آیا آمریکا می تواند اینترنت ایران را قطع کند؟

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل امروز در مورد احتمال قطع اینترنت کشور توسط آمریکا در مرحله جدید تحریم ها که از ۱۳ آبان آغاز می شود، گفته اگرچه احتمال این کار از سوی آمریکا ضعیف است، ولی تدابیری اندیشیده شده تا کارکردهای ضروری کشور حفظ شود. اینجا سؤال مهمی مطرح می شود آیا آمریکا می تواند اینترنت ایران را قطع کند؟

آیا آمریکا می تواند اینترنت ایران را قطع کند؟

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل امروز در مورد احتمال قطع اینترنت کشور توسط آمریکا در مرحله جدید تحریم ها که از 13 آبان آغاز می شود، گفته اگرچه احتمال این کار از سوی آمریکا ضعیف است، ولی تدابیری اندیشیده شده تا کارکردهای ضروری کشور حفظ شود. اینجا سؤال مهمی مطرح می شود آیا آمریکا می تواند اینترنت ایران را قطع کند؟

اینترنت تحت اختیار هیچ کشوری قرار ندارد

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی دیگر از کشورهای جهان را از آن بیرون کند. بنابراین قطع کردن اینترنت ایران توسط آمریکا صرفاً به معنای آن است که واشنگتن به واسطه اعمال تحریم های پولی و مالی، ایران را از دستیابی به سرویس های زیرساختی اینترنت باز دارد. در بین این دو مورد، ترافیک بین الملل (Gateway) و DNS اهمیت ویژه ای دارند.

«محمدرضا کریمی»، مدیر عامل شرکت پیشگامان در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به اینکه تهدید مورد بحث اصلاً جدی نیست، گفت:

«شرکت ارتباطات زیرساخت، ترافیک بین المللی ایران را حداقل از 12 گیت‌وی اصلی در کشورهای همسایه تأمین می کند که همگی ارتباط خوبی با ایران دارند و تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار نمی گیرند، ضمن اینکه همواره امکان ترانزیت داده از طریق کشورهای دیگر و تأمین کننده های ثالث وجود دارد و ایران به کشور یا لینک خاصی وابسته نیست.»

قطع اینترنت ایران توسط آمریکا

نقشه سرورهای ریشه DNS

مدیر عامل پیشگامان به دیجیاتو می‌گوید که در مورد سرویس DNS هم جای نگرانی نیست، چون این سرویس ماهیتی بین المللی دارد و نهادهای تصمیم گیرنده آن ارتباطی با آمریکا ندارند: «ضمن اینکه هم اکنون چند سرور ریشه DNS در کشور فعال هستند و به راحتی نیازهای کاربران را تأمین می کنند.»

زیرساخت های ارتباطی حتی در شرایط جنگی هم آسیب نمی بینند

اما سؤال مهم تر این که چرا آمریکا می خواهد اینترنت ما را قطع کند؟ از هر نظر که نگاه کنیم، این اقدام منطقی نیست و تاکنون هر دفعه قطعی اینترنت را تجربه کرده ایم، ریشه داخلی داشته است. تاریخ نشان داده که حتی در شرایط جنگی هم معمولاً زیرساخت های ارتباطی آسیب نمی بینند، چون کشورهای متخاصم از این ابزار برای کسب اطلاعات و نفوذ سایبری بهره می برند. از طرف دیگر، ارتباطات بین المللی یکی از پایه ای ترین موارد حقوق بشر محسوب می شود و حتی در اسناد OFAC خزانه داری آمریکا هم این حق به رسمیت شناخته شده است.

بنابراین به نظر می رسد آمریکا حتی اگر بخواهد دسترسی ایران به اینترنت بین الملل را قطع کند (که اصلاً منطقی نیست) کار بسیار دشواری را پیش رو خواهد داشت. کریمی خبر می‌دهد در بدترین حالت، باز هم بسیاری از سرویس های داخلی زیرساختی کشورمان در چارچوب شبکه ملی اطلاعات به فعالیت خود ادامه خواهند داد و مشکلی برایشان پیش نمی آید، موضوعی که توسط سردار جلالی هم مطرح شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان