تجربه خرید گلکسی نوت ۹؛ مقایسه گلکسی نوت ۹ و آیفون

گلکسی نوت ۹ یا آیفون؟ با ورود آیفون XS Max به بازار، پاسخ به این سوال اهمیت بیشتری یافته است. کدام یک انتخاب بهتری است؟ تجربه خرید گلکسی نوت ۹ توسط یکی از ژورنالیست‌های مطرح فناوری و مقایسه گلکسی نوت ۹ و آیفون را در بامیلوبلاگ بخوانیم.

گلکسی نوت 9 یا آیفون؟ با ورود آیفون XS Max به بازار، پاسخ به این سوال اهمیت بیشتری یافته است. کدام یک انتخاب بهتری است؟ تجربه خرید گلکسی نوت 9 توسط یکی از ژورنالیست‌های مطرح فناوری و مقایسه گلکسی نوت 9 و آیفون را در بامیلوبلاگ بخوانیم.

جیمی‌ایم از نویسندگان و خبرنگاران ارشد ان‌بی‌سی‌نیوز است و در مطبوعات بین‌الملل چهرۀ محبوب و شناخته‌شده‌ای دارد. ایم دربارۀ لایف‌استایل، برندها و فناوری‌های تجاری مطلب می‌نویسد و مقالاتِ او در بهترین روزنامه‌ها و نشریاتِ صبح و عصر از جمله سی‌ان‌بی‌سی، مرنینگ‌بلند، نایت‌لاین، گاردین و خصوصاً نشریات مد و فشن منتشر شده‌اند. در این مطلب، ایم از تجربه خرید گلکسی نوت 9 ، کوچ از آیفون به گلکسی نوت  و مقایسه گلکسی نوت 9 و آیفون صحبت می‌کند:

به زودی موج جدیدی از گوشی‌های آیفون به بازار وارد می‌شود. من از سال 2007 مشتری آیفون هستم، اما این بار می‌خواهم بزنم به جاده‌ای دیگر. امروز یازدهم سپتامبر 2018 است؛ دقیقاً پیش از آنکه اپل از نسخه‌های جدیدش، آیفون XS Max، آیفون XS و آیفون XR رونمایی کند و من به‌عنوان یکی از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص آیفون، تصمیم گرفته‌ام جدیدترین گوشی سامسونگ را بخرم.

در مورد آیفون‌های جدید اپل بیشتر بخوانید: آیفون‌های XS، XS Max و XR؛ سه جایگزین اپل برای آیفون X

حالا یک هفته از خرید گوشی جدیدم، سامسونگ گلکسی نوت 9، گذشته است. می‌توانم با سایر طرفداران سامسونگ هم‌صدا شوم و با اطمینان بگویم که این گوشی، اسمارت‌فونِ بهتری است. راستش دل‌کندن از آیفون آسان نبود. من یازده سالِ پرخاطره و دلپذیر را با آیفون سپری کرده‌ بودم و درمجموع خودم را مشتری متعهدی می‌دانم. هم آیپد داشتم، هم مک‌بوک‌پرو و واقعاً نمی‌توانستم جهان هوشمندی ورای iCloud و iOS را تصور کنم. اما شایعات بحث‌برانگیزی دربارۀ مدل‌های آیفون به راه افتاد که باعث شد از این همه سال وفاداری و شیفتگی به آیفون حیرت کنم و راه دیگری در پیش بگیرم.

راستش من اپل را می‌ستودم اما این اواخر آیفون من را هم ناامید کرده بود. داستان از جایی شروع شد که بعد از آخرین آپدیت‌های نرم‌افزاریِ ماه دسامبر، عملکرد گوشی به‌ نحو قابل‌توجهی کند شد. موضوع فقط کند‌شدنِ عذاب‌آور گوشی نبود؛ چون به‌هرحال شرکت وعده داده بود که این مشکل برطرف خواهد شد. باتری گوشی هم پس از شارژ کامل فقط دو ساعت دوام می‌آورد. به‌همین‌دلیل مجبور بودم به‌طور مداوم از پاور بانک استفاده کنم.

وقتی کار به اینجا رسید دیگر تصمیم گرفتم از آیفون دل بکنم. با کمی بررسی متوجه شدم که گوشی‌های بهتر و کارآمدتری در بازار وجود دارند و نباید انتخابم را محدود کنم. ظاهراً خیلی‌ها مثل من بر سر دوراهی مانده بودند و بلأخره به این نتیجه رسیده بودند که کلک کار را بکنند و گوشی دیگری بخرند.

طبق آماری که واِلت هاب در ماه آگوست منتشر کرد، 73 درصد از 480 کاربرِ وفادار به آیفون (47 درصد اندرویدی‌ها و 46 درصد آیفونی‌ها) اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند نسخۀ جدید آیفون را بخرند و این رقم قابل توجهی است.

برادر من یک دهه است که از سامسونگ استفاده می‌کند. یادم هست که همیشه به من می‌گفت: جیمی، آیفونِ تو از گلکسیِ من کیفیت پایین‌تری دارد. حالا من هم با او موافقم. بلأخره وقتی صفحه نمایش آیفون 7 من شکست، به فروشگاه وِرایزن وایرلس مراجعه کردم و سامسونگ گلکسی نوت 9 را (که در ماه آگوست ارائه شده) خریدم. این درحالی است که می‌توانستم به جای خرید سامسونگ، آیفون X را با همان قیمتِ سامسونگ گلکسی نوت 9 یعنی 999 دلار بخرم.

واقعا انتخاب دشواری بود. هزینه هنگفتی کرده بودم و با این خرید از درآمد ماهیانه‌ام فقط 44 دلار باقی می‌ماند. یعنی یا باید سامسونگ می‌خریدم یا آیفون X یا این که در حول‌و‌حوشِ همین قیمت منتظر ارائه آیفون‌های جدید (آیفون XR به قیمت 749 دلار، آیفون XS به قیمت 999 دلار یا آیفون XS Max به قیمت 1099 دلار) می‌ماندم. دنبال گوشی تلفنِ باکیفیت و قابل اعتمادی بودم که نوآوری‌هایی هم داشته باشد.

عاقبت دل به دریا زدم، سامسونگ خریدم و خیال خودم را از بابت خرید گوشی راحت کردم.

خیلی‌ها این مدل سامسونگ را نقد و بررسی کرده‌اند و چهره‌های مشهور مطبوعاتی مثل تاد هاسلتون، سردبیر فناوری سی‌ان‌بی‌سی و سایت‌های تحلیلی‌خبری از قبیل سی‌نت و تِک‌ریدر قابلیت‌های فنی و امتیازات خارق‌العادۀ این گوشی را ستوده‌اند؛ قابلیت‌هایی مثل برخورداری از قلم لمسیِ بهبودیافته (مجهز به ریموت کنترل بلوتوث‌دار) یا دوربینِ حساس به لرزش و نوسان تصویر (تشخیص نواقص حرکتیِ تصویر مثل بسته‌شدن چشم‌ها، تار شدن تصویر یا امواج ناشی از حرکت که با ردیابیِ نوسانات تصویر به شما اجازه می‌دهد دوباره عکس بگیرید) و فناوری‌های جالبی مثل انتخاب حالتِ نمایشگر ویدیو که به شما اجازه می‌دهد به جای استفاده از حالت اِی پی، ویدیو را در نمایشگر اصلی گوشی ببینید.

مقایسه فنی‌تر گلکسی نوت 9 و آیفون XS Max را بخوانید:‌ مقایسه گلکسی نوت 9 و آیفون XS Max؛ کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است؟

باید اعتراف کنم که گذار از آیفون به سامسونگ در چند روز اولِ خرید گوشی واقعا دشوار بود و با توجه به ضمانت بازگشت 30 روزۀ محصول هنوز امیدوار بودم که نقایصی در گلکسی بیابم و قیدش را بزنم؛ اما حالا به این گوشی خو گرفته‌ام و واقعاً راضی هستم. گلکسی نوت 9 من را به حیرت و تحسین واداشته است. با گذشت یک هفته از خرید این محصول امتیازاتی در آن یافته‌ام که آرزو می‌کردم آیفون هم از آنها برخوردار باشد؛ امتیازاتی کلیدی که باعث شده‌اند سامسونگ به نحو قابل توجهی از آیفون پیشی بگیرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیدیِ این مدل، باتریِ 4000 میلی‌آمپری است. این فوق‌العاده است و معنایش این است که گوشی شما بدون نیاز به شارژ مجدد چند روز می‌تواند روشن بماند. واقعاً مسرت‌بخش است که پس از 31 ساعت سر و کله زدن با گوشی هنوز نیاز به شارژ باتری ندارید. چنین ویژگی‌ای در هیچ‌یک از گوشی‌های آیفون پیدا نمی‌شود. بهترین نمونۀ قابل ذکر براساس اطلاعات وب سایتِ اپل، آیفونِ XS Max است که قابلیت ذخیرۀ باتری‌اش یک ساعت و نیم بیشتر از آیفون X فعلی است.

امتیاز دیگر، درگاه هدفونِ به‌دردبخورِ سامسونگ است. متأسفانه اپل در گوشی‌های آیفون از کنار این موضوع گذشته بود و طراحی موفقی نداشت. امتیاز دیگر این است که شارژر سامسونگ، قابلیت فست شارژینگ (شارژ سریع) دارد، درحالی که همۀ مدل‌های آیفون حد مشخصی برای شارژ باتری دارند و دیگر آن‌ که سامسونگ گلکسی نوت 9 از حافظۀ داخلی 128 گیگابایت برخوردار است. این قابلیت در هیچ‌یک از مدل‌های آیفون یافت نمی‌شود. مثلاً حافظۀ داخلیِ آیفون ایکس 64 گیگا‌بایت است.

از ابداعات مهم این مدل گوشی سامسونگ، فینگر پرینت اسکنر (اسکنر اثر انگشت) و آیریس اسکنر (اسکنر عنبیه چشم) است.

گلکسی نوت 9 از امتیازات منحصر به فردی برخوردار است. یکی از امتیازات دوست‌داشتنیِ این گوشی، انتخاب حالت مالتی‌ویندوز یا اسکرین‌اسپلیتر است که با آن می‌توانید صفحۀ نمایش را تقسیم کنید و به طور همزمان با دو نرم افزار کار کنید. مثلاً می‌توانید در بالای صفحه ایمیل‌هایتان را چک کنید و در پایین صفحه هم با گوگل‌مپ کار کنید.

عاشق حالت پاپ‌آپ در تماس‌های تلفنیِ سامسونگ هستم. این ویژگی باعث می‌شود که تماس‌های شما به شکل بنر کوچکِ بازشونده‌ای روی صفحه ظاهر شوند و به شما اجازه می‌دهد نحوۀ پاسخگویی را مدیریت کنید یا بدون وقفه به فعالیت قبلی بپردازید، چون در این حالت پس زمینۀ گوشی شما نمایان است. مثلاً  فرض کنید که مشغول تماشای یوتیوب هستید و کسی با شما تماس می گیرد. در این حالت بنر کوچکی باز می‌شود و پیغام تماس فقط بخشی از صفحه را اشغال می‌کند و به شما اجازه می‌دهد بی‌وقفه به تماشای ویدیو ادامه بدهید.

گلکسی نوت 9 امتیازات خلاقانۀ دیگری هم دارد. مثلاً امکان وان هَندِد کیبورد (تایپِ یک دستی) دارد که واقعاً کاربردی و دوست‌داشتنی است. وان‌هندد‌کیبورد ابزاری برای کوچک‌کردن ابعاد صفحه‌کلید است تا بتوانید پیام‌ها و متن‌ها را راحت‌تر و فقط با استفاده از یک دست تایپ کنید. من خیلی وقت‌ها از این حالت استفاده می‌کنم مثلاً وقتی قلادۀ سگم را گرفته‌ام یا کتابی در دستم است.

سامسونگ گلکسی نوت 9 امکانی دارد که کد فعال‌سازیِ نرم‌افزارها را اسکن می‌کند. به‌این‌ترتیب اگر برنامه‌ای را دانلود کرده‌اید که نیاز به کد فعال‌سازی به صورت پیام متنی یا ایمیل دارد، می‌توانید با استفاده از تنظیم خودکارِ کد فعال‌سازی که یکی از قابلیت‌های مهم این گوشی است، به‌راحتی برنامه را فعال و قابل استفاده کنید.

و البته برخوردار از قلم نوریِ محشری است که من یکی را معتاد کرده است. می‌توانید روی صفحۀ نمایش گوشی با آن بنویسید، طراحی کنید، متن و تصویر را ترکیب کنید و به پیام‌ها پاسخ بدهید. همچنین می‌توانید با قلم نوری عکس بگیرید یا از ریموت کنترلِ روی قلم برای کنترل برنامه‌ها استفاده کنید. من قلم گوشی را به گوگل اَسیستَنت وصل کرده‌ام. به‌این‌ترتیب وقتی گوشی از من فاصله دارد و قلم را در اختیار دارم، قادرم فقط با کلیک روی ریموت کنترلِ قلم، برنامه دلخواهم را باز کنم.

راستش را بخواهید گذار از آیفون به سامسونگ دشوار بود، اما گذار واقعی، گذار از آیفون به اندروید است که درمجموع آسان طی شده و حالا خودم را با آن تطبیق داده‌ام و می‌توانم به برنامه‌های محبوبم مثل اسپاتیفای بدون کوچک‌ترین تغییری دسترسی داشته باشم. به‌نظرم این گذار دستاوردهای باارزشی دارد.

البته ناگفته نماند که با این انتخاب دقیقاً اسباب کشی کرده ام به قلمرو سیستم عاملی دیگر و طبیعتاً حالا دیگر نشانه‌ها و خصوصیات اَپلی و هویت آیفونی را ندارم. مهم‌تر از همه این که آی‌او‌اس و آی کلود را از دست داده‌ام که عملکرد و سیستم ذخیره‌سازیِ متفاوتی دارند و پیش از این نرم‌افزارهایم را به طور همبسته روی ساختار دیگری تنظیم می‌کردند.

درنتیجه وقتی حالا با گوشی سامسونگ عکس می‌گیرم دیگر به طور خودکار روی لپتاپم ذخیره نمی‌شود، چون از سیستم عامل دیگری استفاده می‌کنم که این قابلیت را ندارد. ویدیوها و یادداشت‌ها هم منتقل نمی‌شوند. جای خوشحالی است که سامسونگ قابلیت انطباق با تقویم آی‌کلود را دارد. البته این وضعیت تاحدی طبیعی است و از ابتدا می‌دانستم که با تغییر سیستم‌عامل به چنین مشکلاتی برخواهم خورد.

عکس‌ها و فیلم‌ها در گوگل فوتوز آپلود و ذخیره می‌شدند که همان بستر نرم‌افزاریِ آی‌کلود را داشت. برای همین داده‌های تصویری را از دست نداده‌ام و این اطلاعات به کامپیوترم منتقل شده‌اند. یادداشت‌ها هم باید به همین‌ترتیب در گوگل‌نت ذخیره می‌شدند اما ظاهراً راهی برای انتقال و بازیابیِ اطلاعات متنی وجود ندارد. یادداشت‌هایی که روی تلفنم ذخیره کرده بودم به کامپیوتر منتقل نشده‌اند و به این‌ترتیب باید زمانی را به همگام‌سازیِ برنامه‌ها و انتقال این اطلاعات اختصاص بدهم.

مشکل دیگر انتقال ایمیل‌ها است. ایمیل اصلی من در me.com یکی از بخش‌های آی‌کلود و در چارچوب ایمیلِ اپل تعریف و فعال شده است ولی سامسونگ بستر متفاوتی دارد و با گوگل و جیمیل کار می‌کند. به‌این‌ترتیب در سامسونگ به ایمیل‌های اپلی دسترسی نداریم. ظاهراً برنامه‌ای برای همگام‌سازی ایمیل‌های آی‌کلود با سیستم‌عامل‌های دیگر طراحی شده که درحال حاضر فعال نیست.

البته حتی با این نرم‌افزار هم چارچوب اصلیِ ایمیل (me.com) به گوشی جدید منتقل نمی‌شود. راستش چند روز اوّل چاره‌ای نداشتم جز این که ایمیل‌هایم را روی کامپیوتر چک کنم. واقعیت این است که تاکنون حتی موفق به باز کردن I.Cloud.com در گوشی سامسونگ نشده‌ام چون فایرفاکس و کروم، داده‌های آی‌کلود را پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین مجبور شدم ایمیل‌ها را به حساب جیمیل‌ام فوروارد کنم و به این ترتیب به آن‌ها دسترسی داشته باشم. پس هوس باز کردن آی‌کلود به سرتان نزند چون به همین سادگی با پیغام خطا مواجه می‌شوید.

با همۀ این‌ها به نظرم سازوکار ویرایش پیام (تصحیح خودکار متن) در آیفون بهتر است. سامسونگ کاراکترهای ویرایشیِ کافی ندارد و خیلی جاها واقف هستید به اینکه اشتباه تایپ می‌کنید یا می‌توانستید تمیزتر از این بنویسید.

 شاید کم اهمیت به نظر برسد، اما با انتخاب سامسونگ، تنوع ایموجی‌ها و شکلک‌های آیفون را هم از دست می‌دهید. سروشکلِ ایموجی‌های اندروید به کلی متفاوت است. نکتۀ آخری که به‌نظرم می‌رسد این است که آیفون برنامۀ هواشناسیِ بهتری دارد؛ برنامه‌ای که راحت‌تر خوانده می‌شود و درعین‌حال جزئیات بیشتر و کامل‌تری دارد. می‌دانم که برای خیلی از شما، مقایسه گلکسی نوت 9 و آیفون مهم است و بر سر این دوراهیِ فناورانه قرار گرفته‌اید که بلاخره سامسونگ بهتر است یا آیفون؟ امیدوارم این مقاله تردیدهایتان را برطرف کرده باشد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان