خط و نشان سناتور آمریکایی برای عربستان

خبرگزاری فارس: «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، آمریکا باید فروش تسلیحات و حمایت نظامی خود از عربستان سعودی را متوقف کند.

این سناتور آمریکایی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، با اشاره به جریان ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول نوشت: «مادامی‌که ما سعودی‌ها را به تسلیحات مجهز می‌کنیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم، آن‌ها به کشتن غیرنظامی‌ها و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند».

وی در ادامه تأکید کرد: «رئیس‌جمهور [آمریکا]باید فورا فروش تسلیحات و ارائه پشتیبانی نظامی به عربستان سعودی را متوقف کند».

این سناتور کنگره آمریکا در پیامی دیگر طرح پیشنهادی‌اش برای قطع همکاری‌های نظامی آمریکا با عربستان سعودی خبر داد و نوشت: «این هفته، قصد دارم طرح دیگری برای قطع تمام همکاری‌ها با ارتش عربستان سعودی در زمینه‌های تأمین بودجه، آموزش، ارائه مشورت و حوزه‌های دیگر ارائه دهم، تا زمانی که جمال خاشقچی روزنامه‌نگار [و ستون‌نویس واشنگتن‌پست]زنده [به آمریکا]بازگردد».

رند پال همچنین در پیامی دیگر بخش کوتاهی از مصاحبه خود با شبکه «فاکس نیوز» را که مجری این شبکه توئیت کرده، بازنشر داده و تأکید می‌کند: «عربستان باید بداند دنیا از اقداماتش به ستوه آمده و دیگر نمی‌تواند خیلی راحت به کشتار روزنامه‌نگاران اقدام کند».

خاشقجی که از منتقدان «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی است از بعد از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته (10 مهر)، بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است.

بامداد روز یکشنبه (15 مهر) خبرگزاری «رویترز» خبر داد که ارزیابی‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است جمال خاشقچی داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است. رویترز به نقل از منابع آگاه اضافه کرد، وی ترور شده و جسدش از کنسولگری به بیرون منتقل شده است.

با این وجود ماجرای ناپدید شدن وی هنوز در پرده‌ای از ابهام است و هر از گاهی فرضیات مختلفی در این رابطه منتشر می‌شود.

عربستان سعودی در حال حاضر یکی از مهمترین خریداران تسلیحات آمریکا به شمار می‌رود و این همکاری‌های تسلیحاتی میان ریاض و واشنگتن به ویژه در دولت دونالد ترامپ فزونی یافته است.

«محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی که در ماه مارس سال جاری میلادی برای یک سفر نسبتا طولانی به آمریکا رفته بود، چندین قرارداد بزرگ تسلیحاتی با کاخ سفید به امضا رسانده است که از جمله آن می‌توان به موافقت واشنگتن برای فروش شش هزار و پانصد فروند موشک به ارزش یک میلیارد دلار اشاره کرد. این بسته فروش موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک را شامل می‌شد. وزارت خارجه آمریکا قبلاً برای عقد قراردادی به ارزش 670 میلیون دلار برای فروش موشک‌های ضدتانک، 106 میلیون دلار برای تعمیر بالگرد و 300 میلیون دلار برای قطعات یدکی خودرو‌های نظامی چراغ سبز نشان داده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان