بوکر ۲۰۱۸ برنده‌اش را شناخت/ نویسنده‌ ایرلند شمالی برنده جایزه

برای نخستین بار نویسنده‌ای از ایرلند شمالی به عنوان برنده جایزه من بوکر ۲۰۱۸ انتخاب شد.

بوکر 2018 برنده‌اش را شناخت/ نویسنده‌ ایرلند شمالی برنده جایزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک سلر، آنا برنز به عنوان برنده جایزه من بوکر 2018 معرفی شد و نام خود را به عنوان نخستین نویسنده از ایرلند شمالی که این افتخار نصیبش شده، ثبت کرد.

وی برای رمان «شیرفروش» این جایزه را دریافت کرد. این رمان در شهری از ایرلند شمالی می‌گذرد و درباره یک دختر کم سن است که با مردی آشنا و مجبور می‌شود با او ارتباط برقرار کند. جایگاه مرد در جامعه این دختر را مجبور به تحمل وی می‌کند و دختر به دلیل تهدیدهای وی در فضایی ناامن به سر می‌برد.

برنز هفدهمین زنی است که در تاریخ 49 ساله اهدای جایزه من بوکر، آن را به خانه می‌برد و جایزه 50 هزار پوندی این رقابت را دریافت می‌کند.

گروه داوران از این اثر به عنوان اثری اعجاب انگیز یاد کردند.

این داستان که از زبان اول شخص روایت می‌شود موفق شد تا رمان «همه چیز در زیر» نوشته دیزی جانسون 27 ساله را که جوان‌ترین نامزد جایزه من بوکر در طول تاریخ اهدای آن بود و شانس زیادی برای دریافت جایزه داشت، پشت سر بگذارد.

دیگر نامزدهای نهایی جایزه من بوکر 2018 «واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان از کانادا، «اتاق مارس» نوشته ریچل کوشنر از آمریکا، «فراداستان» نوشته ریچارد پاورز از آمریکا و «برداشت طولانی» نوشته رابین رابرتسون از بریتانیا بودند.

«شیرفروش» چهارمین رمان برنز است. این نویسنده سال 1962 در بلفاست متولد شده است.  او نخستین رمانش را با عنوان «هیچ‌ ‌استخوانی» سال 2001 منتشر کرد و 6 سال بعد رمان «تعمیرات جزیی» را راهی بازار کتاب کرد. «تقریبا قهرمان» رمان کوتاه او نیز سال 2014 به بازار آمده بود.

کوامی آنتونی آپیا که ریاست این دوره جایزه من بوکر را برعهده داشت گفت یک چیز شگفت‌انگیز درباره این کتاب جنس زبان آن بود و این کتاب به نحوی شگفت‌انگیز از زبان زنی بیان شده که در یک جامعه تقسیم شده زندگی می‌کند. برنز در این رمان نامی برای شخصیت‌هایش تعیین نکرده و حتی راوی داستان از خودش به عنوان خواهر وسطی یاد می‌کند. نویسنده کتاب چندی پیش در مصاحبه‌ای درباره کتابش گفته بود این کتاب به اسم‌ها کاری ندارد.

در فهرست اولیه جایزه من بوکر 2018 که دربرگیرنده نام 13 اثر بود، 6 نویسنده از بریتانیا، سه نویسنده از آمریکا، دو نویسنده از ایرلند و دو نویسنده از کانادا جای داشتند.

جایزه من بوکر از سال 1969 اهدا می‌شود واز مهمترین جوایز ادبی بریتانیا و جهان انگلیسی زبان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان