ماهان شبکه ایرانیان

انتقاد یک کارگردان از جشنواره‌های «کن» و «برلین»

خبرگزاری فارس: به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت، محمدحسین لطیفی کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری جشنواره فیلم «مقاومت» بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران می‌اندازد چراکه معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا می‌کند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی ٨ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کرده‌اند تا آرامش و امنیت امروز کشور تامین شود.

وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلح‌طلبی علاوه‌بر عرصه‌های سیاسی، به مرز‌های فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیت‌های امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سخت‌ترین و پر هزینه‌ترین فعالیت‌ها محسوب می‌شود، کمبود بودجه و نبود حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی و اظهار کرد: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متاسفانه بی توجهی به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ١٠٠ درصد به ٤ درصد رسانده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر حضور فیلم‌های مقاومت در جشنواره‌های فیلم سایر کشورها، علت موفق نبودن اکران فیلم‌های مقاومت ایران در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی را نبود حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرز‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره‌های بین‌المللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیست‌ها مدیریت می‌شوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنواره‌ها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلم‌های مقاومتی در سطح سینمای کشور‌های دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایه‌گذاری در سایر کشور‌ها را می‌طلبد.

لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشور‌های دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.

وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلم‌های هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان کرد: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلم‌های دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش می‌دهد در حالیکه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژه‌های متفاوت جهان، سهم بالایی از نیاز مخاطب را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین در انتخاب قصه یک فیلمنامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.

لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم مقاومت را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تاکید کرد: ایجاد فضای بروز استعداد‌ها و توانایی‌های افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعف‌های موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت، اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم استادان و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.

اعلام عناوین مستند‌های راه یافته به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

عناوین مستند‌های راه یافته به مرحله مسابقه سینمای ایران پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام شد. این آثار از میان بیش از 300 عنوان مستند رسیده به بخش ملی این رویداد سینمایی انتخاب شدند.

اسامی 62 فیلم مستند راه یافته به بخش رقابتی به این ترتیب اعلام شد:

مشدعباس ... بودن، نبودن/ سیدهاشم مرتضویان، شرح یک عکس/ ساتیار امامی، رویای ویتوریو/ مجتبی لطفی کرامتی، بومرنگ/ محسن نقی زاده، نار و انار/ حیدر بنی حمزه، صدای سکوت/ پناه برخدا رضایی، زینب/ محمد مهدی بهرامی نژاد، مرز مه آلود/ آتبین حسینی، زخم تازه/ سید محمد علی صدری نیا، فرزند ایران/ عارف جعفری چگنی، نبرد پالمیرا/ ساسان فلاح فر، آخرین فصل زندگی/ ساسان فلاح فر، یاران غار/ محمد فرج صالحی، نیمه شب 24 آوریل/ جواد موگویی، پرونده 1220/ محمد جواد رجب بیگی، رویای مرجان/ حمید مشایخی و محسن اسلام زاده، ابراهیم/ حسین احمدی، مردمان، نیمه جان/ روح الله قاسمی، گیسوان حلب/ میثم صبوحی، ادوارد/ محمدباقرشاهین، مظنه/ سیدرضا حسینی، چشم به راه/ مجتبی احسانی و علی محمد خانیکی، پسرم/ محمدمهدی خالقی، رویای روهینگیا/ محمد مهدی خالقی، بابایی/ مظفر حسینخانی هزاوه، مشق پدر/ مرتضی بالیده، صلیب‌های شکسته/ مهدی لارویی، سیدشجاع/ سیدحسن یوسفی، معمای C. 130/ سید مهدی دزفولی، چریک پیر/ سید مسعود امامی، پرواز هدهد/ مصطفی رزاق کریمی، حرمان/ حمید عبدالله زاده، چراغ خاموش/ حمید عبدالله زاده، مردی با سلاح کلمات/ حسین احمدی، نجات/ امیرحسین نوروزی، خوره/ محمدرضا امامقلی، آقای نخست وزیر/ محمدرضا امامقلی، ابوذر‌ها نمی‌میرند/ ناصر نادری، راز حلب/ ناصر نادری، قله‌های برفی/ ناصر نادری، قاتل خاموش / روح الله رضایی، جورچین / محمد دیندار، باتیمان گون/ محمد زارع، خانه/ مجید کلهر، آخرین پرواز/ محسن قیصری، بازگشت/ عبدالستار کاکایی، در جستجوی وطن شرقی/ علیرضا خوشنویس، همشهری جنگ/ احمد زایری، پیرمرد و خواننده/ امیر اصانلو، با صبر زندگی/ وحید فراهانی، حرام می‌خوریم؟!... /‌هادی محمدی نسب، دوزخ/ برهان احمدی، لوتوس/ محمدرضا وطن دوست، مردان زندگی/ یحیی رضایی، ثانیه‌های انتظار/ مصطفی اشراق، زنانی با گوشواره‌های باروتی/ رضا فرهمند، آقای معاون/ حسن وزیرزاده، بیتنا/ مصطفی اشراق کویرس / سعید صادقی، داستان یمن/ محمدعلی شعبانی، بانو قدس ایران/ مصطفی رزاق کریمی، ترور سرچشمه/ محمد حسین مهدویان.

گفتنی است تمام فیلم‌های راه یافته در بخش رقابتی بخش مستند جشنواره مورد ارزیابی هیأت داوران قرار خواهند گرفت، اما اکران همه فیلم‌های راه یافته در دستور کار ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قرار ندارد و تعداد محدودی از این آثار به انتخاب ستاد جشنواره اکران خواهد شد.

این آثار توسط هیاتی متشکل از مصطفی دالایی، مهدی نقویان، بهروز نورانی پور، محمد صدری و زهره یزدان پناه قره تپه انتخاب شدند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از 5 تا 9 آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان