سریال دنباله‌داری به نام تتلو

در دوره‌ای که فضای اینترنتی در دسترس همگان قرار گرفت و کامپیوتر تبدیل به یک ابزار چندمنظوره برای افراد شد، پدیده‌ی موزیسین‌های زیرزمینی هم نمود تازه‌ای پیدا کرد

در دوره‌ای که فضای اینترنتی در دسترس همگان قرار گرفت و کامپیوتر تبدیل به یک ابزار چندمنظوره برای افراد شد، پدیده‌ی موزیسین‌های زیرزمینی هم نمود تازه‌ای پیدا کرد. جامعه به‌یک‌باره با حجم بسیار زیادی از تولیدات زیرزمینی مواجه شد و ادبیات جدیدی و البته در بعضی موارد سطح پایین، وارد فضای موسیقایی کشور شد. از افرادی نظیر محسن نامجو، شاهین نجفی گرفته تا محسن چاوشی و محسن یگانه و بنیامین نیز از همین راه توانستند راهی به گوش مخاطب باز کنند اما غیرازاین افراد تنها عده‌ای از آن‌ها توانستند به عرصه‌ی رسمی نشر آلبوم راه پیدا کنند و عده‌ای هم برای همیشه زیرزمینی ماندند و عده‌ای هم مهاجرت کردند. موسیقی زیرزمینی سبک‌ها و جریان‌های مختلفی را در برمی‌گرفت و ازاین‌رو است که می‌شود در این مجموعه نام‌هایی نظیر تهی، ساسی مانکن، علیشمس و تتلو را در کنار نام‌هایی چون نامجو، چاوشی، یگانه و … قرار دارد و پرواضح است که هرکدام از این نام‌ها راه خود را پیمودند و جریان فکری خود را دنبال می‌کنند. آن‌هایی که مهاجرت را راه چاره دانستند چند سالی هست که به شبکه‌های فارسی‌زبان راه باز کردند و تولیدات خود از راه‌های مختلف به گوش مخاطب می‌رسانند اما تتلو که شاید همسو با تهی، ساسی‌مانکن و علیشمس بود تا آخرین لحظه ماند و حاشیه آفرید.

امیر‌حسین مقصودلو در میان انبوهی از کارهای منتشر شده در اینترنت، کارهای خودش را منتشر نمود و کم‌کم نامی میان نام‌ها برای خود دست‌وپا نمود و با پخش کلیپ از خود رونمایی کرد. طرفدارانش علاقه دارند تا او را پیشرو و پدر سبک R&B بدانند و به‌هرحال موسیقی او ترکیبی از همه‌چیز است و شاید نتوان او را در یک قالب مشخص قرار داد؛ اما امیر‌حسین مقصودلو بیش از آنکه یک خواننده باشد حاشیه‌هایش بار شهرت او را به دوش می‌کشند.

او یک روز از خوانندگی خداحافظی می‌کند و باز برمی‌گردد و می‌خواند، یک روز تصمیم می‌گیرد در سطح اول فوتبال مملکت بازی کند و سرزده وارد تمرین پرسپولیس می‌شود که محترمانه عذرش را می‌خواهند، با تیم‌های دیگر وارد مذاکره می‌شود که آن‌ها برای فرار از حاشیه با حضورش مخالفت می‌کنند و یک روز وارد جریان سیاسی کشور می‌شود و فردایش رنگ عوض می‌کند. رفتار تتلو و هیجاناتی که از پس این رفتار می‌آید را اگر در دهه‌ی هفتاد برای کسی تعریف می‌کردید به یک داستان غیرواقعی شباهت داشت اما امروز تتلو و تمام حواشی‌اش یک حقیقت انکارناپذیر است.

همچنین بخوانید:
نقدی بر آخرین آلبوم محسن چاوشی؛ آتش این ابراهیم گلستان ندارد…

اما چگونه می‌شود که پدیده‌ای چون تتلو رشد می‌کند و وی را در سطوح مختلف می‌بینیم؟
مهم‌ترین ابزار تتلو برای تتلو شدن، انعکاس رفتار فارغ از خرد اوست و شاید جریان‌های منعکس‌کننده بیشترین سهم را در پروراندن این پدیده داشته باشند. او وارد حاشیه‌های ورزش می‌شود، عکسش را در صفحه اول روزنامه‌های ورزشی می‌بینیم؛ برای حمایت از انرژی هسته‌ای ترانه می‌سازد، تصویرش را بر ناو جنگی می‌بینیم و در پادگان ارتش کلیپ ساخته می‌شود؛ به انتخابات ورود می‌کند، تصویرش را در کنار یکی از کاندیدا می‌بینیم؛ اظهارات تندش درباره حجاب، بارها بارها بازنشر می‌شود و درنهایت کار به‌جایی می‌رسد که طرفدارانش، فوج فوج، به بغ‌بغوی او پاسخ می‌دهند. شاید طنز باشد اما وقتی‌که بغ‌بغو را در گوگل جستجو می‌کنید بیش از هر چیز دیگری راجع به تتلو مورد یافت می‌شود. شهرتی که براثر رفتارهای ناهنجار و عاری از خرد شکل گرفته، چنان وسوسه‌انگیز است که جریان‌ها و طرز تفکر‌های مختلف را جذب خود می‌کند.اما تتلو پس از مهاجرت دوستان و هم‌دوره‌ای‌های خودش و به امید و هدف رسیدن به مجوز و برگزاری کنسرت دست به هر اقدام ممکنی زد و درنهایت با مهاجرت، راه هم‌دوره‌ای‌هایش را در پیش گرفت. عدم اخذ مجوز آلبوم و برگزاری کنسرت نه‌تنها مانع از تأثیرگذاری تتلو بر طرفدارانش نشد که او را روزبه‌روز مشهورتر و کرد و جامعه‌ی طرفدارانش را پرجمعیت‌تر. در این میان تنها چیزی که به آن پرداخته نمی‌شود، موسیقی اوست.
هفته گذشته، شبکه بی‌بی‌سی فارسی هم از وسوسه‌ی پرداختن به این حواشی در امان نماند و در برنامه‌‌ی مربوط به موسیقی خودش، با این پدیده به گفتگو نشست. گرچه این برنامه‌ را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان در قالب یک برنامه تخصصی موسیقی دید اما قدری غیرمنتظره بود که بی‌بی‌سی فارسی یک برنامه‌ی خود را به تتلو اختصاص دهد.

تتلو در این مصاحبه همچنان حق‌به‌جانب است و خود را در قامت یک الگو برای هوادارانش می‌بیند که می‌تواند برایشان حکم صادر کنند که حجابشان در داخل و خارج از ایران چگونه باشد؛ اما حرف‌های او همچنان پر از تناقض است؛ او معتقد است که زنان باید حجاب را رعایت کنند و حجاب برایشان امنیت می‌آورد و از طرفی خود را به‌عنوان یک مبارز معرفی می‌کند که برای پدیده‌ی تتو و افرادی که تتو روی بدنشان دارند تلاش می‌کند تا مورد تبعیض واقع نشوند.

او برای ظاهر افراد، آزادی قائل می‌شود و به‌موازات آن درباره حجاب هم نظر می‌دهد. هفته‌ای چند آهنگ می‌سازد! و خود را سازنده‌ی مغز هوادار می‌داند؛ و این تفکر که یک نفر می‌خواهد «سازنده‌ی مغز هوادار» باشد، جای تأمل دارد.
در دوره‌ای که سریال‌های نود شبی در تلویزیون مرسوم شده بود عده‌ای نگران بودند که اصطلاحات و تکیه‌کلام‌های شخصیت‌های این سریال‌ها در ادبیات محاوره وارد نشود (که البته عباراتی چون “پاچه‌خواری “ وارد اصطلاحات جامعه شد) و در مقابل عده‌ای دیگر این نگرانی را بی‌مورد می‌دانستند و معتقد بودند که عمر این اصطلاحات کوتاه است و پس از پایان سریال، کم‌کم فراموش می‌شود (که جز برخی موارد خاص این ایده درست بود)؛ اما تتلو سریالی‌ است که تمام نمی‌شود و همچنان صاحبان رسانه به‌ دنبال او و حاشیه‌هایش هستند و خواسته و ناخواسته به او کمک می‌کنند تا باور کند که سازنده‌ی مغز هوادارانش است.
منبع: اعتماد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان