وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

توسعه ارائه خدمات آموزشی به زنان عشایر در اولویت قرار دارد

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به نقش مهم زنان در توسعه جوامع محلی و فعالیت در عرصه‌های مختلف تولیدی و خدماتی ارائه خدمات آموزشی، ترویجی و مالی به آنها در اولویت و توجه جدی قرار دارد.

توسعه ارائه خدمات آموزشی به زنان عشایر در اولویت قرار دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود حجتی در پیامی به دومین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری که صبح امروز در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد اعلام کرد: زنان روستایی و عشایری از دیرباز در نظام زراعی خرد و در قالب کشاورزی خانوادگی فعالیت داشتند و در سالهای اخیر به دلیل افزایش مهاجرت مردان از روستاها به شهرها، نقش آنان در تولید بیشتر شده و بخش زیادی از فعالیت‌های کشاورزی توسط زنان انجام می‌شود.

وی افزود: نامگذاری 15 اکتبر به نام روز جهانی زن روستایی نشان دهنده‌ی نقش اساسی بانوان  روستایی و عشایری و مشارکت آنان درتوسعه کشاورزی و افزایش امنیت غذایی است. از این رو اهداف توسعه‌ی پایدار با زندگی زنان روستایی و عشایری پیوند محکمی دارد.

او تاکید کرد: در دنیای امروز زنان روستایی و عشایری به عنوان کنشگران فعال عرصه تولید و توسعه نقش آفرینی می‌کنند و بخش مهمی از سرمایه انسانی روستا و مناطق عشایری محسوب می‌شوند و نقش موثری در توسعه جوامع محلی دارند. بنابراین ارائه خدمات آموزشی ترویجی و مالی به آنها باید در اولویت و توجه جدی قرار گیرد. البته این روند در وزارت جهاد کشاورزی از سه دهه اخیر با توسعه برنامه‌های آموزشی ترویجی و مشارکتی ویژه زنان روستایی و عشایری آغاز می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ افزایش سطح تحصیلات زنان روستایی و عشایری اقدامی موثر در ورود آنها به عرصه‌های جدید کشاورزی از از جمله کشت تولیدات گلخانه‌ای و تولید محصول سالم بوده است. تجربه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌ی توانمندسازی روستایی و اقتصادی گویای آن است که بانوان برای به کارگیری شیوه‌های نوین بهره‌گیری از فن آوری و افزایش بهره وری آمادگی دارند و چنانچه از برنامه‌های آموزشی و ترویجی بهره مند می‌شوند می‌توانند منشاء تحولات جدی در توسعه‌ی روستاها باشند.

وی با بیان اینکه نتایج اثربخشی اجرای برنامه‌ها در حوزه زنان روستایی و عشایری امید بخش است تصریح کرد: حجم نیازهاو فرصت‌های پیش روی این قشر زحمت کش و تلاش گر به مراتب بیشتر و افزون‌تر از رخدادهای موجود است. بنابراین معتقدم که روز جهانی زن روستایی فرصت مغتنمی است تا تمام بخش‌های موثر و مرتبط با برنامه ریزی و توجه ویژه به نقش و جایگاه موثر زنان روستایی و عشایری در تولید و توسعه برای مشارکت آنها اقدامات عملی و موثرتری انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان پیام مکتوب خود آورده است که جامعه محلی اعم از روستا و مراکز عشایری یک مجموعه یکپارچه است و بخشی نگری نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات می‌توانند به انسجام آنها آسیب جدی وارد کند. بنابراین هم افزایی و هماهنگی در تدوین برنامه‌ها و جامع نگری و تبیین نقش فعال اثر بخشی زنان روستایی و عشایری می‌تواند دستاورد روز جهانی زن روستایی را به منصه ظهور برساند.

در پایان این مراسم که با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس‌جمهوری برگزار شد از زنان روستایی و عشایری کارآفرین برتر تقدیر شد.

لینک کپی شد
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر