معاون آموزشی ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان سیستانوبلوچستان در خصوص میزان جاماندگان از تحصیل در این استان گفت: کمبود شدید فضای استاندارد و تجهیزات آموزشی و رواج شغلهای کاذب به دلیل سکونت در مناطق مرزی بی تاثیر در بازماندن دانشآموز از تحصیل نیست.
به گزارش به نقل از جهان صنعت ،زهرا پورملایی، با اشاره به مهمترین دلایل بازماندگی از تحصیل در این استان عنوان کرد: فقر مالی و ناتوانی در تامین امکانات اولیه تحصیل و اشتغال فرزندان برای تامین مخارج زندگی، دوری مدرسه و عدم امکان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، واقع شدن در مناطق دور افتاده، عدم سرویس ایاب و ذهاب در واحد آموزشی، ازدواج زودهنگام دختران، کودکان بدسرپرست از جمله عوامل موثر در جاماندن دانشآموزان از تحصیل بوده است.
او همچنین با اشاره به مواردی دیگری مانند پراکندگی و صعبالعبور بودن مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: کثرت مناطق مرزی و دورافتاده (14 منطقه از 32 منطقه آموزشی استان، مرزی است با متوسط فاصله 500 کیلومتر از مرکز استان)،کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک (وجود 9200 روستا که بیش از 6000 آن زیر 20 خانوار هستند، پراکندگی بسیار بالای جمعیت (بیش از 3 برابر متوسط کشور)، بافت جوان جمعیت (27 درصد جمعیت استان در سن 18-6 سال هستند)، کمبود شدید نیروی انسانی و عدم ماندگاری نیروی موجود و همچنین کمبود معلم زن در روستا که سبب ترک تحصیل دختران میشود نیز از عوامل دیگر هستند.
پوملایی موارد دیگری را در این زمینه برشمرد و اضافه کرد: کمبود شدید فضای استاندارد و تجهیزات آموزشی، رواج شغلهای کاذب به دلیل سکونت در مناطق مرزی بیتاثیر در بازماندن دانشآموز از تحصیل نیستند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان سیستانوبلوچستان در خصوص اهم اقدامات اجرایی در راستای اجرای برنامه انسداد و مبادی بیسوادی در اداره کل استان گفت: برنامهریزی برای شناسایی و جذب 31303 کودک لازمالتعلیم، بازمانده و تارک تحصیل در دوره ابتدایی با استفاده از ظرفیت معلمان، مدیران مدارس، شوراهای شهر و روستا، دهیاران و معتمدین محلی، خانههای بهداشت و... با مراجعه به همه روستاها و خانه به خانه صورت گرفته است. بر اساس آمار دانشآموزان ثبتنام شده، تاکنون حداقل 5000 نفر از بازماندگان جذب شدهاند و حدود 26000 نفر هنوز خارج از مدرسه هستند. او ادامه داد: تشکیل کارگروه تخصصی نهضت شناسایی و جذب بازمانده از تحصیل در اداره کل آموزشوپرورش، تشکیل 5 جلسه این کارگروه، تدوین دستورالعمل اجرایی نهضت شناسایی و جذب کودکان واجلبالتعلیم و بازمانده از تحصیل و ارسال به ادارات تابعه، تهیه و ارسال بخشنامه به همراه فرمهای شناسایی و جذب کودکان به ادارات آموزشوپرورش شهرستانها و مناطق اقداماتی هستند که ما در این زمینه انجام دادهایم.
پورملایی با نام بردن از اقدامات دیگر برای جذب دانشآموزان گفت: طرح موضوع شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در جلسه شورای آموزش و پروش مورخ 7/3/97 از طرف مدیر کل آموزشوپرورش استان در راستای توسعه عدالت آموزشی در این راستا صورت گرفت. همچنین توسعه کمی و کیفی دوره پیشدبستانی به ویژه در مناطق دو زبانه روستایی و عشایری(جذب 75500 نفر و پوشش 86 درصد طبق تفاهمنامه منعقد شده فیمابین مدیر کل پیشدبستانی وزارت با معاون آموزش ابتدایی استان با هدف انسداد مبادی بیسوادی) نیز در حال انجام است.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش سیستانوبلوچستان گفت: توسعه آموزش به کمک بخش غیردولتی در قالب خرید خدمات آموزشی و صندلی خالی، تدوین برنامه عملیاتی توسعهای برنامه انسداد مبادی بیسوادی و افزایش پوشش تحصیلی به منظور تحقق اهداف برنامه تا افق 1401، اعطای مجوز راهاندازی آموزشگاه جدید و توسعه کمی مدارس در دوره ابتدایی در راستای ایجاد عدالت آموزشی نیز در دست اقدام هستند.
پورملایی اظهار کرد: همچنین تاسیس مدارس زیر نُرم کشوری، توسعه طرح روستا مرکزی، اجرای طرح عدالت آموزشی برای جذب کودکان بازمانده و تارک تحصیل را در دست اقدام داریم.