نقد فیلم A Star Is Born؛ گاگا و کوپر فوق‌العاده ظاهر شده‌اند

بردلی کوپر و لیدی گاگا با فیلم فوق‌العاده‌‌شان، انتظارات و توقعاتی که از داستان‌های هالیوودی وجود داشته را بالا برده‌اند

بردلی کوپر و لیدی گاگا با فیلم فوق‌العاده‌‌شان، انتظارات و توقعاتی که از داستان‌های هالیوودی وجود داشته را بالا برده‌اند.
«ستاره‌ای متولد شده‌ است» هم‌زمان یک نمایش چندلایه‌ی پویا از فیلم کنسرتی جذاب و هم‌چنین عاشقانه‌ای فریبنده برای گاگا و کوپر است. بردلی کوپر در اولین تجربه‌ی فیلم‌سازی‌اش، اثری خوش‌آهنگ و بسیار زیبا ساخته است. دو بازیگر اصلی این کار، یک زوج جذاب را در یکی از بهترین فیلم‌های 2018 و بهترین فیلم موزیکال پس از «شیکاگو» Chicago در سال 2002 را شکل داده‌اند.

کوپر اولین کسی نیست که در مسیر ساخت این فیلم قدم گذاشته است. این چهارمین «ستاره‌ای متولد شده‌ است»ی است که ساخته شده است. در نسخه‌ی 1954 آن جودی گارلند Judy Garland و جیمز میسون James Mason درخشیدند و در نسخه‌ی 1976 کریس کریستوفرسون Kris Kristofferson و باربارا استرایسند Barbra Streisand نقش‌های اصلی را بر عهده داشتند؛ اما روش کوپر در نشان دادن ضعف‌ها، بدخلقی‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های شخصیتی نقش اول داستان، توانسته مفهومی ملودرام را به تصویر بکشد و نتیجه‌ی کار فوق‌العاده شده است.

مثل رابطه‌ی تندوتیز و هیجان‌زده‌ی میان روی اوربیسن Roy Orbison و گارث بروکس Garth Brooks، جکسون مین Jackson Maine (کوپر) نیز که از شهر کوچکی آمده، سخت‌کوش است و به همان اندازه نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کند. یک شب پس از یک اجرای پرفروش، جکسون به یک بار محلی می‌رود و عاشق الی Ally (گاگا) می‌شود که در حال اجرای آهنگ «La Vie en Rose» (اثر ادیت پیاف Édith Piaf) است. الی یک پیشخدمت هتل است که از مردها، صنعت موزیک و شغلش متنفر است. او استعداد ویژه‌ای در نوشتن آهنگ دارد اما از نشان دادن آن خجالت می‌کشد. جک او را تشویق می‌کند تا استعدادش را به کار گیرد و برای مردم بخواند.
جک الی را به یک کنسرت دعوت می‌کند و بعد او را به روی استیج می‌آورد تا آهنگ فوق‌العاده‌ی «Shallow» را که بخشی از آن را با همراهی یکدیگر نوشته بودند، بخواند. این صحنه که کمی پیش با افتاده و قدیمی جلوه می‌کند، برعکس به یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین‌ صحنه‌های فیلم تبدیل می‌شود.
یک ساعت اول «ستاره‌ای متولد شده‌ است» که الی به‌سرعت در حال رشد و ترقی است، بسیار رضایت‌بخش است؛ اما سراشیبی‌ها و بدخلقی‌های داستان برای تماشاچی ناهمساز است: جک به‌شدت به مصرف الکل اعتیاد پیدا کرده و به دلیل وزوز گوشش، شنوایی‌اش کم شده است. در همین حال، الی به‌سرعت راه تبدیل شدن به ستاره‌ی درجه یک موسیقی پاپ (مثل تبدیل شدن به لیدی گاگا) را طی می‌کند و جک کمال‌گرا و وابسته به اصول سنتی در موسیقی از او مأیوس می‌شود و اختلاف‌هایی میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

همچنین بخوانید:
حضور لیدی گاگا در اولین ساخته بردلی کوپر، A Star Is Born

عاشقان موسیقی کاملاً عاشق فیلم می‌شوند. لیدی گاگا و بردلی کوپر با ستارگان درجه یکدیگری نیز برای ساخت آهنگ‌هایی مثل «Black Eyes» و «I’ll Never Love Again» همکاری کرده‌اند. جدا از همکاری‌های درجه یک برای ساخت آهنگ‌ها، بازیگران نقش مکمل درجه یکی نیز در این فیلم حضور دارند. سام الیوت Sam Elliott در نقش برادر درون‌ستیز و مدیر تورهای جک، دیو چپل Dave Chappelle در نقش دوست قدیمی جک و اندرو دایس کلی Andrew Dice Clay در نقش پدر مهربان الی در فیلم حضور دارند.
«ستاره‌ای متولد شده‌ است» بدون شک یکی از نامزدهای بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد و زن اسکار خواهد بود و به دلیل ظهور دو ستاره‌ی اصلی‌اش بسیار موردتوجه قرار خواهد گرفت. گاگا مهارت‌های بازیگری‌اش را در کنار حرفه‌ی اصلی خودش به همه ثابت کرده است. بازی کوپر در نقش یک سوپراستار دارای نقاط ضعف اما در حال‌ رشد از بخش‌های مهم این فیلم به‌حساب می‌آید. در کنار صدای عالی گاگا در خواندن آهنگ‌ها، به استعداد خوانندگی کوپر نیز پی می‌بریم.

قطعاً از تأثیرگذارترین بخش‌های این فیلم می‌توان به روش تحسین‌برانگیز کوپر در کارگردانی و بازیگری این فیلم اشاره کرد. او در صحنه‌های موسیقی فیلم، بیش از توجه به دیدگاه مخاطب، بر دیدگاه یک هنرمند تأکید می‌کند. کوپر از انتخاب تصاویر زمینه تا متن آهنگ‌ها با مهارت خاصی همه‌چیز را کنار هم چیده است. او در این فیلم درباره‌ی موسیقی، عشق و دنیای سلبریتی‌ها حرفی برای گفتن دارد.

این مقاله برگرفته از نوشته‌ی برایان ترویت Brian Truitt در سایت USA Today است.سایر منتقدان درباره‌ی این فیلم چه گفته‌اند:
تری وایت Terri White ؛ امپایر Empire
یک اثر خیره‌کننده ساخته‌ی بردلی کوپر که به‌خوبی از لیدی گاگا در فیلمش بازی گرفته است. یک نسخه‌ی بازسازی شده که حالت و آوای فیلم نخست را به‌خوبی حفظ کرده است. صمیمیت و درخشش «ستاره‌ای متولد شده‌ است» هنوز پابرجاست.
لوک پارکر Luke Parker ؛ سایت We Got This Covered
جدا از کارگردانی و اجرای بی‌نظیر بردلی کوپر، لیدی گاگا تأثیر ماندگاری را در ذهن‌ها به ثبت می‌رساند. این فیلم به‌خوبی قابلیت‌های بالای این سوپراستار را به تصویر کشیده است. لیدی گاگا یک هنرمند شگفت‌انگیز است.
کتی والش Katie Walsh ؛ شیکاگو تریبون Chicago Tribune
کوپر می‌داند که مخاطبانی دارد که مشتاق شنیدن هستند. چیزی که او بازگو می‌کند بسیار زیبا، قدرتمند و آسیب‌پذیر است که قاطعیت دوست‌داشتنی دارد.
ریچارد روئپر Richard Roeper ؛ شیکاگو سان‌تایمز Chicago Sun-Timesیکی از چند سورپرایز عالی «ستاره‌ای متولد شده‌ است»، ایجاد تعادل میان داستانی احساسی در کار نمایش و شو با اجراهایی بی‌نظیر در دنیای خاص سرگرمی‌هاست که کارگردان، نویسنده و بازیگر اصلی این فیلم به‌خوبی از پس آن بر آمده است.
دانا استیونز Dana Stevens ؛ اسلیت Slate
حس بسیار دلپذیری است که بتوان پس از تماشای یک فیلم با حسی از کوفتگی سالن را ترک کرد. این حس، یادآور قدرت نهان سینما برای فریفتن، سرگرم کردن و شکستن قلبمان است.
جویی مورگنسترن Joe Morgenstern ؛ وال‌استریت ژورنال Wall Street Journal
ساده‌ترین چیزی که می‌توان درباره‌ی «ستاره‌ای متولد شده‌ است» گفت این است که همه‌چیز در این فیلم درست است. همه‌چیز در این فیلم هیجان‌انگیز و تقریباً معجزه‌آسا است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان