ماهان شبکه ایرانیان

رمزگشایی یک روزنامه از باند عادل فردوسی پور

علیرضا انتظامی: پخش نشدن برنامه نود در دوشنبه‌شب گذشته هر علتی که داشت یک بار دیگر صحیح بودن نوشته‌ها و گفته‌های چند سال اخیر درباره لزوم کنترل و نظارت بر عملکرد مجری برنامه را بیش از پیش به اثبات رساند. ماجرا بسیار ساده است و در عین حال تاسف‌بار.

مدیران یک شبکه از ده‌ها شبکه تلویزیون تصمیمی می‌گیرند. درست یا غلط. این تصمیم برای همه برنامه‌ها یکسان اجرا می‌شود. ناگهان مجری یکی از برنامه‌ها با رسانه دیگری مصاحبه می‌کند و برای مدیران شبکه شاخ و شانه می‌کشد. تا اینجای کار حرکت غیرحرفه‌ای این مجری که بار‌ها هم تکرار شده قطعا مستحق تنبیه است، اما نکته تاسف‌بارتر ادامه ماجراست. چیزی که بار‌ها در این رسانه بر آن تاکید شد و آن چیزی نیست جز وجود یک باند رسانه‌ای برای پوشش حرکات این مجری و فشار بر مسؤولان رسانه ملی با محوریت خود این فرد و در واقع همان چیزی که بار‌ها با عنوان «باند رسانه‌ای فردوسی‌پور» از آن یاد شده است.

جمعی از دوستان فردوسی‌پور در رسانه‌های مختلف ورزشی که سال‌هاست وظیفه حمایت و برجسته کردن اخبار این مجری تلویزیونی را برعهده دارند. این‌ها اولا با انعکاس کامل برنامه‌های هر هفته در رسانه‌های خود به تبلیغ این برنامه پرداخته‌اند و ثانیا هرگونه حاشیه درباره این مجری و برنامه وی را در ابعاد وسیع منتشر کرده‌اند. یکی از کارکرد‌های این باند رسانه‌ای فشار بر مسؤولان صداوسیما در مواقع لزوم است. همچنین در مواردی که فردوسی‌پور یا برنامه وی دچار حاشیه می‌شوند این باند رسانه‌ای بسیار هماهنگ به کمک وی می‌آید و به تخریب منتقدان می‌پردازد. نمونه‌های فراوانی از این دست وجود دارد که یکی از آخرین نمونه‌های آن ماجرای دعوت پویول به ویژه‌برنامه جام‌جهانی 2018 بود، اما در ماجرای پخش نشدن نود این هفته، صرفنظر از علت وقوع این ماجرا، بررسی عملکرد این باند رسانه‌ای پس از وقوع این جریان حاوی چند نکته است.

مسؤولان ورزشی چند خبرگزاری، چند روزنامه ورزشی و چند سایت و کانال در فضای مجازی مهم‌ترین اعضای این باند رسانه‌ای هستند. در ماجرای اخیر با وجود اینکه اصلا موضوع مهمی اتفاق نیفتاده بود و بر اساس یک تصمیم به علت پخش شدن همه مسابقات فوتبال لیگ ملت‌های اروپا در 4 شب (شنبه تا سه‌شنبه) برنامه‌های شبانه شبکه سوم از جمله نود تعطیل شده بود، اما این تیم رسانه‌ای پس از مصاحبه اولیه فردوسی‌پور با یک خبرگزاری وارد عمل شد.

ابتدا تلاش کرد با همان سبک و سیاق همیشگی و تهدید مدیران رسانه ملی و شبکه سوم بر تصمیم آنان تاثیر بگذارد، اما وقتی متوجه شد این تصمیم درباره همه برنامه‌های شبکه است و تغییر نخواهد کرد رو به مظلوم‌نمایی آورده و ضمن حمایت از فردوسی‌پور به تخریب مدیران شبکه سوم پرداخت. در یکی از مهم‌ترین اقدامات این تیم رسانه‌ای، ضمیمه ورزشی روزنامه شهرداری تهران با چاپ عکس بزرگی از فردوسی‌پور و انتخاب تیتر «زیر تیغ» با طرح سناریویی عجیب، پخش نشدن یک قسمت از برنامه نود آن هم در هفته تعطیلی لیگ برتر فوتبال را برنامه‌ریزی مدیران شبکه سوم و تلاش برای تضعیف مجری نود تحلیل کرد. برای توجیه این تحلیل حتی نگارنده مطلب مدعی شد مسابقات لیگ ملت‌های اروپا در گروه اول که با حضور قدرت‌های بزرگ فوتبالی برگزار می‌شود، در ایران علاقه‌مندی ندارد. مثلا مسابقاتی مانند آلمان ـ. فرانسه یا اسپانیا ـ. انگلیس (!) و باز نکته تاسف‌بارتر اینکه روزنامه‌ای که با پول بیت‌المال و مردم تهران منتشر می‌شود به علت روابط دوستانه مسؤولان ورزشی‌اش با یک مجری تلویزیون، در انتهای مطلب فردوسی‌پور را تحریک می‌کند در مقابل مدیران تلویزیون ایستادگی کند. تیتر این بخش از مطلب «چرا کوتاه آمدی عادل؟» انتخاب شده و به فردوسی‌پور انتقاد می‌کند چرا در مقابل مدیران کوتاه آمده است؟ و در نهایت اعلام می‌کند «جنگ مدیران شبکه سوم و عادل حالا کاملا علنی شده است». مطالب دیگری هم در برخی سایت‌ها، روزنامه‌ها و فضای مجازی منتشر شد، اما در نهایت باند رسانه‌ای فردوسی‌پور نتوانست با هدایت‌های این مجری موجی را که مدنظرش بود ایجاد کند؛ و البته جذابیت مسابقات فوتبال پخش‌شده بویژه مسابقه اسپانیا ـ. انگلیس موجب رضایت بینندگان شد.

اما نکته مهم این است که اولا مدیران صداوسیما باید تکلیف خود را با خودسری‌ها و رفتار‌های غیرحرفه‌ای این مجری که اعتبار رسانه ملی را هدف قرار داده است روشن کنند. وی باید در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان صداوسیما که موجبات شهرت وی را فراهم آورده فعالیت کند. ثانیا باید با رفتار‌های رسانه‌ای وی خارج از صداوسیما که در واقع دستور آغاز تحرکات باند رسانه‌ای وی است، به طور جدی برخورد شود. ثالثا مسؤولان رسانه‌های دیگر به این نکته توجه کنند که دخالت در یک تصمیم درون‌شبکه‌ای و تبدیل آن به موضوع رسانه‌ای اگر چه ممکن است جذابیت‌هایی فراهم کند، اما رویه خوبی در کار رسانه‌ای نیست و آنان باید بر عملکرد بخش ورزشی خود نظارت کافی داشته باشند؛ و نکته آخر اینکه مسؤولان صداوسیما با حل مشکلات داخلی خود اجازه انتشار آن را در محیط‌های رسانه‌ای کشور ندهند. برای شناخت بیشتر باند رسانه‌ای فردوسی‌پور می‌توانید منتظر واکنش‌های روز‌های بعد آنان باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان