آبشار شوی دزفول ؛ منحصر به فردترین آبشار خاورمیانه

طبیعت گاه با معجون سحرآمیزش شما را جادو می کند و به دوردست ها می کشاند&#۸۲۳۰;

آبشار شوی

طبیعت گاه با معجون سحرآمیزش شما را جادو می کند و به دوردست ها می کشاند…

وسوسه ی رسیدن به جلوه ای تازه و لذت بردن از آرامش، شما را از محل زندگیتان دور می کند و راهی سفر می سازد. سفری که می تواند به هر نقطه ای از زمین ختم شود و خاطره ای تازه را در ذهنتان حک کند.

شاید تصورتان این است که برای دیدن جاذبه های شگفت انگیز باید قدم از مرزها فراتر بگذارید و جایی دورتر از کشور خودمان در جستجوی آنها باشید. اما باید این تصورتان را کنار بگذارید تا بتوانید با ما به یکی از دیدنی ترین مناطق بیایید و از دیدنش شگفت زده شوید.

کوله بارمان را برداشته ایم و می خواهیم به گوشه ای از ایران عزیزمان سری بزنیم. قدم در راه می گذاریم تا به دیاری برسیم که همه آن را با نخلستان های تماشایی و رطب و خرماهای تازه اش می شناسند. امروز مقصدمان در استان خوزستان جای دارد، خطه ای که از نگاه بسیاری دور مانده و در برنامه ریزی سفرهایمان کمتر به آن توجه کرده ایم. غافل از اینکه همین دیار، جاذبه ای را در خود جای داده که در خاور میانه بی بدیل است.

راهی دزفول می شویم و  با هم دل به طبیعت می سپاریم تا به آبشار شِوی برسیم…

کارناوال را در این سفر همراهی کنید.

آبشار شوی

چرا آبشار شوی؟


– آبشار شوی یکی از زیباترین آبشار های ایران می باشد و از نظر بزرگی به عنوان یکی از منحصر به فردترین آبشار های خاور میانه شناخته می شود.

– مناظر کوهستانی، چشم اندازی بکر و دیدنی هایی کم نظیر در مسیر رسیدن به این آبشار قرار دارند که جذابیت سفر شما را دو چندان می کنند.

آبشار شوی
آبشار شوی

در مسیر آبشار شوی…

آبشار شوی خودش را در میان طبیعت پنهان کرده است و برای رسیدن به آن باید کمی سختی را به جان بخرید. اگر بخواهید با وسیله نقلیه به دیدن این شاهکار طبیعت بروید جاده شما را به نزدیکی آبشار می رساند اما از آن پس باید پیاده روی در مسیری کوهستانی و پرپیچ و پر شیب را تجربه کنید. البته دست نقاش طبیعت به حدی هنرمندانه این مسیر را آراسته است که شاید احساس خستگی کمی بی معنا برسد. می توانید از همان ابتدا قید وسیله نقلیه تان را بزنید و با قطار خودتان را به آبشار شوی برسانید که البته باید بدانید 2 تا 3 ساعت به زمان پیاده رویتان افزوده می شود.

همه چیز به شما بستگی دارد…

بسته به اینکه از چه مسیری راهی آبشار شوید، جلوه های متفاوتی انتظار شما را می کشند. از دره های سرسبز گرفته تا آبشارهای کوچک و بزرگ که با زمزمه ی آب شما را همراهی می کنند، همه و همه به روح شما جانی تازه می دهند و خستگی را از تنتان به در می کنند.

شاید همین دور از دسترس بودن است که بکر ماندن این طبیعت را تضمین می کند تا آبشار شوی تا ابد پاک و زیبا باقی بماند. تا چند صد متری آبشار هیچ اثری از آن وجود ندارد تا اینکه با عبور از آخرین پیچ این منطقه ی کوهستانی به ناگاه آبشاری خارق العاده خودش را به شما می نمایاند. زمزمه ی آب و وزش نسیم خنک آرامش را جایگزین تمام خستگیتان می کند و شما را به تحسین چنین اثری وا می دارد…

آبشار شوی
آبشار شوی
آبشار شوی
photo by Sasan Rashipour

آبشار شوی ؛ منحصر به فردترین آبشار خاورمیانه

در مناطق جنوبی کشورمان، در قلب رشته کوه های زاگرس، طبیعتی بکر قرار دارد که شاید هنوز از دست نامهربانی های انسان در امان مانده و شکوه زیبایی های خلقت را در خود حفظ کرده است. این طبیعت آبشاری تماشایی به نام شوی را در آغوش گرفته که با به نمایش گذاشتن سقوطی شکوهمند، دلبری می کند. شهر دزفول به داشتن چنین جاذبه ای می بالد که همچون نگینی در میان آن خطه از سرزمینمان می درخشد.

نام این آبشار در زمره ی زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد و ارتفاع 80 متری و عرض 75 تا 85 متری آن سبب شده تا از نظر بزرگی به عنوان یکی از منحصر به فردترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه محسوب گردد. در بدنه ی آبشار خروجی هایی وجود دارد که آب را با فشار به بیرون هدایت می کنند. آب پس از سقوط از ارتفاع به صورت پله پله در مسیری پوشیده از خزه های سبز جریان می یابد تا به رودخانه برسد.

به دلیل همین ویژگی های ارزشمند، نام آبشار شوی به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی خوزستان، از تاریخ 29 دی 1393در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

آبشار شوی

آبشار دوم شوی ؛ تکرار شکوهمند سقوط

همه چیز به زیبایی و شکوه یک آبشار ختم نمی شود. کافیست کمی از جلوه های تماشایی شوی دل بکنیم و از آن دور شویم تا پس از 30 دقیقه کوهپیمایی، کمی آنطرف تر آبشاری دیگر، تصویری تازه را در ذهنمان نقش کند. آبشاری که همه آن را به نام آبشار شوی دوم می شناسند اما شکل آن بسیار متفاوت از آبشار اول است. گویی این دو فرزند طبیعت همچون دو قلوهای ناهمسان در کنار یکدیگر به اجرای نمایشی تکرار نشدنی پرداخته اند.

آبشار شوی
آبشار شوی
photo by Iman Barzekar

دیدنی ها و تفریحات

تصاویر کم نظیری در این طبیعت به چشم می خورند که می توانند توسط شما ثبت شوند و تجربه ای تازه از عکاسی را بایتان به ارمغان بیاورند.

لمس قطرات آب و آب بازی دیگر فعالیتی است که می تواند برای لحظاتی شما را از همه ی دغدغه هایتان دور کند و خاطره ای خوش را به شما هدیه دهد.

با بردن لوازم و وسایل لازم می توانید روزی را در کنار این آبشار بگذرانید و پیک نیکی متفاوت را تجربه کنید.

در پایین آبشار دوم، حوضچه ای وجود دارد که به دلیل عمق مناسب و موقعیت خوبش می توانید در آن شنا کنید.

گشت و گذار در طبیعت اطراف این فرصت را به شما می دهد که مناظر تازه ای را کشف کنید و آنها را به خاطر بسپارید.

در محل خروجی آبشار غاری دیده می شود که به نقل از محلی ها، کیلومترها طول دارد. البته بدون ابزار و ادوات غارنوردی و آشنایی به اصول اولیه نباید وارد آن شوید اما اگر تجهیزات لازم را دارید بازدید از آن خالی از لطف نیست.

اگر علاقه مند به کوهنوردی هم باشید می توانید لذت صعود به کوه های اطراف را برای خود رقم بزنید.

آبشار شوی
photo by Reza Kafifar
آبشار شوی

آغاز و سرانجام آب

آب پس از بیرون آمدن از یک غار، از گردنه‌ ی بلند آبشار به پایین می ریزد و خودش را در روخانه ای جاری می سازد تا پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و شهر دزفول در استان خوزستان برسد.

آبشار شوی

دلیل نامگذاری

اکثر ساکنان روستاهای اطراف آبشار از اقوام لر و تیره ی بختیاری هستند به همین دلیل این آبشار با عنوان شوی که در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است، خوانده می شود. به دلیل نزدیکی به ایستگاه راه آهن تله زنگ، در برخی منابع به اشتباه از این آبشار با عنوان آبشار تله زنگ یاد شده است.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی های رفتاری قوم لر، مطلب زیر را بخوانید:

ویژگی های رفتاری خاص قوم غیور لر

و نگاهی به آداب و رسوم این قوم در مطالب زیر داشته باشید:

آداب و رسوم مراسم ازدواج بختیاری ها

رقص بختیاری ؛ جلوه ای از اتحاد و همبستگی عشایر

آبشار شوی
آبشار شوی

پوشش گیاهی و جانوری

در اطراف آبشار شوی درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم، بلوط و سایر درختان اقلیم زاگرسی دیده می شوند و در زیر آبشار و دیواره های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست، فرصت رشد پیدا کرده اند. منطقه ای که آبشار در آن قرار گرفته است از جاندارانی همچون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی میزبانی می کند.

آبشار شوی
آبشار شوی

کجا بمونیم؟

برای اقامت می توانید از هتل و مهمانسرا در شهر های نزدیک همچون دزفول استفاده کنید و یا با در نظر گرفتن نکات زیر اقامت در طبیعت را تجربه نمایید:

* اگر قصد اقامت در طبیعت را دارید، به دلیل وقوع بارندگی های شدید در فصل بهار، حتما پوشش پلاستیکی برای چادرهایتان به همراه داشته باشید تا از خیس شدن وسلیلتان جلوگیری کنید.

* توجه داشته باشید که فضای مناسب، وسیع، بدون شیب، مسطح و سایه در این منطقه بسیار محدود است پس باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن محل مناسب نمایید.

احتمال حضور جانوران وحشی در منطقه وجود دارد پس بقایای خون، خوراکی های پخته شده یا سرخ کردنی را جمع آوری کنید چرا که حیوانات را به سمت شما هدایت خواهد کرد.

* مکانی را برای برپا کردن چادر در نظر بگیرید که در هنگام بارندگی آب به زیر آن نرود و یا برای جلوگیری از این اتفاق، در کنار چادر آبرفتی به فاصله چند سانتی متر از آن ایجاد نمایید.

* سوخت هیزم در این منطقه محدود است پس همراه بردن چراغ خوراک پزی از ضروریات سفر به شمار می آید.

به منظور آشنایی اقامت در طبیعت، خواندن مطالب زیر را به شما توصیه می کنیم:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

آبشار شوی

ملزومات سفر

 داشتن کفش مناسب برای جلوگیری از لیز خوردن بر روی سنگ ها برای عبور از قسمت سنگی مسیر، کلاه نقابدار و کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، کوله مناسب و سبک، یک دست لباس اضافه، وسایل کمک های اولیه و خوراکی های مناسب از ضروریات این سفر به شمار می روند.

آب آبشار از دل کوه خارج می شود و فاقد آلودگی میکروبی یا شیمیایی می باشد پس می توانید از آن استفاده کنید چرا که حمل آب شما را خسته خواهد کرد. اگر آب کاملا بهداشتی می خواهید می توانید از جوشاندن آب و یا قرص کلر استفاده کنید.

آبشار شوی

بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای رفتن به آبشار شوی اواخر اسفندماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. در این زمان منطقه آب و هوای خوبی دارد و سرسبزی درختان آن را به زیباترین شکل می آراید. به ویژه در ایام عید نوروز شکوه و زیبایی شوی به اوج خود می رسد. بهتر است صبح زود راهی شوی شوید چرا که به هنگام پیاده روی چند ساعته، گرمای میانه ی روز برای شما آزاردهنده خواهد بود.

بهار و تابستان: قرار گرفتن شوی در شمال خوزستان باعث شده تا هوای گرمی داشته باشد اما وجود ارتفاعات کمی از این گرما می کاهد.

پاییز و زمستان: به دلیل اقلیم نیمه کوهستانی حاکم بر منطقه، در فصل سرما، برودت هوا نسبت به سایر مناطق استان تفاوت فاحشی دارد.

آبشار شوی
photo by Hamed Majd

موقعیت جغرافیایی

آبشار شوی در بین کوه های سرتنگ شوی از رشته کوه های زاگرس و  در دره‌ ای بین کوه چهل‌ و یک و سالن‌ کوه واقع است. این آبشار در مسیر راه آهن سراسری تهران – جنوب می باشد و در فاصله ی 10 کیلومتری از ایستگاه راه آهن تله زنگ قرار گرفته است.

به دلیل قرارگیری این آبشار در مرز استان خوزستان و لرستان، مردم شهرستان دورود در لرستان آن را جزء جاذبه های شهر خود می دانند اما موقعیت قرارگیری این آبشار نسبت به دهستان شوی و مرز شهرستان اندیمشک، فاصله ی اندک  آن از ایستگاه راه آهن تله زنگ در اندیمشک و اشاره به محل این آبشار در شهرستان دزفول، درجلد ششم از جغرافیای ایران، قرارگیری آن را در سردشت از توابع دزفول در شمال استان خوزستان تایید می کند.

آبشار شوی

راه دسترسی

آدرس

 استان خوزستان، 100 کیلومتری مرکز دزفول

راه دسترسی

اگر قصد سفر به آبشار شوی را دارید می توانید از طریق دو مسیر به آن برسید:

* از سمت منطقه‌ سردشت دزفول و پیرچل: از دزفول تا روستای سرتنگ راه مناسبی به طول 130 کیلومتر وجود دارد که شما را تا نزدیکی آبشار می رساند. مسیر خود را از دزفول آغاز کنید و به سمت منطقه‌ شهیون به راه بیافتید. راه خود را ادامه دهید تا به روستای سرتنگ برسید و ماشین را پارک کنید. از سرتنگ تا آبشار یک تا دو ساعت کوهنوردی ساده‌ در پیش دارید و سپس می توانید از زیبایی های این طبیعت تماشایی لذت ببرید.

* از طریق ایسـتگاه راه‌آهن تله زنگ: این مسیر طولانی تر از مسیر اول است و معمولا تنها ساکنین دزفول و سردشت از آن استفاده می کنند اما در طول مسیر امامزاده احمد معروف به پیر چل، آبشارهای متعدد با ارتفاع 5 تا 20 متر در فصل بهار و آبشار دوم معروف به آبشار سنگ‌ مار را می توان دید و لذت برد. برای رسیدن به این ایستگاه باید خودتان را به شهر دورود برسانید و از قطار دورود – اندیمشک استفاده کنید. تله زنگ هشتمین ایستگاه از دورود می باشد و 121 کیلومتر با آن فاصله دارد. پس از پیاده شدن از قطار در ایستگاه تله زنگ نیاز است که حدود یک کیلومتر از مسیر راه آهن را بازگردید. برای اینکار باید از روی پل معروف تله زنگ عبور کنید. البته باید توجه داشت که خطر سقوط در قسمت معلق آن وجود دارد. سپس راه خود را در مسیر پاخورده ادامه دهید تا با پیاده روی 2٫5 تا 3 ساعته به روستای شوی برسید. از اینجا می توانید یکی از دو راه زیر را برای رسیدن به آبشار انتخاب کنید:

_ قبل از ورود به روستا از عرض روخانه عبور کنید که در مواقع کم آبی این کار به راحتی میسر است اما در هنگام پرآبی باید تن به آب بزنید. توجه داشته باشید که عبور از رودخانه در ادامه ی مسیر خطرناک تر خواهد شد پس بهتر است از عرض آن عبور کنید و راه را در آن سوی رودخانه ادامه دهید.امتداد رودخانه را در پیش بگیرید تا به یک تنگه برسید که خطرناک ترین قسمت سفر شما می باشد. هرچند که جهت سهولت در رفت و آمد بخشی از کوه را به سیم بکسل مجهز کرده اند اما خطرات همیشه در کمین هستند. پس از گذر از این منطقه و حدود 1٫5 ساعت کوهپیمایی به آبشار شوی خواهید رسید.

_ اگر تمایلی به گذر از رودخانه و عور از تنگه ندارید می توانید مسیر خود را ادامه دهید و از کوه مقابلتان صعود کنید. این مسیر سربالایی تندی دارد و راه شما را دور خواهد کرد اما به دلیل عبور عشایر و جابه جایی دام هایشان، مناسب تر شده است و خطر کمتری شما را تهدید می کند. این مسیر برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند و یا در قالب گروهی با توانایی های مختلف سفر می کنند بسیار مناسب است.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

اهواز: 255 کیلومتر

دزفول: 100 کیلومتر

اندیمشک: 111 کیلومتر

موقعیت آبشار شوی بر روی نقشه

مختصات جغرافیایی E484936  N324745

آبشار شوی
آبشار شوی

دیدنی های اطراف

در سفر به آبشار شوی، می توانید از دیدنی های دیگری نیز لذت ببرید:

* روستای زیبای نور آباد با باغ های زیبای انار، آبشاری حدودا 20 متری، چشمه های متعدد و منظره ی دیدنی کوه های لنگر

* روستای تاریخی لیوس با معماری خاص و جالب

* آبی بیکران دریاچه زیبای شهیون

* دره کاید با مناظر بهشت گونه

آبشار شوی
photo by Mohammad Azarkish

توصیه های کارناوالی

با توجه به گزارشاتی مبنی بر دستبرد به وسایل برخی کوهنوران، بهتر است در گروهای شش نفر به بالا راهی منطقه شوید و برای دیدن از آبشار تعدادی از همراهانتان را در کنار چادر یا وسایلتان بگذارید.

طبیعت با سخاوت تمام، زیبایی هایش را برای شما به نمایش گذاشته است، پس در کنار لذت بردن از آنها، تلاش کنید آسیبی به آنها نرسانید.

در برخورد با افراد بومی به تفاوت های فرهنگی توجه کنید و با رفتارتان آها را نیازارید.

درست است که در سال های اخیر مسیر رسیدن به آبشار کمی مناسب تر شده است اما بهتر است از راهنمایی یک کوهنورد بهره ببرید و با اطمینان خاطر بیشتری سفر کنید. گروه های فعال کوهنوردی دزفول آماده ی ارائه ی خدمات این چنینی به شما هستند.

در مسیر آبشار شوی و حتی در روستای نزدیک آن، هیچ گونه امکاناتی اعم از رستوران،فروشگاه و سرویس بهداشتی وجود ندارد. پس از خروج از ایستگاه قطار نیز، هیچ جایی برای شارژ باطری وجود ندارد و کل محدوده فاقد آنتن تلفن همراه است. پس پیش از سفر اقدامات لازم را انجام دهید.

در محل خروجی آب از کوه، سراشیبیِ لیز و خطرناکی دارد که تا به حال منجر به سقوط تعدادی از گردشگران شده است. پس حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید.

اگر در نزدیکی شب به ایستگاه تله زنگ رسیدید بهتر است شب را در مسجد ایستگاه بگذرانید تا دچار دردسر نشوید.

آبشار شوی

سخن آخر

آیا تا به حال به خوزستان سفر داشته اید؟

تماشای زیبایی های آبشار شوی را تجربه کرده اید؟

چه جاذبه های دیگری را در آن منطقه می شناسید؟

منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما عزیزان هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان