احتمال اختصاص یارانه ارزی به مردم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه با دولت ، بحث شد تا یارانه ارزی که به عنوان مابه التفاوت نرخ ترجیحی و بازار ثانویه اختصاص داده می شود به صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.

پورابراهیمی

محمدرضا پورابراهیمی گفت: متوسط قیمت کالاهای اساسی به رغم اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی، در مقایسه با پارسال از 30 تا 50 درصد افزایش یافته است که نباید این گونه باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس توافق دولت و مجلس درباره کالاهای اساسی ، قرار است نرخ ارز ترجیحی ( 4200 تومان ) همه 25 قلم کالای اساسی تامین شود.

وی ادامه داد: گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که بخش زیادی از این کالاها برای بازه زمانی یکساله خریداری شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در زمینه قیمتکالاها، مشکلات و نگرانی هایی وجود دارد، افزود: حوزه نظارتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید نظارت جدی داشته باشد.

وی اضافه کرد : در جلسه با دولت ، بحث شد تا یارانه ارزی که به عنوان مابه التفاوت نرخ ترجیحی و بازار ثانویه اختصاص داده می شود به صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.

پورابراهیمی گفت: اکنون چند میلیون اتباع خارجی از یارانه متعلق به مردم ایران استفاده می کنند و همچنین حدود 4 تا 5 میلیون گردشگر خارجی هم از این ظرفیت استفاده می کنند و قاچاق کالای اساسی هم در دو ماه اخیر ، مشکل ساز شده است بنابراین اگر یارانه ارزی به خود مردم به صورت مستقیم داده شود برخی از این مشکلات ، حل می شود.

وی افزود: این موضوع در حال بررسی است و قرار است کمیته تخصصی درباره آن کار کند و جمع بندی آن در صحن علنی مجلس مطرح می شود و در صورت نیاز ، در این زمینه قانون تصویب می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه دیروز درباره سبد حمایتی ویژه هم بحث شد و بر اساس اظهار نظر دولت ، این سبد حدود 50 درصد جمعیت کشور را پوشش می دهد.

پورابراهیمی افزود: منابع این سبدها از محل تغییر قیمت خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاهی های تامین می شود که حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در جلسه دیروز به موضوع سوخت وارد نشدیم اما این موضوع در کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمارها ، یک سوم از مصرف فعلی سوخت یا ناشی از مازاد مصرف و یا ناشی از قاچاق سوخت است.

پورابراهیمی افزود: ظرف هفته های آینده برنامه جامع دولت و مجلس در ارتباط با سوخت در کشور اعلام می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت کارت های سوخت و احیای آن ها از موضوعات مهمی است که می تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان