به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: امسال برای برگزاری مراسم اربعین 210 قطار فوق العاده برنامه ریزی کرده ایم.
وی ادامه داد: نیمی از این قطارها برای مسیر تهران به کرمانشاه و پس از آن به صورت ترکیبی تا مهران زائران را جابه جا کرده و زوار اربعین می توانند در خاک عراق نیز از مهران تا نجف به مسیر خود ادامه دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نیمی دیگر از قطارها تا خرمشهر مسافران را حمل کرده اند و از خرمشهر تا شلمچه قطارهای ریل باس 24 ساعته زائران را رایگان جابه جا می کنند.
نیازمند خرید 600 لکوموتیو و 28 هزار واگن باری هستیم
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: برای توسعه حمل و نقل ریلی و رسیدن به هدف مذکور در برنامه ششم، نیاز به خرید 600 دستگاه لکوموتیو و 28 هزار واگن باری داریم.
وی با تشریح سرمایهگذاری در حوزه صنعت ریلی گفت: بخش حمل و نقل ریلی سالانه 1.2 میلیارد دلار صرفهجویی مصرف سوخت دارد که در حوزه مسافری به تنهایی برای هر نفر ـ سفر در بخش قطارهای حومهای 80 سیسی صرفهجویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در حومه تهران سالانه 100 میلیون نفر ـ سفر انجام میشود، افزود: میتوانیم بخش مهمی از این تردد را به بخش ریلی منتقل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی بستههای تشویقی مختلف برای سرمایهگذاران در حمل و نقل ریلی گفت: در برنامه ششم توسعه برای تشویق سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی، مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه شده است.
محمدزاده با اشاره به تلاش شرکت راهآهن برای افزایش بهرهوری و صرفهپذیری اقتصادی سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی از جمله در بخش پارک لجستیکها تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات تشویقی در قانون برای توسعه حمل و نقل ریلی، ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر است که میتوانیم بر اساس این ماده، درآمد حاصل از صرفهجویی سوخت را به عنوان تضمین سرمایهگذاری بخش خصوصی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه هر یک میلیارد تن کیلومتر ریلی در سال، صرفهجویی 20 میلیارد دلاری در مصرف سوخت به همراه دارد، افزود: شبکه ریلی ما سالانه ظرفیت پذیرش حداقل 20 میلیون تن بار ترانزیت ریلی را دارد ضمن اینکه برای توسعه صنعت ریلی در بخش باری، 600 دستگاه لکوموتیو و 28 هزار واگن باری نیاز داریم.
محمدزاده خاطرنشان کرد: شرکت راهآهن برای آنکه سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزههای ریلی که توجیه اقتصادی ندارد مانند قطار حومهای افزایش یابد، به دنبال مدل جدید سرمایهگذاری است که از جمله اینها قرار است خرید خدمت سرمایهگذاری در قطار حومهای تضمین شود؛ حتی به دنبال آن هستیم تا بهرهبرداری از شبکه ریلی را نیز به بخش خصوصی ارائه دهیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر نحوه محاسبه مطالبات و بدهیهای شرکت بهرهبردار حمل و نقل ریلی با شرکت راهآهن گفت: رقم طلب راهآهن از شرکت رجا بالای 500 میلیارد تومان است که این رقم از تهاتر بدهیها و مطالبات راهآهن و رجا با یکدیگر به دست آمده است اما ما در جهت حمایت از سرمایهگذاری راهآهن از بخش خصوصی، صرفاً ظاهر قضیه را رعایت کرده و فشار حقوقی به رجا برای پرداخت بدهیهای خود نمیآوریم.
مدیرعامل شرکت راهآهن افزود: در سال 96 بیش از 850 میلیارد تومان شرکت راهآهن در حوزه مسافری هزینه کرده است که عمدتاً به صورت سوبسید پنهان از محل عدم دریافت حق دسترسی از شرکتهای ریلی ِمسافری، این رقم هزینه شده است.
محمدزاده در خصوص واگذاری واگنهای باری ناسالم و قراضه در بورس کالا به عنوان آهن قراضه گفت: شرکت راهآهن به هیچعنوان واگنهای سالم را در بورس کالا ارائه نکرده است و هر آنچه در این بورس به فروش رفته، واگنهای قراضه و مخروب بوده است.