تغییر نگرش کی‌روش در جام ملت‌ها نسبت به جام‌جهانی؛

ایران با فوتبال مالکانه و زیباتر در جام ملت‌های آسیا

پوریا نبی مربی ایرانی شاغل در فوتبال استرالیا اعتقاد دارد ایران در جام ملت ها فوتبال متفاوتی را ارائه خواهد داد.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران موفق شد بولیوی را شکست دهد اما پیام این مسابقه فارغ از آن چه روی سکوها وجود داشت، تغییر نگرش ایران نسبت به جام جهانی بود. تیم ملی ایران مالکیت توپ بیشتری داشت و همچنین زیباتر بازی می کرد، هرچند که در دقایقی چنین چیزی دیده نشد. باتوجه به انجام این مسابقه و در پیش بودن جام ملت های آسیا به سراغ پوریا نبی مربی ایرانی شاغل در فوتبال استرالیا رفتیم و نقطه نظرات کارشناسی او را درباره شرایط تیم ملی ایران جویا شدیم:

* طبیعی بود که ایران در جام جهانی با 2 هافبک دفاعی بازی کند تا فضای نفوذ حریفان را ببندد. اما در مقابل تیم هایی نظیر بولیوی هدف بستن فضا نیست و ایران قصد حمله و هجوم دارد. در چنین شرایطی طبیعتا دفاع های کناری هم اجازه بیشتری برای نفوذ خواهند داشت. برای انتخاب استراتژی باید ببینیم که از تورنمنت چه می خواهیم؟ از جام ملت ها ایران قهرمانی می خواهد و باید هم تغییر نگرش نسبت به جام جهانی داشته باشد.

* بنظر من بزرگترین دستاورد جام جهانی همین بود که بدانیم با مالکیت توپ زیاد و حتی دوندگی زیاد نمی توان به موفقیت رسید. اکثر تیم هایی که مالکیت زیاد داشتند نتوانستند به دور نهایی برسند، آلمان در گروهی حذف شد و اسپانیا هم به روسیه باخت. این که خیلی از تیم ها سبک دفاع - ضد حمله را انتخاب کردند، اتفاقی نیست و به نظرم انتخاب کارلوس کی روش هم کاملا درست بود. در این مدت انتقادهای زیادی علیه سردار آزمون وجود داشت اما کی روش حتما از او رضایت دارد چرا که اجازه نمی داد هافبک دفاعی و دو دفاع میانی حریف در حملات شرکت کنند و نقشش را خیلی خوب ایفا می کرد.

* مربیانی نظیر کارلوس کی روش، ژوزه مورینیو و ویلاش بوآش همگی زیر نظر پروفسور ویتور فراده آموزش مربیگری دیده اند و برای چنین مربیانی گیم پلن اهمیت بسیاری دارد. این که تعیین کنند در لحظه های مختلف بازی تیم با چه سبک و شیوه ای بازی کند و در مقاطع مختلف مسابقه، سبک بازی مشخص باشد.

* چرا ایران باید مقابل اسپانیا بازی کند؟ این پیش از جام ملت ها چه دستاورد  فوتبالی برای ایران دارد؟ اسپانیا ما را وادار می کند در 30 متر عقب زمین دفاع کنیم در حالی که عراق چنین کاری را نمی تواند بکند، بنابراین بازی دوستانه حتما باید متناسب با تورنمنت باشد.

* استرالیا 3-4سال فوتبال مالکانه بازی می کرد و با همین شیوه به جام جهانی هم رسید اما در جام جهانی با مربی جدیدش فن مارویک هلندی دفاع - ضد حمله بازی کرد منتها آن ها در 45 متر عقب زمین دفاع می کردند اما ایران در 30 متر عقب زمین.

* نفراتی که اکنون در تیم ملی هستند را ثمره کار و تلاش کارلوس کی روش می دانم، منظورم گروهی است که او دور هم جمع کرده که گروه فوق العاده ای هم هست. در دفاع راست صادق محرمی، رامین رضاییان و وریا غفوری حضور دارند و بقیه پست ها نیز از چنین شرایطی برخوردارند. کارلوس کی روش در روزهای منتهی به جام ملت ها سرگیجه خواهد گرفت و به سختی می تواند 23 بازیکن را انتخاب کند. می توانم بگویم ایران از لحاظ نفری نسبت به استرالیا برتری دارد اما وضعیت ژاپن متفاوت است.

* ایران تا نیمه نهایی می تواند در جام ملت ها پیش برود چون مسیر خیلی سخت و غیرممکنی را در پیش ندارد. استرالیا می تواند حریف سرسختی برای ایران باشد اما فراموش نکنیم استرالیا در حال پوست اندازی است، آن ها با جدایی گری کیهل و کاپیتانشان دست و پنجه نرم می کنند. من قلبم و روحم می گوید ایران قهرمان می شود و از ته دل این را می خواهم اما ژاپن تیم بسیار باکلاسی است و عقلم می گوید ژاپن قهرمان خواهد شد.

* شک نکنید در مرحله گروهی ایران از تمام هم گروهی ها موقعیت گل بیشتر و مالکیت توپ بیشتری خواهد داشت. ایران با نگرش متفاوت به جام جهانی می رود اما امکان دارد در مراحل آخر و به خصوص بازی با تیم هایی مثل ژاپن تغییر سبک بدهد و مثلا از 2 هافبک دفاعی استفاده کند.

* مصاحبه ها و برخی رفتارهای کی روش را هیچ کسی تائید نمی کند، حتی اگر مخاطب آن صحبت ها حمید استیلی نبود هم قابل تائید نبود چه برسد به حمید استیلی که یکی از اسطوره های فوتبال ایران است. کی روش شطرنج باز خوبی است، آیا شما باور می کنید مصاحبه مک در موت هماهنگ شده نباشد؟ کی روش خیلی خوب می داند یک مربی ملی باید رختکن را در دست داشته باشد و به همین دلیل او با بازیکنان برخورد بسیار خوبی دارد و مثلا سعی می کند رضاییان را در شرایطی که تیم ندارد به تیم ملی دعوت و از او حمایت کند، طبیعی است بازیکنان هم هوای کی روش را داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان