برای گرفتن یک مجوز باید ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کنیم

یک تولید کننده اسباب بازی معتقد است: مشکلات بسیاری سر راه تولید کنندگان اسباب بازی قرار دارد و هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود.

برای گرفتن یک مجوز باید 120 میلیون تومان هزینه کنیم

محمد مهدی آجودانیه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی بازار اسباب بیان کرد: هزینه مواد اولیه مثل چوب و رنگ افزایش قیمت بسیاری داشته است و در حال حاضر این مواد را با دو نیم برابر بیشتر از گذشته تهیه می‌کنیم. رنگ‌هایی که ما برای اسباب بازی‌های چوبی استفاده می‌کنیم باید دارای میزان فلزات سنگین استانداردی باشد که این مواد معمولا خارجی و وارداتی هستند. چوب‌هایی هم که برای تولید استفاده می‌کنیم از کشورهای ترکیه و گرجستان وارد می‌شوند.

او با بیان اینکه همین موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده محصول شده است، اضافه کرد: با وضعیت فعلی معیشت مردم، اسباب بازی در اولویت‌های بعدی زندگی آنها قرار گرفته و چون قیمت اسباب بازی‌های ما نسبت به اسباب بازی‌های پلاستیکی بیشتر است، اولویت مردم نیست و روی میزان فروش ما نیز تاثیر مستقیم گذاشته است. 90 درصد اسباب بازی‌های چوبی کار دستی هستند بنابراین قیمت تمام شده آن نسبت به اسباب بازی‌های دیگر بالاتر است.

این تولید کننده با اشاره به اینکه درصدد هستیم بیشتر روی صادرات کار کنیم، افزود: فعلا کشور ترکیه را برای این کار در نظر گرفتیم اما متوجه شدیم باید استاندارد CE که مورد قبول اروپا است را داشته باشیم که فعلا با وجود افزایش نرخ ارز اگر بخواهیم این مجوز را بگیریم باید حدود 120 میلیون تومان هزینه کنیم. با این وجود فضای کاری بسیار دشوار شده و باید به دنبال بازار مشخص در یک کشور باشیم.

آجودانیه با بیان اینکه طراحی و بسته بندی اسباب بازی‌ها را هم شرکت خودمان انجام می‌دهد، اظهار کرد: در واقع از اسباب بازی‌های خارجی ایده می‌گیریم. به هرحال کشورهای دیگر مسیری را طی کرده‌ و در این زمینه از ما خیلی جلوتر هستند. ما نیز ایده‌های اصلی را از محصولات خارجی می‌گیریم و خلاقیت‌هایی را روی آنها پیاده می‌کنیم، به هیچ عنوان کپی صرف نمی‌کنیم و یکسری تغییرات از نظر ظاهری مثل سایز و رنگ روی آنها انجام می‌دهیم.

او درباره تفاوت برگزاری نمایشگاه‌های اسباب بازی در ایران با نمایشگاه‌های خارجی توضیح داد: ما در این زمینه مشکلات اساسی داریم. حدود دو هفته پیش در نمایشگاهی در کشور ترکیه شرکت کردم. در آن نمایشگاه یک کودک هم ندیدم و نمایشگاه صرفا برای صاحبان فروشگاه‌ها اجرا شده بود، به عبارتی سعی می‌کردند فروشگاه‌دار را برای بازدید از نمایشگاه ترغیب کنند تا با تولید کننده قرارداد ببندند اما نمایشگاه‌های ایران بیشتر جنبه اسباب بازی فروشی دارند. نمایشگاه باید کلیت داشته باشد اما در کشور ما بیشتر خانواده‌ها به همراه فرزندانشان برای بازدید از نمایشگاه‌ها می‌آیند و سعی می‌کنند اسباب بازی‌های ارزان قیمت بخرند.

این تولید کننده با بیان اینکه هنوز هم جنس خارجی وارد ایران می‌شود و متاسفانه سخت‌گیری هم در این حوزه وجود ندارد، گفت: اما سخت‌گیری بسیاری برای واردات اسباب بازی به کشوری مثل ترکیه وجود دارد و دولت وارد کنندگان را موظف می‌کند بارها نتیجه آزمایش نمونه‌گیری محصولات‌شان را برای آنها بفرستند و استانداردهای لازم را داشته باشند، همچنین تعرفه‌های سنگینی برای واردات وضع می‌کنند تا از تولید کنندگان کشورشان حمایت کنند.

وی ادامه داد: اما در کشور ما از اداره مالیات گرفته تا بخش‌های دیگر به تولید کننده فشار وارد می‌کنند و هیچ حمایتی نمی‌کنند. شورای نظارت بر اسباب بازی هم فقط مجوز می‌دهد و تسهیلاتی که لازم است، برای تولید کننده فراهم نمی‌کند. یک تولید کننده باید برای هر کاری از ثبت شرکت گرفته تا گرفتن استاندارد یک پروسه طولانی مدت را بگذراند. ما برای ثبت برند باید حدود 10 ماه وقت بگذاریم و هزینه‌های زیادی بپردازیم اما همین روند در هر بخش ظرف 24 ساعت در کشور ترکیه اتفاق می‌افتد.

آجودانیه که حدود یک سال است تولید اسباب بازی را شروع کرده، بیان کرد: من به عنوان تولید کننده تا زمانی که برندم ثبت نشود نمی‌توانم وارد رقابت در بازار خارجی شوم. بازارهای داخلی که جای خود دارد. مشکلات بسیار زیادی برای تولید کننده اسباب بازی وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان