به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی در افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه شما دانش آموزان میتوانید در دهه پنجم انقلاب اسلامی نقش اثرگذاری داشته باشید، اعلام کرد: کمتر قشری چون دانش آموزان را میشناسیم که در تکامل انقلاب اسلامی تا این حد نقش داشتهاند. با آنها انقلاب اسلامی اوج گرفت و حماسهها در دوران دفاع مقدس آفریده و 36 هزار دانش آموز تقدیم انقلاب شد.
وی افزود: مجلس دانش آموزی نهادی فراجنسیتی، فراقومیتی، فرامنطقهای، فرادینی و فرامذهبی است، نهادی که در یک ساختار مدنی از پایین به بالا شکل میگیرد. نهادی با انرژی متراکم جوانی که رهبری بر اثربخشی آن همواره تاکید داشتهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک نگرش این است که مجلس دانش آموزی را یک نهاد مدنی نمادین بدانیم، ادامه داد: نمادها خوب هستند و تاثیر خود را دارند و میتوانند نمایههایی برای حرکت رو به جلو باشند. نگاه دوم این است که این نهاد را نهاد تمرین ورز بدانیم که مشارکت و مردمسالاری را تمرین میکند.
صالحی اضافه کرد: اما نگاه رو به جلوتر این است که چنین مجموعههایی را به عنوان نهادهای مشاور تصمیم سازی جدیتر بگیریم. قبلا گام های خوبی برداشته شده اما نگاه و رویکرد دولت تدبیر ایجاب میکند که به این نگاه سوم نزدیکتر باشیم.
وی با بیان اینکه به نظر میآید امروز جامعه ایرانی مدنیتر شده است گفت: جامعه ما مشارکت گرایانهتر شده و خانوادهها نیز همین طور. آمار سال 53 نشان میداد 72 درصد تصمیمات در خانواده توسط پدر، 11 درصد توسط مادر و مابقی حاصل مشارکت جمعی بود. اما آمار سال 94 نشان میدهد 32 درصد پدر تصمیم میگیرد و بخش قابل توجهی از تصمیمات جمعی و مشارکتی است. مسیر نظام آموزشی و مدارس ما نیز همسو با این حرکت شدهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مجلس نهادی است که میتواند واسطه چنین مشارکت هایی در سطوح آموزشی بشود. این خطهای ارتباطی میتواند به سمت شکل گیری یک مدرسه مشارکت گرا حرکت کند که به نفع نظام آموزشی کشور خواهد بود.
صالحی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: این سند به یک آموزش تربیت محور متکی است و اینکه پرورش را کانون آموزش قرار دهیم. شش ساحت و عرصه تربیتی در این سند آمده که یکی از آنها تربیت هنری است و فرصتهای مختلفی را برای دانش آموز فراهم میکند که به تقویت خلاقیت، لطافت روح و... میانجامد. تربیت هنری یکی از ابعاد ششگانه تربیت وجودی است و باید آن را جدیتر گرفت.
او ادامه داد: اینکه چگونه تربیت هنری را در فضاهای آموزشی جدیتر بگیریم، باید مورد توجه قرار داد. در ارتقای هر سه بُعد آموزشهای عمومی هنر و یادگیری از طریق هنر و شکوفایی خلاقیتهای هنری به همراهی منتخبان دانش آموزی نیازمندیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آموزشهای هنری در نوع نگاه نظام خانواده به هنر و جایگاه آن نیازمند توجه تکمیلی هستند، گفت: سهم آموزشهای هنری در کشورهای پیشرفته با ایران بسیار متفاوت است. در تهران معلمان هنر با آموزش های لازم این حوزه فاصلههایی دارند. بخشی از معلمان هنر آموزش تخصصی هنر را نگذراندهاند. از سوی دیگر اولیا توجه کمتری به آموزش هنر دارند و موجب میشود نواقصی در تربیت هنری داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر آموزش هنری جدی نگرفته نشود در آینده نمیتوانیم همانند گذشته پرافتخار باشیم گفت: هنر به ایجاد فضای عاطفیتر و منعطفتر در مسیر یادگیری کمک میکند. طبعا یادگیری از طریق هنر به شکوفایی یادگیریهای خلاقانه کمک میکند. ما از همه ظرفیتهای هنر استفاده نکردهایم.
صالحی با بیان اینکه بیش از 13 میلیون دانش آموز در کشور داریم و آفرینشهای هنری در ابعاد مختلفی در این جمعیت حائز اهمیت است گفت: یکی از حرکتهای خوب در آموزش و پرورش برپایی مسابقات فرهنگی و هنری است. اما صدای جوانان، نوجوانان و کودکان را در جامعه کمتر میشنویم و صداهایی که شنیده میشود بیشتر بزرگسالانه است. نیاز داریم صدای این گروه را بیشتر در جامعه بشنویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یک جامعه پویا جامعهای است که صدای نسل آینده خود را بشوند تا گرفتار یک انقطاع نسلی نشود. یک کارکرد مهم آموزش و پرورش میدان دادن به خلاقیتهای ادبی، هنری نسل دانش آموز است و اینکه فرصت شنیدن این صدا ها را در جامعه فراهم میکند و علاوه بر همه اینها در ایجاد اشتغال و توسعه مهارتها نقش دارد.
به گفته صالحی سالانه 14 هزار کتاب ادبی و 15هزار کتاب کودکان چاپ میشود و تئاترهای مختلفی برگزار میشود و اتصال دو وزارت خانه با ظرفیتهای قابل توجه میتواند کمک کند تربیت هنری را جدی تر دنبال کنیم.