ماهان شبکه ایرانیان

خلعتبری در گفتگو با مهر؛

مذاکرات نمایشگاه فرانکفورت قدم‌های اولیه هستند نه خرید و فروش

مدیر نشر شباویز می‌گوید مذاکراتی که ناشران و نمایندگان آژانس‌های ادبی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انجام می‌دهند قدم‌های اولیه برای چاپ کتاب هستند که شاید یک سال بعد یا بیشتر به ثمر بنشینند.

مذاکرات نمایشگاه فرانکفورت قدم‌های اولیه هستند نه خرید و فروش

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آلمان، تنها دو ناشر ایرانی در سالن 3 هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که به ناشران کودک و نوجوان اختصاص دارد، حضور دارند؛ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات شباویز.

فریده خلعتبری مدیر انتشارات شباویز در گپ و گفتی که در غرفه پیدایش در این سالن داشتیم، درباره خرید و فروش رایت در نمایشگاه فرانکفورت می‌گوید: هیچ‌کس درجا رایت نمی‌خرد و یا نمی‌فروشد. این‌که بگویند امروز چند رایت خریدیم یا فروختیم، دروغ است. آن‌هایی هم که به غرفه‌ها می‌آیند، ویراستارهای ارشد ناشران هستند که کتاب‌ها را بررسی کرده و ما هم به عنوان ناشری که ممکن است فروشنده باشد، نام کتاب‌ها را یادداشت می‌کنیم.

وی افزود: پس از نشانه‌گذاری کتاب‌ها، ناشر فایل PDF کتاب را برای خریدار بالقوه، ارسال می‌کند. پیش از این مرحله، خلاصه کتاب مطالعه شده و همان‌طور که اشاره کردم، یک انتخاب اولیه انجام می‌شود. ویراستاران ارشد ناشران خارجی، اگر بررسی کنند و ببینند که محتوای کتاب و تصاویرش با هم همخوانی، و در خط کاری آن‌ها قرار دارند؛ تازه می‌گویند PDF را ارسال کنیم. در تصمیم‌گیری نهایی هم هم داستان را می‌خوانند و هم تصاویر را به طور دقیق بررسی می‌کنند.

این مدیر نشر درباره طریقه کار خود در فرانکفورت گفت: قرارهای ملاقات ما، نیم‌ساعت به نیم‌ساعت است. وقتی هم که مذاکره‌ای انجام می‌شود، تازه اول کار است. مگر این‌که خریدار یا انتخاب‌کننده، پیش‌تر کتاب ناشرِ غرفه‌دار را خوانده باشد. به هر حال و به عنوان نمونه، در این دوره حضورم در فرانکفورت، ناشری به سراغم می‌آید که سال گذشته 8 کتاب نشر شباویز را نشان کرد و قرار است در این دوره بیاید تا قراردادهای چاپ این 8 عنوان را امضا کنیم.

خلعتبری در پاسخ به این سوال که با وجود سابقه زیاد در حوزه نشر، چرا در یک غرفه کوچک در نمایشگاه فرانکفورت حضور پیدا کرده، گفت: خب هزینه‌های حضور در فرانکفورت زیاد است و چه کسی جز خودم قرار است این هزینه‌ها را بپردازد؟ در حال حاضر بهای اجاره همین غرفه 4 متری در این دوره، هزار و 500 یورو شده است.

مدیر انتشارات شباویز درباره این‌که آیا قرارملاقات‌هایش امروز که سومین روز نمایشگاه است، به پایان می‌رسد یا خیر، گفت: با توجه به این‌که بین ناشران خارجی شناختی از من وجود دارد، قرارهایم امروز جمعه 20 مهر تمام نمی‌شود و شنبه هم 3 قرار ملاقات دیگر دارم. قرار ملاقات‌هایی که در فرانکفورت انجام می‌شوند، یعنی قرارهای این روزها، دیروز و امروز من در نمایشگاه، همگی قدم‌های اولی هستند که شاید یک سال و نیم دیگر یا دو سال دیگر به نتیجه برسند. بنابراین اگر کسی گفت که در نمایشگاه فرانکفورت فلان میزان قرارداد رایت امضا کردم، دروغ می‌گوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان