سامانه اسناد شهدا «حافظه بزرگ دیجیتالی» انقلاب و دفاع مقدس

رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی نوشت: گردآوری و مستندسازی آثار و اسناد شهدا و ایثارگران به عنوان بخش مهمی از حافظه تاریخی و میراث انسانی و معنوی انقلاب و دفاع مقدس در بنیاد شهید و امور ایثارگران پیشینه‌ای قریب به بیست و پنج سال دارد.

سامانه اسناد شهدا «حافظه بزرگ دیجیتالی» انقلاب و دفاع مقدس

به گزارش ایسنا، نریمانی در ادامه یادداشت خود آورده است: ثمره طرح هایی همانند «یاوران اسناد»، «مشعل شهادت»، « روایت عشق»،«سرگذشت پژوهشی» و اهتمام به تاریخ شفاهی ایثار و شهادت در دو دهه گذشته در مرکز اسناد ایثارگران با همت و سعی مدیران و کارشناسان فرهنگی بنیاد شهید در سراسر کشور هم اکنون یک «حافظه بزرگ دیجیتالی» بالغ بر 9 میلیون برگ سند را فرا روی پژوهشگران و مورخان کشور قرار داده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران مطابق با قانون اساسنامه، گردآوری و مستندسازی اسناد شهدا و ایثارگران را از مأموریتهای اصلی خود دانسته و با رویکردی علمی؛ گردآوری، حفظ، عرضه و انتقال اسناد شهیدان را در طراز یک رسالت تاریخی و حفظ و نگهداری این اسناد را برای آیندگان به مثابه  گنجی عظیم  و ارزشمند برای بازشناسی و درک صحیح پیام، سیره و زمانه شهدای انقلاب و دفاع مقدس به یادگار نهاده است و بی‌شک آیندگان با بهره گیری از این گنج عظیم به بازشناسی و درک صحیح از تاریخ معاصر کشور دست می‌یابند.

مهمترین سرمایه فرهنگی و اسنادی کشور در حوزه ایثار و شهادت در حالی در قالب "سامانه اسناد ایثارگران" در اختیار پژوهشگران  قرار می‌گیرید که تداوم این نهضت فرهنگی  اتخاذ رویکردهای تعاملی, انتشار محتوا، مجموعه‌سازی و برپایی نمایشگاههای حقیقی و مجازی اسناد نیز در این حوزه ضروری می‌کند. از سوی دیگر نگاه فراسازمانی، اتخاذ رویکرد علمی براساس استانداردهای جهانی و ارتباط دو سویه سازمان‌های متولی، ارتباط سازمان ها با پژوهشگران و ارتباط سازمان‌ها با سند پژوهشی علمی ملزوماتی است که باید فراهم شود.

مطابق ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده «64» قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، جمع‌آوری اسناد و آثار از ایثارگران و یا خانواده‌های آنان، توسط بنیاد انجام می‌شود و دستگاه‌های مشمول موظف به همکاری و هماهنگی با بنیاد هستند. علاوه بر این دستگاه‌های مشمول، موظفند اصل اسناد و آثار را که قبلاً گردآوری شده است را به بنیاد تحویل دهند. لذا ما همچنان انتظار داریم کلیه سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی با اجرای این ماده قانونی به غنی سازی بانک اطلاعات اسنادی شهدا و ایثارگران یاری رسانند.

در حوزه نشر کتاب نیز با توجه به اهمیت اصالت اسناد و پیام شهدا و ضرورت امانتداری و ممانعت از تحریف آنان  در کلیه منشورات اسنادی و وصایای شهدا استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی ضروری است. بهره‌برداری حداکثری از استانداردهای علمی برای حفظ و نگهداری اسناد ایثارگران و اتخاذ رویکرد اشاعه و انتشار در آشنایی هر چه بیشتر نسل های جدید و جوان با اصل و جوهره پیام شهدا موثر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر