جاذبه های طبیعی اصفهان ؛ طبیعت گردی در نصف جهان

در مرکز ایران شهری باستانی وجود دارد که همه آن را با لقب نصف جهان می شناسند. شهری که انعکاس معماری اسلامی را در گنبدهای فیروزه ای مساجدش می توان دید و باور مسیحیان را در کلیساهایش به نظاره نشست. این ها تنها گوشه ای از زیبایی های اصفهان را نشان می دهد و بلوارهای تماشایی، پل های سرپوشیده، کاخ ها و مناره هایش حکایت های دیگری برای برای شما نقل می کنند.

در مرکز ایران شهری باستانی وجود دارد که همه آن را با لقب نصف جهان می شناسند. شهری که انعکاس معماری اسلامی را در گنبدهای فیروزه ای مساجدش می توان دید و باور مسیحیان را در کلیساهایش به نظاره نشست. این ها تنها گوشه ای از زیبایی های اصفهان را نشان می دهد و بلوارهای تماشایی، پل های سرپوشیده، کاخ ها و مناره هایش حکایت های دیگری برای برای شما نقل می کنند.

همین دیدنی های تمام نشدنی هستند که گردشگران بسیاری را روانه ی این شهر می کند و به راستی که اصفهان نیز میزبان خوبی برای آنهاست. برای شناخت بیشتر این شهر به آن سفر کردیم و در مطالب زیر برایتان از زیبایی های بی بدیلش سخن گفتیم:

جاذبه های گردشگری اصفهان ؛ پل ها و مناره های تاریخی

جاذبه های گردشگری اصفهان ؛ کلیساهای تاریخی

جاذبه های گردشگری اصفهان ؛ مساجد تاریخی

جاذبه های گردشگری اصفهان ؛ آرامگاه های تاریخی شهر

جاذبه های گردشگری اصفهان ؛ مدارس تاریخی

این بار می خواهیم رنگ دیگری به سفرتان دهیم و چهره ای تازه از این دیار را برایتان به نمایش بگذاریم. برای این کار از شهر فاصله می گیریم تا در دامان طبیعت به جستجوی مقاصدی برای خوشگذارنی بپردازیم. این بار به جای جای استان اصفهان سر می زنیم تا جاذبه های طبیعی آن را با هم مرور کنیم. جاذبه هایی که می توانید برای دیدنشان برنامه ریزی کنید و یک روز از سفرتان را به آنها اختصاص دهید.

با کارناوال همراه باشید…

کویر مرجانب اصفهان

1- کویر مرنجاب

لذت تماشای تپه های شنی، لمس آرامش کویر، قدم زدن در شن های نرم و گرم و دیدن جاذبه ای همچون دریاچه نمک از جمله دلایلی است که می تواند شما را راهی شهرستان آران و بیدگل و کویر مرنجاب کند. این کویر یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور می باشد و با چشم اندازهای مختلف از کویر بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشاند.

در سفر به این منطقه می توانید از چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر، قلعه مرنجاب و قنات آن نیز بازدید نمایید و با استفاده از امکانات موجود، شترسواری و موتور چهارچرخ را نیز تجربه کنید.

بهترین فصل سفر: اوایل آبان تا اوایل اردیبهشت

آدرس: شمال شهرستان آران و بیدگل 

راه دسترسی: برای رسیدن به این کویر می توانید از سه راه استفاده نمایید:

* از شهر آران و بیدگل به سمت پادگان ارتش حرکت کنید و سپس از یک جاده خاکی به طول 45 کیلومتر برای رسیدن به مرنجاب استفاده کنید.

* با استفاده از مسیر پارک ملی کویر که از پیشوا آغاز می شود و در مسیر آن مبارکیه، قصر بهرام و کاروانسرای سفیدآب قرار دارند، به مرنجاب می رسد.

نکته : توجه داشته باشید که برای تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان می باشد.

* از شهر آران و بیدگل به سوی ابوزیدآباد بروید و پس از گذر از کاروانسرای سفیدآب، به مرنجاب برسید.

کویر مرنجاب
کویر مرنجاب
photo by Mohammadreza Domiri Ganji
کویر مرنجاب

2- کویر ورزنه

ورزنه نام منطقه ای کویری با وسعت 17000 هکتار در استان اصفهان است که با نام کویر خارا نیز شناخته می شود. وجود اشکال گوناگون و متنوع از تپه های ماسه ای از جمله تپه های ماسه ای طولی، تپه های ماسه ای هلالی و هرم های ماسه ای که با وزش باد در هر لحظه شکل تازه ای به خود می گیرند، ورزنه را به یکی از مناطق کویری کم نظیر در کشور تبدیل کرده است. فقط توجه داشته باشید که حضور یک راهنمای محلی از قسمت های ضروری رفتن به کویر ورزنه می باشد.

بهترین فصل سفر: اوایل آبان تا اوایل اردیبهشت

آدرس: قسمت شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه

راه دسترسی:  قسمت غربی این کویر از 5 کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد به راحتی قابل دسترس است.

برای رفتن به قسمت شرقی، باید از ماشین های دو دیفرانسیل استفاده کنید. می توانید از نواحی غربی به صورت آفرود ماسه ها را پشت سر بگذارید تا به آن سوی کویر برسید. 

همچنین می توانید از حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود در شهر ورزنه راه خود را ادامه دهید و خودتان را به قسمت شرقی کویر برسانید.

کویر ورزنه
کویر ورزنه

3- آبشار آب ملخ

درست است که شهر اصفهان در منطقه ای تقریبا کویری واقع شده اما در اطراف آن می توانید طبیعتی متفاوت را شاهد باشید. یکی از جاذبه های مهم طبیعی آبشار آب ملخ می باشد که در اثر سقوط تخته سنگ شکل گرفته و در شهرستان سمیرم واقع است. این آبشار به عنوان یکی از آبشارهای عجیب و خطرناک ایران شناخته می شود که در مطلب زیر می توانید به طور مفصل با آن آشنا شوید:

آبشار آب ملخ سمیرم ؛ شاهکار طبیعت اصفهان

گفته می شود که آب این آبشار همچون یک آفت کُش می تواند ملخ ها را از پای درآورد و باعث مرگ آنها شود. همین ویژگی عجیب و ساختار متفاوت آبشار، افراد را مجاب می کند تا سری به آن بزنند و از این شاهکار طبیعت لذت ببرند.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

آدرس: 60 کیلومتری شهر سمیرم و 160 کیلومتری مرکز اصفهان

راه دسترسی:  برای رسیدن به این آبشار باید خود را به شهر سمیرم اصفهان برسانید و از آنحا وارد جاده ی سمیرم- یاسوج شوید. با پشت سر گذاشتن روستایی به نام چهار راه، جاده ای خاکی وجود دارد که با ورود به آن به دو، دوراهی برخورد می کنید. هر دو را به سمت چپ بروید تا در نهایت به روستای آب ملخ برسید. از روستای آب ملخ تا آبشار حدود یک ساعت پیاده روی در کنار رودخانه را در پیش دارید.

آبشار آب ملخ اصفهان

4- تالاب بین المللی گاوخونی

تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از تالاب های مشهور ایران می باشد که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان واقع است و باقیمانده ی آن نیز در استان یزد قرار دارد. یکی از ویژگی های جالب توجه این تالاب این است که هم مرز با کویر می باشد و یک سوی آن به کویر مرنجاب منتهی می گردد.

آب تالاب گاوخونی از زاینده رود تامین می شود و عمیق ترین قسمت آن حدود 150 سانتی متر عمق دارد. وجود این تالاب باعث شده تا سالانه پرندگان مهاجر، راهی این منطقه شوند و محیطی مناسب را برای پرنده نگری ایجاد کنند. برای آشنایی به این فعالیت سرگرم کننده مطلب زیر را بخوانید:

پرنده نگری ؛ تفریحی مسئولانه و آرامش بخش

 بهترین فصل سفر: فصل مهاجرت پرندگان ( فصول سرد سال )

آدرس: در 30 کیلومتری شهر ورزنه و 145 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان

راه دسترسی:  برای رسیدن به تالاب گاوخونی می توانید از راه های زیر استفاده کنید:

اصفهان- جوزدان- برسیان- اژیه- تالاب گاوخونی

اصفهان- کوهپایه- هرند- اژیه- ورزنه- تالاب گاوخونی

اصفهان- زیار- برسیان- اژیه- ورزنه- تالاب گاوخونی

اصفهان- کوهپایه- هرند- قورتان- ورزنه- تالاب گاوخونی

تالاب بین المللی گاوخونی
جاذبه های طبیعی اصفهان

5- آبشار نیاسر

آبشار نیاسر یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی اصفهان می باشد که در شهر کاشان واقع شده است. این آبشار از چشمه ای موسوم به چشمه تالار سرچشمه می گیرد و از روی سنگ های آهکی و رسوبی به پایین سرازیر می شود. انحلال سنگ آهک توسط جریان های زیرزمینی در طول سالیان دراز استالاکتیت ها و استالاگمیت هایی را در بدنه ی آبشار ایجاد کرده و بر زیبایی آن افزوده است.

 بهترین فصل سفر: فصل زمستان در اوج پرآبی آبشار 

آدرس: کاشان – نیاسر – محله سر کمر (شهید بهشتی)

راه دسترسی: با خروج از شهر اصفهان در امتداد بلوار آزادگان، پس از عبور از میمه، وارد جاده فرعی کاشان – موته شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما آبشار را بیابید.

جاذبه های طبیعی اصفهان
جاذبه های طبیعی اصفهان

6- منطقه حفاظت شده گلستان کوه

در نزدیکی شهر خوانسار و در فاصله ی حدود 15 کیلومتری آن، کوهی به نام گلستان کوه وجود دارد که با ارتفاع 3631 متری خود ار جنوب غربی به شمال شرقی کشیده شده است. در دامنه های این کوه، منطقه ای حفاظت شده به نام گلستان کوه با وسعت 17000 هکتار قرار دارد که با ویژگی های متفاوت خود و گنجینه های طبیعی بسیار به عنوان یک منطقه ی مهم و تفرجگاه مناسب شناخته می شود.

وجود گیاهان دارویی، چشمه های متعدد و گل افسانه ای لاله واژگون از جمله جاذبه های مهم منطقه گلستان کوه به شمار می روند. برای آگاهی بیشتر در مورد گل های واژگون می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

لاله واژگون ؛ گل افسانه ای ایران

و در مطلبی دیگر به طور مفصل با منطقه گلستان کوه آشنا شوید:

منطقه گلستان کوه خوانسار ؛ میراث ارزشمند طبیعت اصفهان

 بهترین فصل سفر: از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد برای دیدن لاله های واژگون، لذت بردن از طبیعت و آب و هوای مطبوع در تابستان و تفریحات زمستانی و برف بازی در فصول سرد.

آدرس: 15 کیلومتری شهر خوانسار

راه دسترسی: برای رسیدن به این منطقه خودتان را به خوانسار برسانید که راه‌های ارتباطی آن از خمین – گلپایگان و اصفهان – داران می باشد. سپس سراغ روستای دره بید را در 15 کیلومتری این شهر بگیرید. در مسیر می توانید از علامت هایی با گل لاله واژگون برای پیدا کردن محل استفاده کنید.

گلستان کوه خوانسار
گلستان کوه خوانسار
photo by Vahid Mansouri

7- قنات دو طبقه مون

قنات مون تنها قنات دو طبقه در جهان است که در هر طبقه ی آن آب به صورت جداگانه و مستقل جریان دارد و از هیچ طبقه ای به دیگری نفوذ نمی کند. این شاهکار شگفت انگیز 800 ساله به عنوان تنها قنات دو طبقه جهان در تاریخ 26 تیرماه 1395 در اجلاسیه استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسیده است و با شماره 9023 در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

آدرس: اردستان – محله مون

قنات مون
قنات مون

8- پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه قاضی، منطقه ای به مساحت حدود 47142 هکتار را شامل می شود که از تنوع پوشش گیاهی و زیست جانوری برخوردار می باشد و هیچگونه سکونتگاه انسانی در آن وجود ندارد. این منطقه در زمان صفویان تا دوره ی قاجار به عنوان شکارگاه سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

رشته کوه های شیدان و کلاه‌قاضی، وجود 252 گونه گیاهی همچون درمنه، گل گندم، شقایق وحشی، لاله وحشی، اسپند، خارشتر، گیاهان دارویی و درختان و درختچه‌ها و  17 گونه پستاندار، 44 گونه پرنده، 11 گونه خزنده و یک گونه دوزیست، از جمله دیدنی های این پارک ملی می باشد.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

آدرس: 36 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان

راه دسترسی: جاده آسفالته اصفهان ـ شیراز از حاشیه ی شمالی و غربی پارک ملی کلاه قاضی گذر می کند و به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

پارک ملی کلاه قاضی

9- چشمه و آبشار لادر

چشمه لادر در واقع مجموعه ای از چشمه ها را شامل می شود که که در دل کوه های مشرف بر کمربندی غرب خمینی شهر قرار دارند. آب پس از خروج از این چشمه ها از روی صخره ای به سمت پایین سرازیر می شود و با وجود کم آب بودن بسیار زیبا به نظر می رسد. گردشگران زیادی برای گذراندن ساعاتی خوش به اطراف این آبشار می آیند.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

آدرس: 30 کیلومتری اصفهان – خمینی شهر

راه دسترسی: در مسیر اصفهان به نجف آباد وارد جاده دو شاخ به سمت اصغرآباد می شویم که ما را به جاده کمربندی می رساند. پس از ورود به کمربندی، جاده فرعی آسفالته شما را تا پای چشمه و آبشار می رساند.

جاذبه های طبیعی اصفهان

10- آبشار طامه

در شهرستان نطنز و در انتهای روستایی به نام طامه آبشاری وجود دارد که آب خود را از کوه های کرکس تامین می کند و در مسیر صعود به قله در میان طبیعتی چشم نواز، قرار گرفته است. ارتفاع آبشار طامه حدود 23 متر می باشد و آب آن پس از گذر از منطقه دلاوان به سمت آبشار سرازیر می گردد.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

آدرس: 30 کیلومتری اصفهان – خمینی شهر

راه دسترسی: وارد جاده اصفهان – نطنز شوید و پس از خروج از جاده ی اصلی و دور شدن از اتوبان در نزدیکی دانشگاه آزاد واحد نطنز، راه خود را در یک جاده ی فرعی موسوم به جاده امیریه ادامه دهید تا به روستای طامه برسید. از ماشین پیاده شوید و وارد دره ای به نام پاپول شوید که در امتداد باغ های روستا قرار دارد. در انتهای این دره می توانید آبشار طامه را ببینید.

جاذبه های طبیعی اصفهان

11- آبشار پونه زار

آبشار پونه‌زا، آبشاری زیبا و چشم نواز است که آب خود را از سرچشمه های متعددی در ارتفاعات زاگرس مرکزی تامین می کند و به عنوان ششمین آبشار مرتفع ایران شناخته می شود. رویش پونه در آبراهه های این آبشار سبب شده تا آن را به این نام بخوانند. رویش خزه های سرسبز در محل ریزش آب و وجود درختان زرشک وحشی در محوطه آبشار، بر زیبایی آن افزوده است.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

آدرس: 25 کیلومتری غرب فریدون‌شهر

راه دسترسی: پس از خروج از فریدون شهر به یک سه راهی می رسید که سمت راست آن شما را به سمت روستای چقیورت در 13 کیلومتری آبشار هدایت می کند. در کنار جاده تابلو آبشار را خواهید دید. در اینجا باید ماشین را پارک کنید تا پس از 3 کیلومتر پیاده روی در شیب نسبتا ملایم رو به پائین و 200 متر به سمت پایین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی به پونه زار می رسید.

آبشار پونه زا اصفهان

12- غار پریان

غار پریان یکی از جاذبه های زیبای اصفهان است که در فاصله 8 کیلومتری روستای ابیانه قرار دارد. این غار در سال 1379 کشف شد و غارنواردان تا کنون موفق شده اند حدودد 11 تالار را در آن کشف کنند.

چاه‌های خطرناک که در جای جای غار وجود دارند پیمایش کامل آن را بدون تجهیزات غیر ممکن می سازند اما در صورت آشنایی به فنون غارنوردی و همراه داشتن وسایل و لوازم مورد نیاز و با استفاده از راهنما و نقشه غار می توانید از پشمایش آن لذت ببرید.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

فاصله از اصفهان: 180 کیلومتر

راه دسترسی: برای رفتن به غار پریان به شهر میمه بروید و از شرق این شهر خارج شوید تا پس از حدود 20 کیلومتر رانندگی به 500 متری دهانه ی غار برسید. حالا باید یک کوهپیمایی با شیب تند را انجام دهید تا به غار برسید.

طبیعت اصفهان
طبیعت اصفهان

13- غار فریدون

یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان، غار فریدون است که از نظر باستان شناسی دارای اهمیت بسیاری می باشد و تونلی دست کن از زمان باستان در آن دیده می شود. گفته می شود فریدون پیشدادی به هنگام فرار از دست ضحاک مدتی را در کوه های این منطقه به سر برده و در این غار زندگی کرده است. پیمایش غار بدون طناب و ابزار کوهنوردی کاری دشوار و خطرناک می باشد و برای دیدن آن باید از لوازم و تجهیزات غارنوردی استفاده کنید.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

فاصله از اصفهان: 70 کیلومتر جنوب شرق اصفهان و 18 کیلومتری غرب روستای پیکان 

طبیعت اصفهان

14- آبشار طرزه

در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر و در نزدیکی روستایی به نام طرزه، آبشاری وجود دارد که با نام آبشار طرزه شناخته می شود و حدود 40 متر ارتفاع دارد. آب این آبشار از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در تمام فصول سال جلوه ی زیبایش را حفظ می کند.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

فاصله از اصفهان: 280 کیلومتر

راه دسترسی: برای دیدن این آبشار از اصفهان به سوی داران حرکت کنید تا به سه راهی فریدونشهر برسید. مسیر خود را به سمت فریدونشهر ادامه دهید و پس از رسیدن به شهر وارد جاده فریدونشهر به سیبک شوید. ادامه ی مسیر را در جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم و جاده پشتکوه موگویی به پشندگان طی کنید تا به روستای طرزه برسید.

طبیعت اصفهان
طبیعت اصفهان

15- آبشار شاه لولاک

شاه لولاک نام آبشاری با ارتفاع 70 متر است که در شهرستان لنجان قرار دارد. مردم محلی آن را با نام آبشار هولوکی نیز می شناسند و برای گذران اوقات فراغت به اطراف آن می آیند. آب این آبشار از چشمه ای در قلب دیواره ی آن سرچشمه می گیرد و میزان آبدهی آن در طول سال متغیر است. در بهار آبشار دیگری به ارتفاع 90 متر در نزدیکی شاه لولاک به وجود می آید و در زمستان قندیل های یخی جلوه ی دیگری به آبشار می دهند.

وجود مجموعه تفریحی و ورزشی در پایی آبشار این امکان را به گردشگران می دهد تا اوقات خوشی را در میان طبیعت سپری کنند.

بهترین فصل سفر: همه فصول سال

فاصله از اصفهان: 73 کیلومتر

راه دسترسی: وارد جاده اصفهان به شهرکرد شوید تا به چهار راه شهر باغ بهادران برسید. به سمت چپ بچیپید و تا شهر چرمهین مسیرتان را ادامه دهید.از راه جاده کمربندی تا میدان شهرداری چرمهین بروید و وارد بلوار آبشار شوید تا به آبشار شاه‌لولاک برسید.

طبیعت اصفهان
طبیعت اصفهان

سخن آخر

آیا تا به حال سفر به شهر اصفهان را تجربه کرده اید؟

جاذبه های طبیعی اطراف آن را از نزدیک دیده اید؟

چه دیدنی های دیگری را می شناسید؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر