ماهان شبکه ایرانیان

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

توقیف ۴۰۰ هزار جلد کتاب قاچاق دیگر/ ظرفیت انبار اتحادیه پُر شد!

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از کشف و توقیف حدود ۴۰۰ هزار جلد کتاب طی یک عملیات ضربتی با همکاری پلیس امنیت در روز گذشته (شنبه ۲۸ مهرماه) در پایتخت خبر داد.

توقیف 400 هزار جلد کتاب قاچاق دیگر/ ظرفیت انبار اتحادیه پُر شد!

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که قرار بود امروز یکشنبه رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در یک نشست خبری، فعالیت‌های اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان آثار را در کشف و توقیف صدها هزار جلد کتاب قاچاق را که با همکاری پلیس امنیت و دستور قضایی انجام شده است، تشرح کند، به دلیل پُر شدن انبار این اتحادیه (پارکینگ) از کتاب‌های کشف و ضبط شده و لزوم تخصیص فضای جدید برای کتاب‌های تازه‌کشف شده جهت بازدید خبرنگاران، این کنفرانس مطبوعاتی، لغو و به زمانی دیگر موکول شد.

«محمود آموزگار» صبح امروز درباره کتاب‌های قاچاق تازه‌ای که طی روز گذشته کشف و ضبط شده‌اند (اینجا)، به خبرنگار مهر گفت: این کتاب‌های قاچاق، این بار در محدوده خیابان جمال‌زاده در تهران، کشف شده‌اند و در این رابطه هم دو نفر بازداشت شده‌اند.

وی شمار کتاب‌های توقیف شده را حدود 300 تا 400 هزار جلد (نزدیک به بار 10 تا 20 کامیون) عنوان کرد و گفت: پارکینگ اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در حال حاضر مملو از کتاب‌های قاچاقی شده است که طی هفته‌های گذشته کشف و ضبط شده‌اند و ما در ساختمان اتحادیه، دیگر جایی برای کتاب‌های قاچاق جدیدی که کشف شده‌اند، نداریم و به دنبال پیدا کردن انباری تازه برای آنها می‌گردیم!

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال از برگزاری نشست خبری با حضور خبرنگاران برای اعلام جزئیات عملیات‌های اخیری که توسط کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان آثار در این اتحادیه با همکاری پلیس امنیت و همچنین بازدید آنها از مکان‌هایی که این کتاب‌ها در آنجا انبار شده است، طی روزهای آتی در هفته جاری خبر داد.

بر اساس اعلام کارگروه یادشده، تنها طی یک ماه گذشته، یک انبار کتاب قاچاق کتاب در محدوده خیابان انقلاب در حجم یک وانت‌بار، با دستور قضایی، توقیف و انبار مربوطه توسط پلیس امنیت پلمب شد (18 مهرماه). همچنین چند روز بعد از این عملیات و در تاریخ 24 مهرماه، مجموعه‌ای کتاب قاچاق که در یک کتابفروشی در محدوده خیابان کارگر به فروش می‌رسید، کشف و جمع‌آوری کرد. این کتاب‌ها هم در حجم یک وانت‌بار بود که از یک کتابفروشی به‌دست آمده و با دستور قضایی «توقیف» و کتابفروشیِ مذکور «پلمب» شد. در تاریخ 26 مهرماه نیز  10 کامیون کتاب قاچاق که حجمی حدود 10 کامیون (خاور) را شامل می‌شد، در محدوده خیابان انقلاب کشف و با دستور قضایی «توقیف» شد. انبار مذکور تخلیه و پلمب و صاحبان انبار دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

این در حالی است که درتاریخ 5 خرداد ماه امسال، پلیس تهران پس از وصول دستور مقام قضایی برای ضبط و جمع آوری تعداد زیادی کتاب که به صورت غیرقانونی توسط عوامل یک باند متخلف در این حوزه منتشر شده بود، در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مبادرت به جمع آوری و توقیف این کتاب‌ها و انتقال آنها به انبار اتحادیه ناشران جهت انجام مراحل قضایی بعدی کره بود که پس از اجرای عملیات توقیف این کتاب‌ها، در تاریخ 97/3/9 در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه پرونده شکایت تشکیل شد و در رابطه با این پرونده سه ناشر متضرر وکالت امر را به وکیل اتحادیه واگذار کردند و پس از بررسی پرونده توسط بازپرس و تفهیم اتهام به متهمین، برای ایشان قرار وثیقه صادر شد.

تعداد این کتاب‌ها بسیار زیاد و حجمی حدود 10 وانت را تشکیل می‌داد؛ این کتاب‌ها آثار تعداد زیادی از ناشران از جمله انتشارات امیرکبیر، خوارزمی، فرهنگ معاصر، ققنوس، نشر قطره، نیلوفر، علمی، سخن، علم، پیکان، جاویدان چشمه، مازیار، آگاه، بهجت، آموت، اختران، آبی، جامی، پیام و انتشاراتی‌های زمان و نیل (که البته هر دو آنها تعطیل شده‌اند) بودند، که در آن زمان، پلیس ضمن پلمب دو مغازه محل کتابفروشی‌های راسته خیابان انقلاب، دو تن از متخلفین را هم با دستور مقام قضایی بازداشت کرد.

بر اساس گزارش اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با توجه به تمهیداتی که گروه صیانت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اندیشیده و طریقه اتخاذ شده برای اقامه شکایت از افراد خاطی و متهمان، وکیل اتحادیه به وکالت از ناشران متضرر از جرم ِتکثیر غیرقانونی و قاچاق کتاب، مبادرت به اقامه شکایت در مراجع ذی‌صلاح خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان