عضو فراکسیون محیط زیست:

قانون در حمایت از محیط‌بانان ضعف‌های زیادی دارد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف هرچه سریعتر لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان ضرورت دارد، گفت با تصویب این لایحه مشروط بر رفع ایرادات و ابهامات حقوقی، بخش زیادی از مشکلات محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشور حل می‌شود

قانون در حمایت از محیط‌بانان ضعف‌های زیادی دارد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف هرچه سریعتر لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان ضرورت دارد، گفت با تصویب این لایحه مشروط بر رفع ایرادات و ابهامات حقوقی، بخش زیادی از مشکلات محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشور حل می‌شود.

به گزارش به نقل از پانا، سحرگاه چهارشنبه 25 مهرماه در منطقه کوهستانی پارک ملی گلستان، درگیری بین شکارچیان غیرمجاز و محیط‌بانان اتفاق افتاد که در این درگیری یکی از محیط‌بانان پارک ملی گلستان به شهادت رسید. سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به شهادت محیط‌بان گلستانی در درگیری با شکارچیان متخلف به پانا گفت: خبر شهادت محیط‌بانان، خبری اندوهبار است که بار دیگر ضرورت‌ها را برای مقابله با تخریب‌گران و مهاجمان به محیط زیست کشور هشدار می‌دهد و گوشزد می‌کند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به ضعف قانون در حمایت از محیط‌بانان اشاره کرد و گفت: مسائلی که محیط‌بانان با آن دست به گریبان هستند، نشان می‌دهد ضعفی در قانون حمایت از محیط‌بانان وجود دارد که اصلی‌ترین نتیجه آن محدود شدن محیط‌بان برای حفاظت از محیط‌ زیست و آسیب رسیدن به محیط و محیط‌بان است. در این راستا لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان تهیه شد و در کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و کمیسیون‌های فرعی مجلس به تصویب رسیده است که باید هر چه زودتر برای تصویب نهایی مجلس به صحن علنی ارائه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هدف از ارائه لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را کاهش هزینه‌های حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست کشور عنوان کرد و گفت: ایجاد فضای امن و پشتوانه قانونی و حمایتی برای حافظان عرصه طبیعت کشور منجر به ایستادگی بیشتر آنها در برابر متخلفان و متجاوزان می‌شود. کمبود نیروی انسانی، ریسک بالای کاری و ابهامات موجود در قوانین و مقررات درباره حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشور، از ضرورت‌های حمایت از حافظان منابع طبیعی کشور است.

وی تصریح کرد: در این لایحه که به منظور حمایت از این حافظان طبیعت است علاوه بر تثبیت وضع استخدامی، بیمه مسئولیت و سلامت بدنی محیط‌بانان و خانواده آنان و امنیت قضایی لازم برای ایفای مسئولیت‌های محول در نظر گرفته شده است. همچنین یکی دیگر از ابعاد این لایحه استفاده از ظرفیت‌های قانون مدیریت خدمات کشوری و موضوع هماهنگ کردن حقوق و مزایای محیط‌بانان با نیروهای مسلح و مأموران امنیتی به‌طور جداگانه است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: از تاریخ تصویب این قانون سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است از همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی و اعضای سمن‌های محیط زیست در مواردی همچون هزینه‌های درمانی و جبران خسارات و صدمات مالی و جانی حمایت کند.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت مکلف شده است اعتبارات مربوط به پرداخت دیه و خسارت به اشخاص و اعتبارات مربوط به جبران خسارات واردشده به محیط‌بانان و ماموران اجرائی و کلیه هزینه‌های بیمه‌ای موضوع قانون را در ردیف مستقل با عنوان این لایحه در بودجه سنواتی منظور کند و این لایحه یگان حفاظت سازمان را دارای ردیف بودجه‌ای مستقلی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بنابراین بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد با تصویب این لایحه مشروط بر رفع ایرادات و ابهامات حقوقی، بخش زیادی از مشکلات محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشور حل خواهد شد. همچنین باید برخی موضوعات مانند هوشمندسازی مناطق چهارگانه و پارک‌های ملی که کمک بسیاری به محیط‌بانان در حفاظت از این عرصه خواهد کرد، تشکیل شعب تخصصی قضایی محیط زیست، کاهش ساعت کاری محیط‌بانان و جنگل‌بانان و افزایش تعداد آنها مطابق با استانداردهای جهانی در دستور کار قرار گیرد.

ذوالقدر ابراز امیدواری کرد که تصویب نهایی این لایحه باعث شود وقایع تلخی چون شهادت محیط‌بانان رخ ندهد و آسیب‌های جسمی و روحی آنان و خانواده‌هایشان به حداقل ممکن برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان