزا انجام شود، چون از بیماری جلوگیری خواهد کرد.

پرهیز با بیان این‌که باید شست‌وشوی دستان به کودکان آموزش داده شود، افزود: برای پیشگیری از بیماری، شست‌وشو دست و استفاده از ماسک و واکسیناسیون بسیار موثر است. بزرگسالان هم باید در هنگام عطسه و سرفه و عفونت‌های تنفسی جلوی ترشحات خود را بگیرند و از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین مسأله در درمان آنفلوآنزا استراحت و شست‌وشوی دستان و مصرف نکردن خودسرانه آنتی‌بیوتیک و داروها است، تصریح کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک هزینه اضافه ایجاده کرده هم‌چنین موجب مقاومت آنتی‌بیوتیک در بدن شده و در درمان سایر عفونت‌های میکروبی و باکتری‌های بدن دچار اختلال می‌کند.

مصرف دارو بدون تجویز پزشک

رئیس بیمارستان طالقانی گرگان تصریح کرد: خانواده‌ها نباید بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف دارو کنند، چون ممکن است در درمان موثر نباشد. عفونت‌های ویروسی را می‌توان با مصرف مایعات و استراحت درمان کرد. همچنین باید با رعایت نکات بهداشتی از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری کرد.

پرهیز با تأکید بر این‌که باید با پزشک در خصوص مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها مشورت شود، گفت: برخی بیماری‌های ویروسی ممکن است بر باکتری‌های دیگر نیز اثر بگذارد، آنتی‌بیوتیک می‌تواند در بسیاری از موارد بر اثر مصرف بی‌رویه و خودسرانه اسهال و استفراغ ‌ایجاد کند، بنابراین مردم باید این نکات را مد نظر قرار دهند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا در میان کودکان و بزرگسالان و خطرات ناشی از این بیماری

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا، گفت: آنفلوآنزا برای سالمندان بالای 65 الی 70 سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای چون آسم و برونشیت، خطرات زیادی چون مرگ رات را به‌دنبال دارد از این‌رو باید واکسیناسیون انجام شود.

وی افزود: آنفلوآنزا هم‌چنین در کودکان با سن پایین که سیستم ایمنی آن‌ها چندان تکامل پیدا نکرده، احتمال ایجاد عفونت ثانویه همانند عفونت گوش، بیماری خروسک، مشکلات تنفسی و عوارض گوارشی را به‌دنبال دارد. تزریق واکسن آنفلوآنزا باید در مهدکودک و مدارس انجام شود، چون در مکان‌ها به سرعت گسترش پیدا می‌کند.

رئیس بیمارستان طالقانی گرگان اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا در کشور وجود دارد و قابل دسترس است. این واکسن باید با نظر پزشک تجویز شود تا عفونت‌های مربوط به آنفلوآنزا کاهش یابد.

پرهیز تصریح کرد: ویروس‌های آنفلوآنزا متنوع هستند و هر سال تغییراتی در ژن‌های ویروس ایجاد می‌شود، از همین‌رو واکسیناسیون سالانه است و اقدامات پیشگیرانه به‌علت تغییرات سالیانه این ویروس، تجدید می‌شود.

تفاوت میان آنفلوانزا و سرماخوردگی

وی خاطرنشان کرد: نباید آنفلوآنزا را با سرماخوردگی اشتباه گرفت، چون عفونت‌های ویروسی آن بسیار زیاد است. سرماخوردگی بیشتر با آبریزش، تب و علائم معمولی همراه است در حالی که آنفلوآنزا با تب و لرز و دردهای عضلانی مشاهده می‌شود. در برخی موارد آنفلوآنزا عوارض گوارشی ایجاد می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: بیماری‌های معمولی سرماخوردگی همه ویروسی هستند و صرفاً نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد، حال آن‌که اساس درمانشان مصرف مایعات و رعایت نکاتی است که به پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران منجر می‌شود.

پرهیز یادآور شد: در مواردی که فردی دچار آنفلوآنزا شده و پزشک تشخیص احتمال بروز عوارض دیگر را برای این بیماری می‌دهد، خود پزشک داروی ضدبیماری آنفلوآنزا را تجویز می‌کند که در مراکز دولتی و نیز داروخانه‌های دیگر قابل دسترس است و با مقدار مختلف بر حسب سن و وزن کودک در کشور موجود است.

انواع مختلف آنفلوآنزا و رابطه میان آنفلوآنزا پرندگان و انسان

رئیس بیمارستان طالقانی گرگان تصریح کرد: آنفلوآنزا بیماری است که در میان بشر از گذشته تاکنون بوده و هم‌اکنون به‌علت جهش‌های موجود میان انسان و حیوانات تشابهاتی مشاهده شد و برخی از آن‌ها که در حیوانات بود در انسان نیز توانایی بیماری‌زایی پیدا کرد و موجب بیماری آنفلوآنزای پرندگان و خوک در انسان شد.

توصیه‌هایی برای آنفلوآنزا

وی خاطرنشان کرد: این بیماری هر سال مشاهده می‌شود اما در برخی سال‌ها شدت واگیری آن بیشتر بوده، چون جهش ویروس در آن سال با جهش بلندتری همراه است و به ویروس جدیدتری تبدیل می‌شود و در برخی سال‌ها جهش آن کوتاه بوده و افراد کمتری را درگیر می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی به مردم توصیه کرد که نکاتی را که مسئولان بهداشتی و پزشکان و نیز رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند، رعایت کنند تا از خطرات این بیماری در امان باشند.

پرهیز یادآور شد: چون این بیماری‌ها فصلی هستند و اغلب در اوایل پاییز و زمستان و اوایل بهار شیوع پیدا می‌کنند، با بکارگیری نکات بهداشتی می‌توان از گسترش آن جلوگیری شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان